Annons

6d, 5dmkII eller 1dmkIV?

Produkter
(logga in för att koppla)

EmilSnabb

Medlem
Hej!

Jag är i färd med att uppgradera mig från min 450d till en betydligt nyare och bättre kamera. Jag har ett tag varit inne på att köpa 6d då jag är sugen på att gå över till fullformat, och nu får man en bra glugg på köpet för ca 23k.

Sen såg jag att 1dmkIV ligger hyfsat lågt i pris på begagnatmarknaden och funderar på hur den är i jämförelse med 6d:n. Den är ju av apsc-h -typ vilket stör mig lite men skillnaden kanske inte är så stor i praktiken. 5dmkIII vore ju en dröm men är tyvärr utom ekonomiskt räckhåll då jag behöver köpa både hus och ett matchande objektiv. Jag vill alltså inte gå högre än 23k.

Alternativt har jag funderat på att köra på en 5dmkII och kosta på mig ett fint objektiv till. Är det någon vänlig själ där ute som har några synpunkter eller råd?

Emil

Det beror på vad du tänkt fotografera och hur du tänkt använda den. För action/sport skulle jag personligen välja 1DmkIV då den är snabbare (10 bilder per sekund) och har fler autofokus-punkter (45 varav 39 korslagda). I stort sett alla andra fall skulle jag istället välja 6D då den är både lättare och modernare än de två andra, och med största sannolikhet har bättre ISO-egenskaper.

Det beror på vad du tänkt fotografera och hur du tänkt använda den. För action/sport skulle jag personligen välja 1DmkIV då den är snabbare (10 bilder per sekund) och har fler autofokus-punkter (45 varav 39 korslagda). I stort sett alla andra fall skulle jag istället välja 6D då den är både lättare och modernare än de två andra, och med största sannolikhet har bättre ISO-egenskaper.

Tack för ditt svar!

Sport fotar jag inte alls, dock har jag nyligen fått barn som jag vill kunna ta fina bilder på när hon så småningom börjar röra mer på sig. I övrigt fotar jag mest landskap, porträtt och makro. Vill alltså ha en kamera som presterar bra på det mesta, och om den är snabb är det ju bara ett stort plus.

Borde inte en begagnad 5Dmk3 med ett 24-105L kunna komma in under 23kkr?! Ett 24-105L får man ju för 5000 kr och sen har du till en begagnad 5d3:a över :)

Borde inte en begagnad 5Dmk3 med ett 24-105L kunna komma in under 23kkr?! Ett 24-105L får man ju för 5000 kr och sen har du till en begagnad 5d3:a över :)

Det hade ju varit sjukt nice! Har dock inte sett så många 5d3:eek:r än på marknaden. Men det kommer väl. Tänkte göra mitt uppköp någon gång under hösten/vintern.

Tack för ditt svar!

Sport fotar jag inte alls, dock har jag nyligen fått barn som jag vill kunna ta fina bilder på när hon så småningom börjar röra mer på sig. I övrigt fotar jag mest landskap, porträtt och makro. Vill alltså ha en kamera som presterar bra på det mesta, och om den är snabb är det ju bara ett stort plus.

Gick och velade mellan 6D och 5Dmk3 ett år. 5Dmk3 är ju på alla sätt bättre - för en knapptokig som jag. Tyckte dock att den är för dyr och faktiskt sitter sämre i handen kanske pga tyngden eller mindre handgrepp runt batteriet. Fotar som du dock har inte små telningar längre... tror dock att när det börjar bli dags för en snabbare kamera från det hållet så har du antingen lärt dig kameran så att den funkar även då eller du blir med en 5dmk4 ;) Eller 6Dmk2 som lär haka på Nikons förbättringar av D610 till D750.

Varför inte D750 som verkar vara bra. Vet inte om hur den känns i handen för det var det som avgjorde valet till 6D. Egenskaperna på 5Dmk3 var inte prisvärda för mig. Jag är nöjd med 6D. Prisskillnaden utnyttjade jag på en 70-200/4 IS som är kanon.

edit: Köpte mitt på Rajalas för 13990 i somras. De har ofta sänkta priser. Även på 5Dmk3...

Jag tycker en 6D med 24-105 4 L borde passa perfekt med din budget och dina önskemål.

Den är absolut tillräckligt snabb för allt familjerelaterat.

Jag tycker en 6D med 24-105 4 L borde passa perfekt med din budget och dina önskemål.

Den är absolut tillräckligt snabb för allt familjerelaterat.

Enda haken är den att sätter man en f/4 zoom på en FF kamera så är ju inte mycket vunnet i brus eller skärpedjup mot en f/2,8 zoom på en cropkamera och det senare blir mycket billigare d u.

Enda haken är den att sätter man en f/4 zoom på en FF kamera så är ju inte mycket vunnet i brus eller skärpedjup mot en f/2,8 zoom på en cropkamera och det senare blir mycket billigare d u.

Jag har både 6D och 5D3 och jag tycker bildkvalitén från dessa båda med 24-105 4L IS är bättre än vad jag får med 7D/40D och 17-55 2.8 IS.

Visst har du en poäng i att man tappar med den ljussvagare gluggen men min erfarenhet är ändå att bilderna blir klart bättre med FF. Dessutom är det ju långt ifrån alltid man fotar på full öppning och vill ha kortskärpedjup.

Om du t ex jämför en bild tagen på f8 och ISO 3200 mellan 6D och 7D så kommer du se en påtaglig skillnad till den större sensorns fördel.

24-105 kanske inte är världens roligaste glugg men det är verkligen en fantastiskt allround glugg som ger ett betydligt större zoom-omfång än vad du får med t ex 17-55 2.8. Du får en "riktig" vidvinkel och påtagligt mer tele.

Det är åtminstone mina erfarenheter.

Jag har både 6D och 5D3 och jag tycker bildkvalitén från dessa båda med 24-105 4L IS är bättre än vad jag får med 7D/40D och 17-55 2.8 IS.

Visst har du en poäng i att man tappar med den ljussvagare gluggen men min erfarenhet är ändå att bilderna blir klart bättre med FF. Dessutom är det ju långt ifrån alltid man fotar på full öppning och vill ha kortskärpedjup.

Om du t ex jämför en bild tagen på f8 och ISO 3200 mellan 6D och 7D så kommer du se en påtaglig skillnad till den större sensorns fördel.

24-105 kanske inte är världens roligaste glugg men det är verkligen en fantastiskt allround glugg som ger ett betydligt större zoom-omfång än vad du får med t ex 17-55 2.8. Du får en "riktig" vidvinkel och påtagligt mer tele.

Det är åtminstone mina erfarenheter.

Okej! Det paket jag tittat mest på är det med 24-70 f4L som kitobjektiv. Fördelen med det som jag ser det är möjligheten att ställa om till makro-läge.

Okej! Det paket jag tittat mest på är det med 24-70 f4L som kitobjektiv. Fördelen med det som jag ser det är möjligheten att ställa om till makro-läge.

Jag har ingen erfarenhet av den gluggen - den är säkert bra. Jag har nog läst att distorsionen är mindre på den nyare gluggen.

Personligen skulle jag dock sakna brännvidden 70-105.

Jag gjorde en liten snabbkoll på mina bilder i Lightroom.

Jag har 400 bilder från i år sparade som jag tagit med 24-105.

70 av dem är tagna på 24 mm,.

54 av dem på 105 mm.

Alltså använder jag änd-lägena tämligen ofta.

En tredjedel av bilderna är tagna på brännvidder över 70mm så för mig är den extra räckvidden användbar.

Dessutom brukar väl 24-105 vara billigare än 24-70?

Hej !
Utan problem rekommenderar jag 5D mark 2 för dina ändamål, riktigt bra fullformathus
med fin bildkvalite.
Ligger bra i pris också begagnad kring 8000:- börjar nog gå ned ytterligare nu.
Här får du stor sensor och vidvinkel möjligheten då 24-105 t.ex som är ett mycket dugligt
L-objektiv för runt 4500:- beg där du verkligen får 24mm vidvinkel.
5D Mark 3 kan du köpa om några år för 8000:- vänta tills dess o kör 5D Mark 2 så länge
jag har den själv.
Dock kör jag även 7D till sport och evenemang där jag behöver 1.6xbrännvidden så jag kommer
närmare med teleobjektiven, samt att den har snabbare fokus.
Tror 7D ligger på runt 5000:- beg idag.
Lycka till !
mvh/Dieter

6D + 24-105 utan tvekan... mycket bättre än 5D MkIII på höga ISO så du kan fota ditt barn i mörka inomhus miljöer utan blixt och den funkar utmärkt till landskap/makro mm dessutom.

Ett alternativ till 24-105 är Tamrons 24-70/2.8 som kostar tom lite mindre än 24-105 och canons 24-70/4

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar