Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

6D fokusproblem med vissa objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

minnak

Aktiv medlem
Jag stötte på ett konstigt fokuseringsproblem med 6D. Problemet verkar bara gälla objektiv med "focus delimiter", åtminstone när det gäller de objektiv som jag har. Med 24-105mm f4 är det inga problem, men både Canon 300mm f4 och Sigma 150mm f2,8 vägrar fokusera i vissa lägen. Problemet uppstår när objektivet är fokuserat antingen nära till närgränsen eller nära till oändlighet. När man sedan försöker fokusera tvärtom (alltså gå från ena extrem till andra), vill kameran inte fokusera. Jag menar inte att den "jagar" fokusering, utan den försöker inte ens. Man måste fokusera i steg då, ta nånting mitt i mellan och då hoppar fokuseringen i gång. Eller hjälpa kameran genom att manuellt justera fokusering så att det kommer närmare till det man vill fokusera på. Det finns inga problem annars, t.ex. om objektivet är fokuserat på långt håll så hittar kamera fokus på en gång när man siktar på annat på långt håll. Eller om det är fokuserat till nära håll så fixar kameran fokus på annat som är nära. Det hjälper lite om man användar focus delimiter så att man undviker närläge, t.ex. på 300mm kan man ställa in 3m->oändlighet i stället för 1,5m. Men problemet försvinner inte helt.

Någon annan som upptäckt samma problem eller har likadana objektiv att testa med? Objektiv är det ju ingenting fel på, de funkade utmärkt på min gamla 40D så att det är 6D som är konstig nu. Undrar om det är ett typfel på 6D så att man kan hoppas på ett fix genom en firmware uppdatering i framtiden, eller om det bara är min kamera som har ett fel.

Lens drive when AF Impossible

Så var det, det var en inställning som jag hade misuppfattat. Heter "Lens drive when AF impossible" och jag hade den ställt in på Stop focus search. Jag hade inte väntat mig att den skulle göra att kameran fullständigt struntar i att ens försöka fokusera men det gör den. Ställde in på Continue focus search och nu är jag lycklig med min 6D igen. :)

AF-sensorerna kan mäta inte bara att du är i fokus, men även när du är ur fokus och hur mycket du är ur fokus. Men för objektiv med längre brännvidder, där skärpedjupet är kort, kan man hamna så mycket ur fokus att det inte längre finns med på skalan. Det är här denna custom function kommer in. Står den "på", så försöker kameran inte fokusera om den inte ens kan mäta på vilket håll rätt fokus ligger (närmare eller längre bort). Men står den "av" så kör kameran objektivets avståndsinställning från ena änden till den andra, och kontrollerar under tiden om det dyker upp något som är i fokus.

Det är därför det fungerar om du pekar på något som inte är lika tokigt ur fokus, för då ligger det inne på skalan. Sen kan du ta ett steg till, till det du verkligen vill fokusera på, för när första steget är taget ligger det andra nu inne på skalan igen.

Tack för förklaringen! Jag måste komma ihåg att låta bli att ändra på en inställning som jag inte helt förstår... :D

Sticker ut hakan:

Säg att du fotar en flygande fågel, lite då och då lyckas du inte ha fågeln i siktet. Med stop search påslaget så kommer kameran att stanna på det avstånd du var på sist och när fågeln kommer in i bilden igen så hittar kameran snabbt fokus igen.

Med funktionen avslagen så testar kameran att fokusera mot ändlägena och kanske tar sikte på molnen långt bort eller bara ligger långt från fågelns avstånd så att när den väl kommer in i bilden igen så tar det längre tid att få bra fokus igen.

Precis så är det. Man vill undvika att objektiven ger sig ut på en långdragen manöver, som dessutom kan göra att man inte kan fokusera på pippin när den kommer på plats i sökaren igen, för då är man helt utanför skalan på andra hållet.
Huruvida man ska ha den här inställningen på det ena eller det andra, det får man avgöra från fall till fall. För det första spelar det ingen roll om det inte är bråttom. Sen om det är bråttom, då har det betydelse om man har en bakgrund någorlunda nära motivet. Då kan man ha sökningen igång, för objektivet kommer inte att ställas långt från rätt avstånd, när kameran fokuserar på bakgrunden istället.

Exemplet ovan är lysande på ett tillfälle då det kan vara en fördel att begränsa sökningen när man tappar bort fågeln mot himlen, som är oändligt långt bort och ofta för kontrasfattig för att gå att fokusera på överhuvudtaget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar