Annons

70-300 IS USM söker inte skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustaf L

Ny medlem
Fick tillbaka min 350D idag efter att varit tvungen att byta kretskort. Med kitobjektivet 18-55 fungerar det hur bra som helst men med min telezoom 70-100 IS USM så letar kameran inte ens efter någon skärpa, utan säger bara att den inte hittar skärpa.

AF är på, provat alla AF-metoder, testat att byta inställningar för IS men ingen lycka.

Jobbar autofokusen eller är den stendöd?

Det kan vara idé att putsa på kontaktstiften både i kameran och på objektivet. Med en tops eller radergummi.
Ta ut batteriet ur kameran kan också hjälpa konstigt nog när elektroniken har strejkat av någon anledning.

Mvh J O

Se till att ta bort ev. fnussel från suddgummit efteråt, bara.
Prova optiken på en annan kamera är ett annat självklart förslag.
Kan man anta att din 70-300 fungerade innan kameran reparerades?

Autofokusen jobbar inte öht, det enda livstecknet är att IS går igång.
Tog med den till en fotobutik där vi testade med en 400D. Samma sak där, så jag skickade iväg den och allt ska förhoppningsvis gå på garantin.
Ja den fungerade bra innan skadan, dock var det objektivet på när kretskortet kortslöts, det oroar mig lite.

Gustaf L skrev:
Autofokusen jobbar inte öht, det enda livstecknet är att IS går igång.
Tog med den till en fotobutik där vi testade med en 400D. Samma sak där, så jag skickade iväg den och allt ska förhoppningsvis gå på garantin.
Ja den fungerade bra innan skadan, dock var det objektivet på när kretskortet kortslöts, det oroar mig lite.

Kretskortet rök väl kanske sekundärt till något annat fel. Orsaken kanske finns i ojektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar