ANNONS
Annons

64,128,256,512mb?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rage

Medlem
Hej!

Jag har just beställt min allra första kamera någonsin. det blev en Canon EOS 300D plus det medföljande objektivet 18-55.
Jag undrar vad jag ska skaffa för minnes kort till en sådan kamera?

Jag gissar på att 64 MB korten e lite för små när man fotar med en kamera som är på 6 megapixel, 128 kanske är det också. men jag har funderat på att skaffa ett 256, är det lika bra då att sattsa på ett 512? hur mycket kan det skillja i pris på ett 256 och ett 512MB kort?

och ni får gärna skriva bra förslag på märken när det gäller minneskort och hellst länk/nman på butik vartmna sedan kan införskaffa detta..

Tack på förhand!

M.v.h: Tommy

Det beror på i vad du ska fotografera.. Ska du fotografera i RAW-format så tycker jag du bör satsa på ett 512MB kort.. Det rymmer ca 80 bilder i RAW-format.

Ska du fotografera i jpg-format, då räcker ett 256 MB kort till att börja med. Du kan ta ca: 100 bilder med ett 256 MB kort i högsta jpg.

I så fall tycker jag det är bättre du köper 2 st 256 MB istället för ett 512MB.

Jag anvöänder Transcend själv, vilket är ett hyffsat snabbt kort och har inte haft några problem med dessa kort.

Köpes förmodligen bäst hos www.zebramedia.biz

Re: Raw?

Rage skrev:
vad är skillnaden mellan JPG och RAW?
ser man storskillnad på kvaliten?

RAW har flera fördelar, bland annat (och kanske den största) att du kan ställa in vitbalansen i efterhand på datorn.

Själv kör jag ett 256mb sandisk ultra II kort i min 300D, tycker om hastigheten som kameran skriver bilder till kortet på, anser dock att 256mb är på tok för lite, även om man fotar i jpg. Ska du bara ut på en dagstur är 256mb helt ok, men ska du fota längre tider utan att ha möjlighet att lägga över bilderna är ett större kort eller flera mindre kort ett måste!

Vad gäller priserna så finns universalsökmotorn www.pricerunner.se för detta.. =) sök på compact flash så får du upp en massa träffar och priser på dem.

RAw-filen ger dig möjlighet till förlustfri (kvalitétsmässigt) efterbenhandling. T.ex annat val av vitbalans, exponeringskompensation, färgmättnad osv. Dvs, allt du kan ändra på i kamerans inställningar kan du göra hemma i lugn och ro framför datorn. Med jpg har du inte samma möjligheter att göra detta.

Hej
Jag kan inte nog rekommendera att skaffa i varje fall två minneskort. De kommer att krångla vid något tillfälle och då är det stopp på fotgraferandet om man bara har ett kort. Även om du tänker ladda ner bildfilerna direkt från kameran så tycker jag också att du ska skaffa en kortläsare, de kostar bara några hundra och ger möjlighet att ladda ner bilderna på andra datorer än de som har ett speciellt för din kamera anpassat program. Ett par omgångar accar är inte helt fel heller, det går åt massor av ström och de tar alltid slut vid fel tillfälle plus att vissa (nickelmetallhydrid) har en betydande självurladdning. Beräffande vilka som är bäst har ingående diskuterats här på fotosidan tidigare.
Sten

"Ett par omgångar accar"?

förlåt att jag frågar men eftersom jag ny innom foto så hänger jag inte med på allt.. vad e en accer?

det blir nog 2 256MBkort

Själv satsade jag på en 512'a sandisk ultra II.
Men 2 stycken 256'or ser jag så här i efterhand som ett bättre alternativ. Har man inte råd med 2 direkt så kan man ju köpa 1 och sedan vänta. Är ju inte direkt besviken på mitt köp, men 512 kändes inte som man riktigt behövde, fast den situationen kanske ändras till sommaren, vem vet.

/Figge

Rage skrev:
"Ett par omgångar accar"?

förlåt att jag frågar men eftersom jag ny innom foto så hänger jag inte med på allt.. vad e en accer?

det blir nog 2 256MBkort

Skulle gissa att accar = batterier

Soft - Som är glad över att pärlan fixade ombesiktningen!

en till liten fråga:

(LF) 3072 x 2048 3,1 MB, (LN) 3072 x 2048 1,8 MB,
(MF) 2048 x 1360 1,8 MB, (MN) 2048 x 1360 1,2 MB,
(SF) 1536 x 1024 1,4 MB, (SN) 1536 x 1024 0,9 MB
RAW 3072 x 2048 7,0 MB

står det om man tar en titt i "tecknisk data" till min Canon EOS 300D. jag undrar bara vad (lf), (ln) etc står för?

Tack allaför hjälpen!

Lf, Ln, Mf.....

Dessa beteckningar står för:

1:a bokstaven (upplösning):
L=Large
M=medium
S=Small

2:a bokstaven (kompremeringsgrad för JPEG):
F=Fine
N=Normal

/ Patrik.

Enligt min åsikt bör man istället för att endast titta på vilka storlekar på minneskort man behöver, även fråga sig vad, var, när och hur man tänker fota. När det gäller prestanda finns det huvudsakligen två saker man bör tänka på.

1. Hastigheten.
Hur lång tid är man villig att vänta på att
bilden skall skrivas till kortet från det att
man tar bilden? Hur snabbt vill man sedan
kunna överföra bilderna till datorn?

Har man införskaffat en kortläsare som
stöder USB 2.0 och har valt denna just för
att den är snabb, måste även kortet ha en
läshastighet på mer än 1,5MB/s för att
dra nytta av USB 2.0. Detta motsvarar ett
minneskort med hastigheten minst 10x.
Har man kort som är långsammare, har man ingen
nytta av att läsaren stöder USB 2.0, då räcker
det med en USB 1.1-läsare. Än så länge är det
minneskorten som sätter
hastighetsbegränsningen vid skrivning/läsning.
De nuvarande snabbaste korten (vad jag vet)
har en hastighet på 60x för skrivning och 66x
för läsning, detta gäller SanDisk Ultra II
och Extreme-serien.

2. Hållbarheten.
Ska man vara ute i 20 minusgrader och fota
kan man inte lita på att ett minneskortet
håller om det inte är skapat för detta ändamål.
Kika då på kort som SanDisk Extreme, som klarar
temperaturer på mellan -85'C och +85'C. Dessa
kort är också mer stöttåliga än andra.

Tänk igenom dessa saker innan du köper minneskort och läsare:

* Hur länge man i värsta fall kommer att vara
borta utan att ha möjlighet att tanka över
bilder till datorn. (Storlek och antal gällande
minneskorten)

* Vad man skall fota.
(Hastigheten på minneskorten)

* Under vilka väder/temperaturförhållanden man
skall fota. (Minneskortens hållbarhet)

* Hur snabbt man vill kunna ladda över bilderna
till datorn. (Hastighet på minneskorten och
kortläsaren)

Lycka till!

/Fredrik

Jag vill tacka alla som har svarat. känner mig mycket säkrare på vad jag vill ha för kort, trodde att det egentligen inte spelade så stor roll men har nu fått flera bra direktiv på vad jag ska leta efter.

Tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar