Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
645 och K7 intervju
- Trådstartare quarc
- Start datum
FotoZ
Aktiv medlem
50 stycken 645D är rätt bra med tanke på att den tycks hamna i pris som vad en ny liten småbil kostar...
En Dacia plus 645D = lägre pris än en Volvo kombi. Jag vet vad jag skulle välja.
Nå..
Intressant är att han säger att både K-x och K-7 kommer finnas kvar i sortimentet ett tag. K-x visste jag, men att K-7 skulle finnas kvar ett tag till förvånade mig - eller kanske inte. Det är ju fortfarande en bra kamera och om priset sänks ännu lite till så blir den Pentax billigaste kamera med vädertätning och robust byggkvalitet, med bra prestanda.
En Dacia plus 645D = lägre pris än en Volvo kombi. Jag vet vad jag skulle välja.
Nå..
Intressant är att han säger att både K-x och K-7 kommer finnas kvar i sortimentet ett tag. K-x visste jag, men att K-7 skulle finnas kvar ett tag till förvånade mig - eller kanske inte. Det är ju fortfarande en bra kamera och om priset sänks ännu lite till så blir den Pentax billigaste kamera med vädertätning och robust byggkvalitet, med bra prestanda.
quarc
Aktiv medlem
Pentaxfolk utanför Japan vet inte vad som kommer att hända, det han säger tror jag är ren spekulation eller vad han blivit tillsagd att säga.
Men så länge produktionskostnaden är lägre än marknadspriset är det ju ett sätt att få större synlighet på marknaden.
Jag vill gärna ha en 645, men inte för de pengarna. Men Pentax har väl antytt att man kommer göra fler modeller, kanske blir nästa en billigare variant?
Men så länge produktionskostnaden är lägre än marknadspriset är det ju ett sätt att få större synlighet på marknaden.
Jag vill gärna ha en 645, men inte för de pengarna. Men Pentax har väl antytt att man kommer göra fler modeller, kanske blir nästa en billigare variant?
FotoZ
Aktiv medlem
Jag har mindre lätt för att tänka mig en enklare version av 645D idag då den redan som den är, är marknadens billigaste digitala mediumformat - och nu är den ju inte direkt en nedstrippad version ens utan den har vädertätning etc. Jag tror mer på en dyrare, för att konkurrera mer med Hasselblad, Phase One och Leaf m fl. Priset på 645D är så lågt att Pentax har svårt att bli tagen på allvar bland de "riktiga" proffsen.
Analoga 645 användes ju mest av entusiaster...
quarc
Aktiv medlem
Jag har mindre lätt för att tänka mig en enklare version av 645D idag då den redan som den är, är marknadens billigaste digitala mediumformat - och nu är den ju inte direkt en nedstrippad version ens utan den har vädertätning etc. Jag tror mer på en dyrare, för att konkurrera mer med Hasselblad, Phase One och Leaf m fl. Priset på 645D är så lågt att Pentax har svårt att bli tagen på allvar bland de "riktiga" proffsen.
Jo, men riktar sig inte till de riktiga proffsen, åtminstone inte så länge man inte har en proffsserviceorganisation också. Man hör dem mer prata om avancerade amatörer, sådana som har lite gamla objektiv liggande. Det finns ju utan tvekan marknader (som t.ex. USA) där ganska många kameror kommer att säljas till det segmentet, men få amatörer i Sverige har de pengarna, eller är villiga/får lägga dem på en kamera. Men troligast är nog som du säger, att man jobbar på en 60MP-modell och när den släpps så behåller man nuvarande modell och droppar priset på den rejält då utvecklingskostnaderna är betalda. Eventuellt sätter man in 30MP istället, om man nu sparar nåt på det.