Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200/2,8 med "VR" från Sigma el Tamron?

Produkter
(logga in för att koppla)

Totto15

Aktiv medlem
Varför finns inte det? Nikons egna har väl haft det ett par år och Sigma el Tamron brukar väl inte vara sena att följa efter?

Bra fråga, de borde verkligen ha såna i sortimentet. Den enkla förklaringen är säkert att de prioriterat utvecklingen av andra objektiv, men att de kommer så småningom.

Tamron har ju släppt en del objektiv med VC det senaste så det kommer nog att komma ett 70-200/2.8 åxå, så småningom. Sigma har väl inte varit lika "aktiva" med bildstabilisering den senaste tiden, men har ju haft tekniken längre än Tamron, så varför de inte kommit med någon kan man fråga sig...
Hur som helst tycker jag att framför allt tamron har ett mycket större problem att ta tag i och det är fokusmotorerna som är under all kritik.

Bra fråga, de borde verkligen ha såna i sortimentet. Den enkla förklaringen är säkert att de prioriterat utvecklingen av andra objektiv, men att de kommer så småningom.

Om jag får önska så skulle jag förutom trådens objektiv villja att Sigma förser sina långa telen med VR 300 2,8 och 500 4,5 skulle bli alvarliga utmanare till orginalgluggar med VR för att inte tala om Sigmas varkliga verstingar 800 5,6 och 300-800 5,6 tänk er de med vr vov!
Micke

Jag tror att det är svårare att sätta in optisk stabilisering i ljusstark optik utan att optiken blir försämrad. Vill man dessutom hålla ner priset rätt rejält så blir det ännu svårare.

Tamron blev nyligen först med att lyckas med detta genom att sätta in stabilisering i sin ljusstarka normalzoom. Före detta så har tredjepartstillverkarna endast haft stabilisering i ljussvag optik.

jag har precis köpt ett sigma 50-150/2.8, så snart släpper dom väl en bildstabiliserad dito :p

jag har oxå varit lite förvånad över att ingen tredjepartstillverkare släppt nån stabiliserad 2.8-glugg innan tamron släppte sitt 17-50/2.8 VC.
har gamla versionen utan VC och utan inbygd motor. är lite nyfiken på nya varianten, men känner mig oroad av den inbyggda motorn.
sigma har ju släppt/annonserat ett 18-50/2.8-4.5 OS, så lite händer ju iaf i OS/VC-väg för dem.

hade varit intressant att se hur mycket svårare det är att göra en bildstabiliserad 70-200/2.8, och hur det hade synts i priset.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto