Annons

70-200 4,0 IS USM + Konverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Finns det någon på forumet som testat 70-200 4,0 ihop med konverter 1,4X (Canon). Tycker det verkar vara en intressant kombination både för allmän-foto, men kanske också för insektsmacro då närgränsen är så pass bra. Med ex cropfaktor 1,3 X får man utsnitt 364 mm och en närgräns på 1,2 m. Dela gärna med er av erfarenheter angående skärpa och af-hastighet.

Utan att testa den kombinationen kan man säga att du kombinerar ett mycket bra objektiv med en mycket bra konverter. Det borde alltså bli ett bra resultat rent skärpemässigt.

Det går säkert fint skärpemässigt, särskilt om du bländar ner ett steg eller två! Så är det i alla fall med 70-200mm f/2,8L och 1,4x-extendern. AF-hastigheten blir klart lidande med mitt 300mm f/4L IS och extendern. Tror samma sak gäller 70-200mm f/4L IS.

/Pontus

Jag har en 5D med ef70-200 4 is usm och 1,4 konverter. Jag kan inte se någon kvalitetsförsämring med konverter. Fungerar även i dåligt ljus med långa tider.
Skärpan är suverän.
//anders

Pongu skrev:
Det går säkert fint skärpemässigt, särskilt om du bländar ner ett steg eller två! Så är det i alla fall med 70-200mm f/2,8L och 1,4x-extendern. AF-hastigheten blir klart lidande med mitt 300mm f/4L IS och extendern. Tror samma sak gäller 70-200mm f/4L IS.

/Pontus
Ok, men finns det kanske inte en liten möjlighet att af blir ganska snabb ändå, dels pga att komben är tänkt att köras ihop med en 1D-modell och dels för att just 70-200 4,0 är en snabbare af-glugg från början.

Jag använder Canon EF 70-200/4,0 L IS USM med Soligor 1,4XPRO Digital AF telekonverter och jag är MYCKET NÖJD!! Dessutom kostar konvertern endast 1375:- på Cyberphoto, jämfört med Canons 3395:-
Väl värt att testa. Du har ju returrätt om du inte är nöjd.

Wicke

Senast ändrad:
goranwi skrev:
Jag har använt Canon EF 70-200/4,0 L IS USM med Soligor 1,4XPRO Digital AF telekonverter och jag är MYCKET NÖJD!! Dessutom kostar konvertern endast 1375:- på Cyberphoto, jämfört med Canons 3395:-
Väl värt att testa. Du har ju returrätt om du inte är nöjd.

Wicke
Jag har en viss avvikande teknisk läggning, märkesb...g tror jag det kallas. Skämt åsido så har jag svårt att tänka mig något annat än just Canon till Canon. Jag skulle heller inte köpa en Canonextender till ett Sigmaobjektiv.

paul innergård skrev:
Ok, men finns det kanske inte en liten möjlighet att af blir ganska snabb ändå, dels pga att komben är tänkt att köras ihop med en 1D-modell och dels för att just 70-200 4,0 är en snabbare af-glugg från början.
Kanske... Jag kan inte säga säkert eftersom jag inte testat.
Men med 1D MkII och 300mm f/4L blir AF:en betydligt långsammare med extendern på och jag har inte hört att 70-200mm f/4L skulle vara snabbare än 300mm f/4L.

/Pontus

Tack, det är ju trevligt om det blir rätt.

Har också ett Tamron 200-500 och har för mig att jag läst någonstanst att där blir Exif inte rätt med just Soligors konverter, men jag kan ha missat något.

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar