Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
70-200/4 + Extender EF 1,4x II
- Trådstartare Skarström
- Start datum
Skarström
Aktiv medlem
Jag har den kombinationen, och jag tycker det fungerar utmärkt (kör tillsammans med 5DMKII).
OK! Jag har en 7d.
Skarström
Aktiv medlem
Ok fint! Då räcker det köpa ett objektiv, annars behöver jag nog 100-400IS med
Jag har i och för sig Soligors extender 1.4x, men det fungerar väldigt bra.
Ett bländarsteg förlorar jag, men ingen skärpa, så det får jag leva med.
Mycket lätt och prisvärt.
M.V.H
/Tobias
AFJ
Aktiv medlem
Ok fint! Då räcker det köpa ett objektiv, annars behöver jag nog 100-400IS med
Lite skärpa förlorar man allt med konvertern. Jag tycker inte 70-200 med konverter helt kan ersätta 100-400 (jag har båda gluggarna och konvertern till min 7D).
Skall man t ex fota fåglar behöver man all brännvidd man kan få. Däremot är ju 70-200 plus konverter en smidig kombo som fungerar bra.
Hannuse
Aktiv medlem
Lite skärpa förlorar man allt med konvertern. Jag tycker inte 70-200 med konverter helt kan ersätta 100-400 (jag har båda gluggarna och konvertern till min 7D).
Skall man t ex fota fåglar behöver man all brännvidd man kan få. Däremot är ju 70-200 plus konverter en smidig kombo som fungerar bra.
OK, det är möjligt, jag har ingen erfarenhet av 100-400, men den verkar vara en mycket fin optik för fågel.
Så jag håller helt med dig om att min kombo inte kan ersätta denna optik.
Fotar mest alpin skidåkning, och då är ljuset i allmänhet ganska bra.
Vid dessa tillfällen upplever jag ingen skärpeförlust, men den är säkert mätbar.
M.V.H
/Tobias
Skarström
Aktiv medlem
Jo jag förstår att 100-400 är ett bättre val för fåglar, men 70-200 med konverter kan funka undertiden till jag har råd köpa 100-400 också. Och det blir smidig kombo att bara ha en konverter i väskan när jag vill blanda mellan lite olika situationer och motiv.
Hannuse
Aktiv medlem
Jo jag förstår att 100-400 är ett bättre val för fåglar, men 70-200 med konverter kan funka undertiden till jag har råd köpa 100-400 också. Och det blir smidig kombo att bara ha en konverter i väskan när jag vill blanda mellan lite olika situationer och motiv.
Ja, jag tycker att det är en flexibel och kvalitativ kombo.
Dock är det, som Anders skriver, ingen ersättare för det större omfånget på 100-400, så man får ha det i åtanke.
Du når ju "bara" 280mm med denna uppsättning.
Men förmodligen får du i princip pengarna tillbaka om du köper välvårdade begagnde exemplar, och då kan du byta upp dig till 100-400 när du känner att det passar.
M.V.H
/Tobias
Skarström
Aktiv medlem
Japp, budget är ett elände. Vill ha dem båda men måste välja en först, får se hur det blir. Tack för tipsen!
Ja, jag tycker att det är en flexibel och kvalitativ kombo.
Dock är det, som Anders skriver, ingen ersättare för det större omfånget på 100-400, så man får ha det i åtanke.
Du når ju "bara" 280mm med denna uppsättning.
Men förmodligen får du i princip pengarna tillbaka om du köper välvårdade begagnde exemplar, och då kan du byta upp dig till 100-400 när du känner att det passar.
M.V.H
/Tobias
AFJ
Aktiv medlem
Absolut. Så gjorde jag själv, började med 70-200 4L/IS. Den är perfekt för racing - speciellt panoreringar. Sedan la jag till konverter för att komma lite närmare i vissa situationer. Märkte dock att det fortfarande inte riktigt räckte till för t ex fåglar. Då köpte jag ett 100-400, jag var lite tveksam eftersom recensionerna varit blandade men jag blev mycket nöjd.
Skulle jag tvingas att välja bort ett så blev det dock 100-400 eftersom 70-200 4L/IS är mitt absoluta favoritglugg. Så smidig och användbar och dessutom otroligt bra bildkvalité.
Lycka till!
bengt-re
Aktiv medlem
Hur går 70-200/f4 IS med Canon Extender EF 1,4x II? 70-200 vore perfekt för mkt men extra räckvidd med bra AF vore kul för mkt annat
Jag har piratextender, men det fungerar bra på både 40D och 5D mkII. Iofs kör jag oftare med ef300 f/4 om jag vill komma närmare då det ger ett bländarsteg till och lite rappare af, men kombon fungerar bra.