Annons

70-200/4,0 L IS USM eller Canon EF 70-200/2,8 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Malle777

Aktiv medlem
Jag funderar på ett av dessa objektiv. Jag vet bara inte riktigt vilket jag ska välja så jag tänkte fråga om råd.

Är det värt de extra pengarna för att få f/2,8?
Eller ska man kompromissa och köpa 2,8 utan IS?

Jag fotar endel konserter, men har inte gjort det överdrivet länge. Vore nästan bra med 2,8 då, eller..?

Tacksam för tips!

Emanuel

Tack för länkarna!

Men om man ska fota landskapsbilder, behöver man 2,8an då? Man kör väl aldrig så stora bländare på landskap?

En annan fråga. Kan man använda 1,4x convertern och 2,0x convertern till f/4,0an? Försämras skärpan och funkar AF hela tiden?

Malle777 skrev:
...om man ska fota landskapsbilder, behöver man 2,8an då? Man kör väl aldrig så stora bländare på landskap?

En annan fråga. Kan man använda 1,4x convertern och 2,0x convertern till f/4,0an? Försämras skärpan och funkar AF hela tiden?

Naturligtvis kan det förekomma situationer även vid landskapsfotografering då du vill ha största möjliga bländare. Jag har då aldrig hört någon klaga på att gluggen skulle vara för ljusstark. Men smaken är som bekant som baken...

Båda extendrarna kan användas tillsammans med 4L men med 2X tappar du 2 steg och autofokusen (åtminstone vid de mindre bländaröppningarna). Med 1,4X tappar du 1 steg men behåller autofokus på alla bländare.

Jag har inte använt 2.8L men 4L-versionen är fortfarande lika skarp och nästan lika snabb med extendern monterad som utan.

Malle777 skrev:
Jag ser att det ingåt ett stativfäste till 4.0 an.

Behöver man det till denna?
Med 4:an så klarar du dig bra utan. Du kan sätta fast kameran i stativet. 2.8 är dubbelt så tung så där är det nog bra att stativfäste ingår.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar