Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-300 med converter eller

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobfag

Aktiv medlem
Har letat ett tag nu efter ett begagnat telezoom på 400mm utan någon jätteträff.

Funderar nu på om man ska satsa på ett nikon eller sigma 70-300mm med 1.4 eller 2.0 converter istället?

Vad tycker ni? Ska jag fortsätta leta efter t.ex. sigma 135-400mm eller converterhistorien?

Ligger ett Tokina 80-400mm ute nu för 3000kr, några erfarenheter av det?

Tänk på att du behöver en ett objektiv med bländare 2.8 för att kunna använda en x2 konverter med bihållen autofokus och vad jag vet finns det inte några så ljusstarka 70-300m.
Däremot finns det 70-200/2.8 fast de kostar en slant.
Det är nog begagnat som gäller om du ska komam upp i 400mm om du har en strikt budget.

En konverter gör bara objektivet sämre samt ljussvagare, om man skall använda en konverter så bör objektivet förutom att hålla en hög klass optiskt även vara ljustarkt, dvs f2.8 på teleobjektiv, på enkla hobby objektiv är det bara bortkastade pengar.

Så fortsätt att jaga en 400'a begagnad istället, kolla även utanför gränsen, på tex ebay.com bör det inte vara så svårt att hitta begagnade exemplar, kolla även på USA butikerna B&H samt Adoramas begagnade listor, där brukar man kunna göra fina klipp, med garanti desutom.

/kent

På tradera kan man göra riktiga kap. Jag köpte nyligen ett Petri 200mm f3.5 med 2x telekoverter med M42gänga. Blir väll 400mm f7.0(?). Passar kanon på min Zenit 12. Blir kanske lite ljussvagt, så man får nog pressa ett par steg.

//Alexander

Har ett Sigma 70-300 och en Soligor 1,4 TC .
Autofocus funkar bra på denna kombination, dock så går det inte speciellt fort. Skulle ändå rekomendera dig att hålla utkik efter något beggat fast tele om det är lång brännvidd du är ute efter. Även om denna kombination funkar så tappar du i skärpa och kontrast. I princip alla 70-300 objektiv är inte så skarpa vid 300 mm och kombination med TC ökar ju inte skärpan även om just 1.4 inte medför så stor försämring av skärpan.

/Magnus

Tokina 80-400mm är väl inte någon dum idé? Tror jag sett hyggliga MTF-kurvor och jag älskar byggkvaliteten på Tokinas AT-X-serie. AF:en är nog inte supersnabb eftersom den saknar ultraljudsmotor.

/Pontus

Upptäckte idag att F/7 är ganska mörkt. Dessutom sitter bländarlamellerna fast(dock i öppet läge, som tur är).Ska se om detta kan åtgärdas vid senare tillfälle.

Men jag har fortfarande 3st EV att anväda, med snabbaste tid på 1/500(nackdelen med tygridå) till 1/125, längre tider är nog svårt att använda. Hamnar man utanför så får man kompensera med att exponera efter högre/lägre ISO.

Ska testa en rulle i helgen, får se om jag får några bra bilder.

//Alexander

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar