Annons

70-200 4L fokusproblem, fullstor bild med

Produkter
(logga in för att koppla)

Robbinb

Aktiv medlem
Jag har ett 70-200 4L USM som jag ägt bara ett par månader och jag har inte tagit överdrivet mycket bilder med det, men nu när min pappa skaffat sig ett Tamron 70-200 så har vi börjat jämföra.
Till min stora förvåning så märker jag att fokus försvinner desto mer jag zoomar och i 200 läget så är de helt borta och de konstiga är att jag inte kan få fokus i manuellt läge heller, inte vad jag lyckats med iaf.

här är en testbild, fokus på den lilla "hatten" ovanpå lampan, stativ och fjärrutlösare, ni kan ladda hem den i sin fulla storlek.

MIN https://delafil.com/key=6c6e2a2035fffbcc0504399b33c459c0

PAPPAS https://delafil.com/key=bdd2408ac2b7ebba027dbf70cae67c4a

Min pappas kamera stod bredvid och han tog en bild samtidigt. Den bilden fick sådan skärpa att man ser texturen i det lilla lövet som hänger kl:8, och självklart allt annat oxå..
 
Senast ändrad:
Jag har ett 70-200 4L USM som jag ägt bara ett par månader och jag har inte tagit överdrivet mycket bilder med det, men nu när min pappa skaffat sig ett Tamron 70-200 så har vi börjat jämföra.
Till min stora förvåning så märker jag att fokus försvinner desto mer jag zoomar och i 200 läget så är de helt borta och de konstiga är att jag inte kan få fokus i manuellt läge heller, inte vad jag lyckats med iaf.

här är en testbild, fokus på den lilla "hatten" ovanpå lampan, stativ och fjärrutlösare, ni kan ladda hem den i sin fulla storlek.

https://delafil.com/key=6c6e2a2035fffbcc0504399b33c459c0

Min pappas kamera stod bredvid och han tog en bild samtidigt. Den bilden fick sådan skärpa att man ser texturen i det lilla lövet som hänger kl:8, och självklart allt annat oxå..

Upplever att min är likadan, "väldigt soft" liksom. Haft den inne på RCC men de hade mycket att göra så de skickade vidare till Assist en vända men ska nu skicka den en gång till och då har RCC lovat titta själva.
 
Upplevde samma sak med mitt ex. Har även ägt ett tamron 70-200/2,8, vilket var hästlängder skarpare.

Mitt ex verkade ligga något framför.
 
Jag tycker det ser ut som att du har lite skakningsoskärpa i din bild. Inte mycket, men tillräckligt för att tappa stinget. Bilden är tagen på 1/20 sek, vilket kräver ett rätt bra stativ. Enligt EXIF var det mer än ett helt EV ljusare när din pappa tog sin bild och det gör ju att det är lättare att få det bra.

Har du möjlighet att testa när det är ljusare ute, så att du kan utesluta risken för skakning så blir det lättare att jämföra.
 
Jag tycker det ser ut som att du har lite skakningsoskärpa i din bild. Inte mycket, men tillräckligt för att tappa stinget. Bilden är tagen på 1/20 sek, vilket kräver ett rätt bra stativ. Enligt EXIF var det mer än ett helt EV ljusare när din pappa tog sin bild och det gör ju att det är lättare att få det bra.

Har du möjlighet att testa när det är ljusare ute, så att du kan utesluta risken för skakning så blir det lättare att jämföra.


Det blåste ingenting och den stod på stativ med canons stativhållare till objektivet. jag kollade självklart också i liveview med 10x förstoring för att se om det skakade så denna bild är tagen med 100% säkerhet att det är objektiver som failar.
 
Det blåste ingenting och den stod på stativ med canons stativhållare till objektivet. jag kollade självklart också i liveview med 10x förstoring för att se om det skakade så denna bild är tagen med 100% säkerhet att det är objektiver som failar.

Om du är 100 % är det ju diskutera egentligen, men ditt objektiv uppvisar en typ av oskärpa som påminner mer om astigmatism, snarare än den vanliga luddigheten som dåliga objektiv ger. Fast jag förstår inte hur du kan se det i live view.

Men som sagt. Om du är 100 % på att det är objektivet är det ju inget att göra åt. Kasta skiten om garantin gått ut. Annars lämna tillbaka.
 
För att i liveview på 10x så ser du om du har microskakningar, räcker nästan att man andas på kameran så ser du skakningarna. och jag har tagit med både manuell och AF men den vill bara inte. jag har pratat med canon RCC och lämnar in den imorgon tis så ska jag ta fler testbilder när jag får tillbaka den..
 
Dock är det ju så att med tele på stativ finns risken för skakningsoskärpa oavsett vad man ser i sökaren om man inte kör med spegeluppfällning. Gjorde du det? Annars finns alltid risken att spegels vibrationer ger oskärpa precis när bilden tas.
 
Bilderna blir ju inte sämre idag än innan du började jämföra eller hur?
Var du nöjd innan är det ju bara att fortsätta fota.
Sämsta man kan göra är att börja jämföra det man har med andra nya grejer...

Prova o blända ner ett par steg, det kan hjälpa. Jämför du båda gluggarna på samma bländare eller båda på lägsta? Alla gluggar blir skarpare om man bländar ner ett par steg så jämför du båda på f4 så har ju Tamron en fördel redan där....
 
Bilderna blir ju inte sämre idag än innan du började jämföra eller hur?
Var du nöjd innan är det ju bara att fortsätta fota.
Sämsta man kan göra är att börja jämföra det man har med andra nya grejer...

Prova o blända ner ett par steg, det kan hjälpa. Jämför du båda gluggarna på samma bländare eller båda på lägsta? Alla gluggar blir skarpare om man bländar ner ett par steg så jämför du båda på f4 så har ju Tamron en fördel redan där....


Nepp, jag har aldrig vart riktigt, riktigt nöjd. jag har undrat lite varför alla höjer de till skyarna när mitt sigma 18-200 hade nästan bättre skärpa. och när jag ser pappas bild så häpnar jag, då ringde jag scandinavian photo och dom sa att mitt objektiv skulle vara Minst lika bra eller bättre, då undrar man ju.. och på bländare 4 ska min definitivt vara bättre enligt scandinavian photo.. självklart när vi jämför så har vi alla parametrar exakt samma och tar bilderna samtidigt.

Nu har jag iaf i morses lämnat in alltihopa, 2 objektiv tillsammans med min kamera så får vi se resultatet om ca 1 vecka. jag åker till mina föräldrar och gör samma test och lägger upp bilderna.. alltid kul med före och efter bilder...
 
Jag lämnade in min 40D, 70-200 och en 50/1,18 II på en tis och fick tillbaka sakerna från RCC på fre, jääkligt bra service och trevlig/hjälpsam personal måste jag säga..

Det var bakfocus på objektivet och jag har testat nu i 200mm läget och då lägger den focus perfekt rätt men med lite lite framfocus medans min pappas objektiv lägger oxå skärpan rätt med lite lite bakfocus så jämförelse bilderna får lite olika skärpedjup när vi testfotar på samma saker.

allt i allo så är jag nu sjukt nöjd och denna skärpan är så otroligt bra.
 
Även jag fick lämna in mitt 70-200 f/4L IS tillsammans med min 50D. Det visade sig att både hus & optiket behövde justeras. Efter justering var det som natt & dag när man jämförde sen tidigare, blev djupt imponerad att det kund bli ännu skarpare. Med 50D inbyggda microjustering säger jag bara f*ck Canon det är bara skit om man nu inte justerar ett fast optik. Många tror att husen är kaliberade ifrån fabrik vilket till viss del sant men som sagt de kan inte justera det exakt då Canon inte vet riktigt vilka optik man kommer använda men så mkt feljusterat i mitt hus var ovanligt mkt sade Intervision. Så har ni garanti kvar på hus & optik se till att lämna in dem för en koll.
 
Intressant tråd!
Jag har exakt samma problem med mitt 70-200 4L men det har några år på nacken (köpte det begagnat).
Är det någon som vet på ett ungefär vad en sån justering kostar?

Hälsningar
/Max
 
Intressant tråd!
Jag har exakt samma problem med mitt 70-200 4L men det har några år på nacken (köpte det begagnat).
Är det någon som vet på ett ungefär vad en sån justering kostar?

Hälsningar
/Max


Tror intervision ville ha 1700:- om inte min garanti täckte vilket det gjorde när jag lämnade in mitt 70-200 f/4L IS
 
Intressant tråd!
Jag har exakt samma problem med mitt 70-200 4L men det har några år på nacken (köpte det begagnat).
Är det någon som vet på ett ungefär vad en sån justering kostar?

Hälsningar
/Max

Har haft mitt inne på kontroll men det var på garanti.
Tyckte det var väldigt soft.
RCC hade fullt upp så de skickade det till Assist som gjorde en fokusjustering. Det blev bättre men inte bra så jag returnerade igen och bad att RCC själva skulle titta.
Nu tycker jag det är helt okej med mina mått mätt (amatör)
Heder till RCC för ett bra jobb och för att de lyssnade.
Nedan bild är en 50% crop
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1854995&target=_blank
 
Tror intervision ville ha 1700:- om inte min garanti täckte vilket det gjorde när jag lämnade in mitt 70-200 f/4L IS

Okej, tack för info!
Jag pratade med Fotokungen om det här problemet och de rekommenderade att jag skulle vända mig till just Intervision.
Hur lång tid tog det för dem att justera ditt objektiv?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.