Annons

70-200/4 L - många beg?

Produkter
(logga in för att koppla)

fiend

Aktiv medlem
Hej

En tanke som slagit mig senaste tiden är att det är väldigt många 70-200/4 L Canonobjektiv ute på blocket. Tror att man ser ett nytt nästan varje dag.
Hur kommer detta sig egentligen? Någon som har någon teori om varför så många nästan säljer sina objektiv halvnya?

Och nej, jag har inte orkat maila och fråga alla på blocket varför dem säljer det :)

Mvh Fredrik
 
Tre anledningar skulle jag tro, utan inbördes ording:

* Objektivet brukar få bra omdömmen och många nya, prylkåta kameraägare har köpt ett för att sedan när fotointresset svalnat börja med att sälja det objektiv de använder minst.

* Uppgradering till nya varianten med IS

* Uppgradering till 70-200/2.8

Just de L-telen som finns i både f/4 och f/2.8 brukar finnas till ganska hyffsade begagnatpriser när någon ska uppgradera.
 
Jag sålde mitt 4L i veckan faktiskt :)

Har haft det i ett år och varit FANTASTISKT nöjd med det och känt att det här blir inte svårt att sälja. Till min fasa och som Ni redan upptäckt, svämmar marknaden nästan över helt plötsligt med nämnda objektiv och då blev man ju lite skraj alltså.

Funderade också på varför det helt plötsligt blev så många till salu och tänkte väl att det berodde på 4L IS-varianten, som Mårten och Per är inne på. Knepigt, men det kanske är så.

Hur som helst, det var inte så svårsålt som jag trodde i och med antalet på begagnatmarknaden. Jag lade ut det för 4900 kr vilket jag tyckte var ett fair pris för ett i kanonskick och inklusive filter. Fick inte ett napp på Fotosidans annons på ca 5 dagar... När jag sedan satte ut det på Blocket så fick jag 8 svar inom lika många timmar och det såldes samma eftermiddag! Bra att veta i framtiden.

I mitt fall var anledningen till försäljningen att jag behövde ljusstyrkan som 2,8L erbjuder istället. Sedan bar det sig inte bättre åt än att jag rotade ännu längre ner i plånboken o köpte IS-varianten, då så många varit lyriska över vilka tider man kan handhålla det på. Kanske lite OT men...

Det var mina 5 cent i frågan...
 
Intressant.

Det är ju bra för dem som är intresserade av begagnade 70-200/4 eller /2.8 med andra ord.

Har själv varit/är intresserad av ett 70-200/4L för att ha som "reseglugg" så att säga. Men ska nog köpa mitt nytt i USA där det går loss på under de begagnatpriset som verkar finnas här i Sverige.

Eftersom alla verkligen öser beröm över objektivet så kändes det underligt att så många säljer sina objektiv. Det är ju inte direkt ett kitobjektiv som sålts till många som köper en kamera från början.

Mvh Fredrik
 
För de pengarna vet jag inget objektiv som är så allround och lämnar en sån kvalité på bilderna.

I och med att det är så lätt också, så tror jag att det lockar många.

Sålde det med stort vemod...
 
Jag sålde min för jag hade använt den väldigt lite.
Samt har 2,8 o is på min normalzoom vilket gjorde mig lat =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.