ANNONS
Annons

70 - 200 mm objektiv till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Står i stånd att eventuellt köpa ett nytt objektiv (70-200 mm). Har i dag en 20 D med objektiven Canon 17 - 85 EF-s och ett 50 mm/1,8. Dessa tror jag skulle kompletteras med ovanstående brännvidd bra.

Jag ska fotografera mycket "fartiga" bilder (hundar i rörelse) och människor. Ett användningsområde är direkt ett utomhusbröllop nu under sommaren och då skulle dessa extra mm göra sig bra (för jag får nog inte vara framme vid brudparet..).

De två som det står mellan är Canon EF 70-200/4,0 L USM (har inte råd med någon 2,8) och Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM. Har läst recensionerna här på fotosidan och båda två har ju fått väldigt bra recensioner.

Frågor:

1. Finns det någon annan tillverkar som har motsvarande brännvidd och i samma klass? Hur är t ex Tokina AT-X AF 80-200/2,8 som är lite billigare? Har bara hittat en recension här.
2. Att Canon "bara" har bländare f4, har det stor betydelse eller räcker det för mina behovsområden? Är lite dålig på det här :)
3. Var kan man köpa objektiv via nätet med garantier kvar i Sverige?
4. Är Zebra Media bra som leverantör om det skulle hända något? De verkar ha bäst pris i svenska nätshopar, eller finns det någon annan?

Tack på förhand!
Bosse

1. Tokinan håller inte samma klass som Sigmas motsvarighet. Det är värt de extra slantarna för Sigman.

2. För action är ljusstyrka användbart. Man behöver ju snabba slutartider för att frysa rörelsen. Skillnaden mellan bländare 2.8 och 4 är ett steg, det är en halvering/dubbling av slutartiden. Dessutom ger bländare 2.8 möjlighet till kortare skärpedjup.
Nackdelen med en 2.8 är ju att den är större och tyngre. Kan man stå ut med det skulle jag klart valt 2.8:n.
Man får även med stativfäste med Sigman, det kostar extra till Canonen och stativfäste vill man nog ha...

1. Vet inte

2. Beror på dina behov, om du fotar ute i bra ljus räcker f4 för att få korta tider som fryser rörelser. Jag fotade go-cart igår med ett 70-200 4L och fick inte rörelseoskärpa ens på hjulen. Ska du fota inomhussport eller kvällssport i elljus rekommenderar jag 2,8.
3. Scandinavian och Cyberphoto är väl dom två största. Dustin har också objektiv, Canon, Sigma och Tamron.
4. Vet inte, tror att dom parallellimporterar mycket.

Bozi skrev:
Hej,

Står i stånd att eventuellt köpa ett nytt objektiv (70-200 mm). Har i dag en 20 D med objektiven Canon 17 - 85 EF-s och ett 50 mm/1,8. Dessa tror jag skulle kompletteras med ovanstående brännvidd bra.

Jag ska fotografera mycket "fartiga" bilder (hundar i rörelse) och människor. Ett användningsområde är direkt ett utomhusbröllop nu under sommaren och då skulle dessa extra mm göra sig bra (för jag får nog inte vara framme vid brudparet..).

De två som det står mellan är Canon EF 70-200/4,0 L USM (har inte råd med någon 2,8) och Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM. Har läst recensionerna här på fotosidan och båda två har ju fått väldigt bra recensioner.

Frågor:

2. Att Canon "bara" har bländare f4, har det stor betydelse eller räcker det för mina behovsområden? Är lite dålig på det här :)
3. Var kan man köpa objektiv via nätet med garantier kvar i Sverige?

Tack på förhand!
Bosse

2. Beror ju på hur ljusförhållandena är där du ska fota.

3. Canon har världsgaranti på objektiven. Jag köpte mitt 70-200/2.8 IS på BHphoto i USA...sparade 4000:-

1. Verkar inte så, Canon 70-200/4 verkar vara oslagbar för sitt pris, och Sigman snäppet vassare med bättre närgräns, f2.8 samt likvärdig skärpa vad jag förstått...men så kostar den ju klart mer också. Nästa steg uppåt är Canons 70-200/2.8L...och något annat som håller samma klass som dessa för samma pengar verkar faktiskt inte finnas.

2. f4 i sig räcker nog oftast, så länge du inte tänker fota mycket handhållet i skymningen på 200mm.

3. Som redan nämt så är det alltid världsgaranti på Canons L-objektiv.

4. Vad jag har hört av andra som handlat där så ska dom vara bra att ha och göra med. Man kan lita på dom, dom är hjälpsamma och dom löser saker och ting utan strul. Ska snart beställa ett Canon EF 70-200/4L från dom själv.

Nerevarine skrev:
1. Canon 70-200/4 verkar vara oslagbar för sitt pris, och Sigman snäppet vassare med bättre närgräns, f2.8 samt likvärdig skärpa vad jag förstått...men så kostar den ju klart mer också.

Det skiljer faktiskt bara några hundralappar mellan Canons 4L och Sigmas 2,8.

En skillnad är att man får med stativfäste till Sigmas 70-200, det kostar väl en 1500 till 70-200/4L.

Och har du batterigrepp och ska köra på stativ samtidigt rekommenderar jag definitivt ett stativfäste till tele-objektiven.

Du skall naturligtvis köpa Canon objektiven från USA (B&H) och spara pengar, garantin gäller lika som om du köpt dom från tex, Cyberfoto eller Zebra Media. Sen tar frakten hem till din dörr inte längre tid än den gör med Svenska Posten från ovanstående firmor, det tog tre dagar från det jag beställde tills gluggen var hemma hos mig.

Senast ändrad:
Zoso skrev:
Du skall naturligtvis köpa Canon objektiven från USA (B&H) och spara pengar, garantin gäller lika som om du köpt dom från tex, Cyberfoto eller Zebra Media. Sen tar frakten hem till din dörr inte längre tid än den gör med Svenska Posten från ovanstående firmor, det tog tre dagar från det jag beställde tills gluggen var hemma hos mig.
Svarade i en annan tråd och svarar igen:

På B&H kostar objektivet 4200kr och med moms, tull och frakt kostar det i princip lika mycket som på zebramedia. Cash back kan du inte använda. Man får $25 tillbaka om man är US resident men inte om man är svensk. För att få tillbaka pengar på den europeiska cash back:en måste objektivet inhandlas i europa. Därmed är zebramedia billigare med cash back.

/Pontus

OK ! Visste inte att cashback inte funka från USA. Annars är det väl billigare att köpa gluggar i USA som inte är med i cashback kampanien som tex 70-200 f2.8.

BugEyes skrev:
Det skiljer faktiskt bara några hundralappar mellan Canons 4L och Sigmas 2,8.
1000 kronor skiljer det mellan dessa två enligt cyberphoto. 1.300 kr enligt zebramedia.

Knappast enbart några hundralappar hur man än ser det...då vi ändå snackar en totalsumma på under 8.000 kr.

Fast räknar man även in stativfästet så är det bara någon hundralapp som skiljer.

Sant, men med ett bra stativ och ett 70-200/4L objektiv så är ändå knappast stativfästet helt nödvändigt, om än bra givetvis.

Nerevarine skrev:
1000 kronor skiljer det mellan dessa två enligt cyberphoto. 1.300 kr enligt zebramedia.

Knappast enbart några hundralappar hur man än ser det...då vi ändå snackar en totalsumma på under 8.000 kr.

Jag kollade hos Scandinavian, där skiljer det 800:-, 7195 för 4L och 7995 för Sigmas 2,8 EX. Tycker inte man ska låta den prisskillnaden avgöra utan i stället behovet av ljusstyrka. Båda tar skarpa och fina bilder och fokuserar snabbt och tyst. Avväg behovet av ljusstyrka mot smidigheten hos 4L och besluta utifrån det är min åsikt.
Sant att 4L inte behöver stativfästet och att det ingår och behövs för Sigman.

Nerevarine skrev:
Sant, men med ett bra stativ och ett 70-200/4L objektiv så är ändå knappast stativfästet helt nödvändigt, om än bra givetvis.
BugEyes skrev:
Beror ju helt på tillämpningen. Det blir ju avsevärt mindre stabilt utan stativfästet och med batterigreppet lär det blir ännu sämre. Men det är klart, alla behöver det kanske inte.

/Pontus

BugEyes skrev:
Jag kollade hos Scandinavian, där skiljer det 800:-, 7195 för 4L och 7995 för Sigmas 2,8 EX. Tycker inte man ska låta den prisskillnaden avgöra utan i stället behovet av ljusstyrka. Båda tar skarpa och fina bilder och fokuserar snabbt och tyst. Avväg behovet av ljusstyrka mot smidigheten hos 4L och besluta utifrån det är min åsikt.

Kolla på Zebramedia, där kan du köpa 4L för 6181:-
Dra sedan av 900:- Canons cashback-program så har du istället en skillnad på ca 2700:- (räknade jag rätt nu?)
Jag köpte mitt 4L på Zebra, tog dock en vecka att få gluggen.

***Korrigering: Såg att Sigman finns där med
(7 546:)

Hej alla, och tack för era svar!!!

Cashback? Jag köpte min 20D i höstas - kan jag ändå få caschback då? För i så fall blir ju priset väldigt intressant för Canon objektivet.

Sedan är ju frågan om jag är "dumsnål". Sigmas 2,8 är ju onekligen också lockande då jag inte har den bländaren på mitt 17 - 85 IS. Många är ju som sagt nöjda med detta objektiv här :)

Såg förresten i en fotobok (National Geo.Fotoguide)att man rekommenderade att man skulle hyra ett objektiv om man var osäker. Finns det någon sådan tjänst här i Sverige? Något tips på en webbplats?

Återigen, tack för era svar.
Blir nog till att fundera lite till :)

Mvh
Bosse

Bozi skrev:
Hej Sedan är ju frågan om jag är "dumsnål". Sigmas 2,8 är ju onekligen också lockande då jag inte har den bländaren på mitt 17 - 85 IS. Många är ju som sagt nöjda med detta objektiv här :)

Inte dumsnål, det är ju inte sagt att du behöver 2,8 och om inte är Canon ett bättre köp. För dom behov du beskrev i din inledande fråga räcker 4L bra. Men det är trist om du upptäcker att du faktiskt velat ha bärre ljusstyrka när du redan betalat över 6000:- för 4L.

fredrikwaldh skrev:
Så här står det i länken ovan....

Köp en eller flera av de utvalda produkterna i kuponghäftet för Canon Extra mellan 2005-03-15 och 2005-12-31.
.........
Canon kommer att återbetala den angivna summan direkt till ditt bankkonto inom cirka 5 veckor sedan du har sänt anmälningsblanketten

Det är produkterna i häftet som måste vara köpta under den perioden - inte kameran. Som tidigare nämnts så lämnar man över huvud taget inga uppgifter om kameran på de blanketter som ska skickas in.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar