Annons

70-200 2,8 Sigma eller Tamron?

Produkter
(logga in för att koppla)

its4real

Aktiv medlem
I tagena att köpa ett sigma eller tamron 70-200.
Tänker använda den med hundar i natur, mc körning på bana, macro och även porträtt.

Där jag förväntar mig bäst prestation är faktiskt vid porträtt. dvs 70-90. 4-11

Autofokusen skall klaffa bra på hela registret då jag fotar mkt rörelse som sagt.

A700 skall den sitta på men frågan är vilket av detta objektiv presterar bäst.

Inte funnit någon bra jämförelse sida med dessa 2 nya gluggar... Har du?

På pappret tycker jag Tamron vinner med närmre närgrens och ett par gram lättare.

Sigman har fått lite kritik på att den är lite soft så jag hoppas på att Tarmron presterar bättre.

Tamron verar ha fler linser vilket spontant borde göra sämre skärpa...

Nåvläl ös på med råd och om ni sett någon sida med vättig info eller tester på desa objektiv.

Helst med jämföresle då ;)

Mvh Richard
 
Exakt vilka två "Tamron" resp. "Sigma" är det Du sneglar på?

Jag hittar flera av båda märken att välja mellan.
 
Nyheterna

Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro till Sony / KonicaMinolta AF

Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro till Sony/Minolta AF


Sigmat har fått lite klena betyg bland annat för "soft" och lite kass skärpa vid 2.8 men har toppklass på Cyberphoto.

Bägge ligger runt 8000:- här i sverige vilket låter lagom för min ekonomi och jag hoppas jag får kvalité som matchar priset från en tredjeparts tillverkare.

Mvh R
 
Jag blir lite förbryllad - Sigma säger sig inte tillverka den nya 70-200/2,8HSM annat än för Sigma och Cakon, men den finns för Sony att köpa på Cyberphoto.
 
Knepigt...

Announcement of two new lenses for Pentax* and Sony* fittings
The Sigma Corporation is pleased to announce the launch of the APO 70-200mm F2.8 II EX DG MACRO HSM large aperture telephoto zoom lens with a large aperture as well as APO 50-150mm F2.8 II EX DC HSM Compact, lightweight, large aperture telephoto zoom lens for Pentax and Sony fittings.

APO 70-200mm F2.8 II EX DG MACRO for Pentax and Sony


Tryckfelsnisse?
 
Jag missade länken till Sigma Japan

Sigma

Det har hänt förr att pressmeddelanden lett till att objektiv hamnat i webshopar innan leverantörens hemsida uppdaterats, men jag har inget minnne av att jag sett en pressrelease om att Sigma skulle öka antalaet fattningar.
 
50-150 är också väldigt intressant måste jag säga. Men inte sett någon som säljer den ännu och när jag pratade med "Sigma" så skulle den troligen komma till hösten eventuellt. Dvs försent för mig då jag måste ha den i MAJ.
 
Tamron Industries AF70-210mm F/2.8 SP LD

Har själv ett Tamron enligt ovan som jag är nöjd med, är helt i klass med Minolta 70-210/4 som jag föredrar pga vikten. Tror inte att Tamrons nya är sämre.
 
japp men frågan är vad som funkar bäst i praktiken.

HSM är ju frågan om det underlättar något på A700. Inbyggda focusmotorn i A700 verkar stark, snabb och pålitlig IMO.

Vad tros?
 
210? är detta någon äldre lins då lr?

Vart ville du komma med inlägget?

Betygen den fått kanske? Men är det samma optik jag pratat om eller ville du tipsa om ett äldre fint val?
 
its4real skrev:
japp men frågan är vad som funkar bäst i praktiken.

HSM är ju frågan om det underlättar något på A700. Inbyggda focusmotorn i A700 verkar stark, snabb och pålitlig IMO.

Vad tros?
USM/SSM/HSM gör inte ett objektiv snabbare utan tystare ... om man nu inte har en riktigt kass AF motor i huset förståss ...
 
Japp men vilket fall då så påverkar det inte mitt köp om det inte kan bli skillnad på autofokus, snabbhet och exakthet.
 
Richard Pettersson (its4real) skrev:

Tamron Industries AF70-210mm F/2.8 SP LD

Har själv ett Tamron enligt ovan som jag är nöjd med, är helt i klass med Minolta 70-210/4 som jag föredrar pga vikten. Tror inte att Tamrons nya är sämre.



210? är detta någon äldre lins då lr?

Vart ville du komma med inlägget?

Betygen den fått kanske? Men är det samma optik jag pratat om eller ville du tipsa om ett äldre fint val?

Om du hade läst ordentligt så hade du fångat budskapet tidigare "Tror inte att Tamrons nya är sämre."

Lycka till / Jan-Olof
 
ondjultomte skrev:
USM/SSM/HSM gör inte ett objektiv snabbare utan tystare ... om man nu inte har en riktigt kass AF motor i huset förståss ...
Jo, det kan göra ett objektiv snabbare.

Minolta brukade dock säga att deras motor i huset var lika snabb, eller i vissa fall snabbare, som motsvarande Canon/Nikon upp till 100mm.

När man kommer upp en bit i brännvidd är SSM ofta snabbare. Så på ett 70-200 tele kan jag tänka mig att Sigman faktiskt är snäppet vassare i AF:en.

Inte säkert att det är så dock, jag har inte själv testat just de 2 objektiven.
 
Japp det är vad jag läst också därav sättet jag besvarade frågan eller brast utt mitt påstående.

Dock känns fokusmotorn i a700 grymt bra så återigenär det ju frågan om vad som funkar bäst.

Personligen tror jag int någon av dessa 2 objektiv kan bli så fel för mig.
Men det är ju gott att veta att man fått det bättre för mitt användande av de två när man smäller till ;)

Så trist att köpa den ena också dagen efter kommer säkra källor att den ena just som pratas om nu bättre autofokus...

Aja skyffla på med ideer.

Mvh R
 
Hej
Lägger mig i lite.
Har inte bägge d nya inbyggd motor ??
Då använs väl inte husets motor.

Jag har också funderat lite på dessa. Sigmat verkar snabbare med sin HSM motor än Tamronen med sin vanliga motor
Dock verkar Tamron vara skarpast vilket torde avgöra frågan om man inte vill ha supersnabbt focus utan bara snabbt. Läste att någon tyckte att Sigmat drog ut batteriet snabbt....

Tamron test http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron_70-200_2p8_c16/
Sigma test http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_70-200_2p8_n15/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.