Annons

70-200 2,8 Sigma eller Tamron?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade Sigmat under några dagar och har nu Tamronen.
Sigmat hade dålig skärpa framför allt vid 200mm, står det att största bländare skall vara 2.8, då skall det minsann vara skarpt också.

Tamronen betydligt skarpare, nästan i samma klass som mitt CarlZeiss 135/1.8.
Vad det gäller fokusmotorn på Sigman så upplevde jag inte den som mycket snabbare, men den var ju oändligt mycket tystare då den inte hördes alls. Tamronen hörs en del, men inte så det stör.

Tycker personligen att det är mycket gnäll om att Tamronen låter. Men jag tar hellre en skarp bild och njuter av den än att jag sitter och är ledsen över en suddig bild som jag iofs tog i total tystnad.
 
Tycker personligen att det är mycket gnäll om att Tamronen låter. Men jag tar hellre en skarp bild och njuter av den än att jag sitter och är ledsen över en suddig bild som jag iofs tog i total tystnad.

hur uppfattar du "focus consistency" på Tamron som DPreview noterade, som allt för många bilder hade miss fokus?
 
hur uppfattar du "focus consistency" på Tamron som DPreview noterade, som allt för många bilder hade miss fokus?

När det är lite sämre ljus så är den inte ofelbar, det skall jag vara ärlig att erkänna.
Men oftast så är det mitt i prick. Tar en hel del akvariefoton också och här sviker den aldrig.

Fokusringen sitter längst fram och den har jag lärt mig att använda. Så nu blir det faktisk mer och mer manuell fokusering i besvärliga situationer (senaste exemplet för mig var en Lappuggla som satt i en tall med en massa grenar både framför och bakom ugglan).
Förut använde jag ytterst sällan manuell fokusering.
 
Ja objektivet är verkligen bra och hänger med utan problem för min del.

Ang. vitbalans så är det inte direkt objektivets fel utan kameran / inställningar i datorn RAW som jag justerade efterhand men så har jag inte en riktig bra skärm som visar korrekt färger så det är svårt för mig att bedöma färger men jag ska beställa en ny skärm framöver så det blir mycket lätt för mig att se korrekt färger :)
 
Jag har nu använt ett nytt Tamron 70-200 2.8 i ca två månader till min 350a. Är mycket nöjd med den och har ofta jämfört den med en god väns canon300 4 för dubbla prislappen. Trot eller ej men vi märker ingen skillnad på bildkvalite.
Däremot skiljer det lite på "finmekaniken", Tamron objektivet känns inte riktigt lika "tajt" i fokusringen tex, ett litet minimalt glapp som ibland irriterar på manuell fokus när det ska justaras snabbt, det blir lite finlir i slutet så att man ibland halkar förbi max skärpa. Detta uppstår bara för mig när det verkligen är snabba bud som gäller. Förövrigt tycker jag att autofokusen fungerar bra, lite villrådig ibland men det tycks även andra objektiv vara har jag lagt märke till, även min tidigare beercan 70-210 f4 var så.
Bästa skärpa ligger som vanligt på 7.1 och upp till ca 13 men även på alla andra bländartal är den oförskämt skarp. Inga problem alls redan från största bländare.
Jag tycker att den helt klart är värd sin prislapp och mer därtill, man får oerhört mycket objektiv för pengen. Visst finns det bättre men då till priset av en bättre begagnad Audi av nyare modell......
 
Senast ändrad:
Sigma

Hejsan vänner / fotonördar.

Jag går i samma tankar som vår vän forumstartaren.

Tyvärr kan jag inte säga nåt om Tamron, men jag tod mig en promenad till lokla fotohandlaren för att testa sigman.

Jag blev väldigt imponerad av den, men skulle kanske blivit ännumer impad av Tamron?
Tyvärr blev det mest bilder inne i fotobutiken till en av dom kvinnliga expiditernas förtret. Men jag kan säga att det inte är några problem att använda den för porträtt.
Autofocus är inte blixsnabb, men det är det väl inte så många zoomar som har.
Den är gediget byggt i mitt tycke. Har fått för mig att Tamron är lite mindre gedigen. Menj ag har som sagt inte testat Tamron än.
Tveksam till om det egentligen är så stor skillnad. Är nog till en hel en fråga om personligt tycke.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.