minnak
Aktiv medlem
Jag stötte på ett konstigt fokuseringsproblem med 6D. Problemet verkar bara gälla objektiv med "focus delimiter", åtminstone när det gäller de objektiv som jag har. Med 24-105mm f4 är det inga problem, men både Canon 300mm f4 och Sigma 150mm f2,8 vägrar fokusera i vissa lägen. Problemet uppstår när objektivet är fokuserat antingen nära till närgränsen eller nära till oändlighet. När man sedan försöker fokusera tvärtom (alltså gå från ena extrem till andra), vill kameran inte fokusera. Jag menar inte att den "jagar" fokusering, utan den försöker inte ens. Man måste fokusera i steg då, ta nånting mitt i mellan och då hoppar fokuseringen i gång. Eller hjälpa kameran genom att manuellt justera fokusering så att det kommer närmare till det man vill fokusera på. Det finns inga problem annars, t.ex. om objektivet är fokuserat på långt håll så hittar kamera fokus på en gång när man siktar på annat på långt håll. Eller om det är fokuserat till nära håll så fixar kameran fokus på annat som är nära. Det hjälper lite om man användar focus delimiter så att man undviker närläge, t.ex. på 300mm kan man ställa in 3m->oändlighet i stället för 1,5m. Men problemet försvinner inte helt.
Någon annan som upptäckt samma problem eller har likadana objektiv att testa med? Objektiv är det ju ingenting fel på, de funkade utmärkt på min gamla 40D så att det är 6D som är konstig nu. Undrar om det är ett typfel på 6D så att man kan hoppas på ett fix genom en firmware uppdatering i framtiden, eller om det bara är min kamera som har ett fel.
Någon annan som upptäckt samma problem eller har likadana objektiv att testa med? Objektiv är det ju ingenting fel på, de funkade utmärkt på min gamla 40D så att det är 6D som är konstig nu. Undrar om det är ett typfel på 6D så att man kan hoppas på ett fix genom en firmware uppdatering i framtiden, eller om det bara är min kamera som har ett fel.