Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
6D + 50 mm f1.4 missar fokus ofta.
- Trådstartare MartinC73
- Start datum
bubbebabba
Ny medlem
Fick du till någon lösning? Har exakt samma problem med min 6D och 1.4:an, blir endast skarpt med Live view. I jämförelse så klarar Tamron's 90mm macro att fokusera utan problem.
apersson850
Aktiv medlem
Har provat min EF 50 mm f/1,4 USM på en 1DX också. Krävde ungefär samma justeringsgrad (mikrojustering) som på de 7D jag provat. På min 40D är det oanvändbart med AF, då den saknar mikrojustering.
FaniSkogen
Aktiv medlem
Handhållet, men jag har haft af-punkten inställt så att den visar var fokus sattes, så jag vet att jag har siktat rätt.
Skall nog ändå testa med stativ för att vara på den säkra sidan, blir nog imorgon kväll.
Fast det är mest handållet jag kommer att använda kameran, så om jag siktar rätt borde man väl kunna lita på att skärpan oxå sitter rätt.
Även om du låser af-punkten där så kanske du mellan att du låser och tar bilden, råkar luta dig framåt eller bakåt 2cm. Då kommer fokusen ligga 2cm åt det hållet du lutar dig åt.
För att kunna göra detta test med någon som helst exakthet måste du ha din kamera på ett stativ.
Extremt svårt att inte råka luta sig lite åt något håll.
Justering behövs väl enbart om fokusen hamnar för långt fram eller långt bak? Vilket det iof gjorde för dig men troligtvis berodde det på att du lutade dig efter du låst fokuspunkten.
EDIT: Såg nu att du även provat med stativ. Som någon skrev är nog fokuspunkterna egentligen lite större än de ser ut i sökaren. Hur hade det annat fungerat med saker som låg mellan de små rutorna?
Det du ska koncentrera dig på är nog om den sätter fokus för långt bak eller långt fram.
Du kan prova att fokusera en gång med live view och sen på exakt samma ställe utanför liveview. Självklart på stativ hela tiden.
Då ska fokusen hamna på samma plan om allt står rätt till.