Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-300 /Nikon eller Sigma??

Produkter
(logga in för att koppla)

.

• Nikon AF 70-300/4,5-5,6G AF-S ED VR

Röster: 17 94.4%
  • Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Makro

Röster: 1 5.6%

• Totala väljare
    18

FiLLez

Aktiv medlem
Tjena, skaffade för en månad sedan mig en D80 med 18-55. Och känner mig sugen på att skaffa ett nytt objektiv så att jag får ett zoomomfång upp till 300.

Har funderat på dessa två ett tag:

Nikon Af 70-300/4,5-5,6G AF-S ED VR
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=5296628

Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Makro till Nikon II
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7499377

Nikons kostar ju det dubbla priset, då undrar jag om det är värt de extra tusenlapparna? Nikons har ju VR medan Sigmas har Macro-funktion...

Vilket tycker ni jag ska satsa på?

Hej!
Jag har testat Tamron 70-300, Sigmas 70-300 och äger nu Nikons 70-300 med VR.

Tamrons objektiv är ganska skarpt...dock massor av kromastik abbertion och låter hemskt illa vid focusering.

Sigmas objektiv har mindre färgfel och är hyffsat skarp vid bländare f11, vilket dock medför stora begränsningar i användningsområde.Macrofunktionen är ej heller så bra som det låter pga att objektivet inte är tillräckligt skarpt om man jämför med andra macrogluggar.

Nikons 70-300 är skarp på största bländare i området 70-250 ca mm.
Godkänd vid 300 mm och f8 eller mindre.
Bättre färger och snabbare och tystare autofocus. Bildsatbilisering som funkar mycket bra.

Tror inte att du ångrar dig om du går på Nikon. Det är helt klart värt mellanskillnaden i pris.

Mvh

Magnus

Hej!
Jag har testat Tamron 70-300, Sigmas 70-300 och äger nu Nikons 70-300 med VR.

Tamrons objektiv är ganska skarpt...dock massor av kromastik abbertion och låter hemskt illa vid focusering.

Sigmas objektiv har mindre färgfel och är hyffsat skarp vid bländare f11, vilket dock medför stora begränsningar i användningsområde.Macrofunktionen är ej heller så bra som det låter pga att objektivet inte är tillräckligt skarpt om man jämför med andra macrogluggar.

Nikons 70-300 är skarp på största bländare i området 70-250 ca mm.
Godkänd vid 300 mm och f8 eller mindre.
Bättre färger och snabbare och tystare autofocus. Bildsatbilisering som funkar mycket bra.

Tror inte att du ångrar dig om du går på Nikon. Det är helt klart värt mellanskillnaden i pris.

Mvh

Magnus

Okej, tror jag riktar in mig på Nikons då, kan ju bli jobbigt att bära runt på stativ helatiden om man väljer Sigman. Tack ska du ha för svaret :)

Okej, tror jag riktar in mig på Nikons då, kan ju bli jobbigt att bära runt på stativ helatiden om man väljer Sigman. Tack ska du ha för svaret :)

Nikon Nikon Nikon.

Enbart beroende på att det bara blir en enda spelare att blanda in vid servicefrågor. Finns massor av trådar här på FS om felfokus och de som har en glugg från en tredjepartstillverkare har haft än större problem att rätta till det hela. Jobbigt nog att bara behöva åka till en verkstad men att använda två som dessutom inte tar ansvar för "den andra" produkten

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto