Annons

Canon EF-S 28/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaelkr

Aktiv medlem
Vore det inte en sorts önskedröm med en motsvarighet till EF 50/1,8 II för en 1,6-crop kamera? I samma prisklass då förståss...

Jag önskar mig en sådan i alla fall.

/Mikael
 
Tja.. det finns ju en EF 28/1.8..fast knappast i samma prisklass som 50/1.8. Mycket beroende på konstruktionen, som är mångdubbelt bättre.
 
Den billigaste är Sigma 30/1.4 ex dc hsm. I mitt tycke riktigt bra och prisvärd (drygt 4000 kr på Cyberphoto).

/ Erik
 
Tänkte just säga, att det inte finns några fasta EF-S objektiv, och kanske inte kommer att göra heller, när jag kom ihåg EF-S 60/2.8 makro (som jag tror sålt rätt bra).

Själv skulle jag nog hellre vilja ha en liknande Sigmas 30/1.4 (eller kanske 22/1.4, motsvarande 35an för småbild). Dom blir ju ganska små och smidiga, trots bra ljusstyrka när dom är för APS-formatet.

PS! Kul när tre stycken svarar nästan samtidigt med Sigmas 30/1.4.....
 
Jo, men det är fyra gånger så mycket pengar för sigman som som för ef50/1,8 II. Jag vet att många här tycker att det är bruspengar, men det tycker inte MIN plånbok. I synnerhet inte just nu när jag är föräldraledig.

/Mikael
 
Om du kan tänka dej att akseptera största bländare till 2.8 istället så finns det många 28 mm's. till exempel Canon 28/2.8 för 1995 på cyber. Lägre i pris går inte att komma om man vill ha kvalitet.

Anledningen till att just 50 mm är så billigt är att dels är dom lättast/billigast att tillverka och de har sålts/säljs i stora mängder.

/ Erik
 
t_mauritsen skrev:
Inte att jag använt den, men det finns en Sigma 30/1.4 till cropkameror som många verkar nöjda med.
Och en hel del som INTE är nöjda. Jag till exempel. Maken till usel AF har jag aldrig varit med om. Fokus hamnar helt åt helvete på kanske 70% av bilderna, trots att objektivet fokuserar klanderfritt vid test i gott ljus på nära håll.
Prova innan köp alltså! Det verkar dessutom vara fler Canonägare än Nikonägare som överlag har problem med Sigma.
 
t_mauritsen skrev:
Men om det skall vara billigt och man inte litar till sigma finns ju 35/2.
Ja, men det motsvarar 56 mm på en Canon. Det är lite väl långt för en normal tycker jag. Sen är ju f/1,4 trevligare.

Xplash skrev:
Finns väl ett sigma 28 1,8?
Japp, som väger 500 gram. Inte direkt samma sak som en kompakt normal brukar vara.
Jag har själv haft Sigma 24/1,8, och den var grymt trevlig. Ångrar lite att jag sålde den faktiskt, men jag ville ha en normalzoom istället.
 
Håller med Martin.
Även jag hade stora problem med 1,8 versionen av Canon:s 50mm optik. Det var inte ofta den träffade rätt. Faktiskt fungerar de Sigma jag testat bättre än just 50/1,8 från Canon. Optiken är kanonskarp men vad hjälper det när den inte kan ställa fokus rätt...?

Bytte och testade flera exemplar men inget funkade som det skulle. Till slut köpte jag det dyrare 1,4:at. IMHO är det en mycket bättre optik. Skärpemässigt är de väl hyggligt lika men bokeh, färger och kontrast är klart bättre än 1,8:an. Dessutom sitter fokus rätt, vilket är rätt viktigt för mig. Känns lite förhistoriskt att ställa fokus manuellt på en dslr... (som fö inte har några problem med annan optik, tack så mycket, inte ens Sigmor)

Själv överväger jag inte optik som saknar usm i Canons sortiment längre. De har ett 28mm med usm men som flera påtalat så finns det alternativ från Sigma. Hur dessa är har jag dock ingen egen erfarenhet utav, och kan därför vare sig rekomendera eller avråda. Min erfarenhet av sigma är annrrs att de är lite ojämna. Viss optik är *riktigt* bra (de större zoomarna och 18-50:it i EX serien tex), medan andra objektiv, även i samma serie presterar mindre bra. Finns säkert tester på nätet som kan vägleda dig om det tekniska (som phozone.de mfl).


Makten skrev:
Och en hel del som INTE är nöjda. Jag till exempel. Maken till usel AF har jag aldrig varit med om. Fokus hamnar helt åt helvete på kanske 70% av bilderna, trots att objektivet fokuserar klanderfritt vid test i gott ljus på nära håll.
Prova innan köp alltså! Det verkar dessutom vara fler Canonägare än Nikonägare som överlag har problem med Sigma.
 
Om jag inte minns fel så blev just Sigma 30/1.4 EX DC HSM ganska sågad i tidningen Foto, där de också föreslog Canons EF 28/2.8 eller hellre EF 35/2.0 istället.
Fast här på fs verkar många nöjda med Sigmat.
 
Carlos skrev:
Om jag inte minns fel så blev just Sigma 30/1.4 EX DC HSM ganska sågad i tidningen Foto, där de också föreslog Canons EF 28/2.8 eller hellre EF 35/2.0 istället.
Fast här på fs verkar många nöjda med Sigmat.
Kamera & Bild tyckte å andra sidan att den var bra. Den ÄR bra, bara fokus hade funkat som det var tänkt. Man får vad man betalar för, och den är inte direkt skarp vid full bländaröppning, men det tycker jag inte gör ett skvatt. Vem använder f/1,4 för bilder som måste vara jätteskarpa?
28/2,8 är ju ganska meningslös, när det finns zoomar med samma ljusstyrka som är mer mångsidiga. Det skulle vara för att den är liten och nätt då förstås.
 
Makten skrev:
Kamera & Bild tyckte å andra sidan att den var bra. Den ÄR bra, bara fokus hade funkat som det var tänkt. Man får vad man betalar för, och den är inte direkt skarp vid full bländaröppning, men det tycker jag inte gör ett skvatt. Vem använder f/1,4 för bilder som måste vara jätteskarpa?
28/2,8 är ju ganska meningslös, när det finns zoomar med samma ljusstyrka som är mer mångsidiga. Det skulle vara för att den är liten och nätt då förstås.
Meningslös ? Du får inte den kvaliten på ett zoom till samma pris. Billigast är väll då Sigma 18 - 50/2.8 EX eller Tamron 17 - 55/2.8 och de kostar ju ca. 4000 kr medans Canon 28/2.8 kostar 2000 kr.

/ Erik (Som också är en nöjd ägare av Sigma 30/1.4)
 
ekemannen skrev:
Meningslös ? Du får inte den kvaliten på ett zoom till samma pris. Billigast är väll då Sigma 18 - 50/2.8 EX eller Tamron 17 - 55/2.8 och de kostar ju ca. 4000 kr medans Canon 28/2.8 kostar 2000 kr.

/ Erik (Som också är en nöjd ägare av Sigma 30/1.4)
Jaja, det är klart att den är billigare, men jag skulle i alla fall inte satsat pengar på en så ljussvag fast glugg, som dessutom inte verkar bättre optiskt på något vis än zoomarna. Antagligen vill man också ha nån form av kitzoom som komplement, och där ryker ju en tusenlapp till.
Men visst, använder man just 28 mm mycket och vill spara en slant så är den ju ett bra alternativ. Eller om man vill göra sin 350/400d väldigt liten och kompakt.
 
Trådskaparen tycker ju att 4000 kr är för mycket därför föreslog jag fast 28 mm. Jag vill också påpeka att objektiv som har stösta bländare som är större än 2.8 är "stora" och tunga. Mitt Sigma 30/1.4 har 62 mm filtergänga, är 55 mm långt och väger ca 500 g.

/ Erik
 
ANNONS