Annons

Nya Photodos objektivtester

Trevligt, synd bara att de har komprimerat sönder testbilderna:-( Det är ju omöjligt att avgöra nåt när det bara är en massa artefakter överallt (Sigma 17-70 tittade jag på).

Tack för tipset, Mikael!

Martin, har du testat att klicka på bilderna? Då får du en större version.

Hej

Såg nu att Photodo är övertaget av (Photodo was taken over by Magezine Publishing (the people behind the successful online photography magazine ePHOTOzine)

Jag tycker diagrammen är för små och svåra att avläsa. De kunde även ha angett de uppmätta värdena i siffror, vid olika brännvidder, bländare etc.

Från

http://www.photodo.com/topic_140.html

MVH

OMar

timofej skrev:
Martin, har du testat att klicka på bilderna? Då får du en större version.
Ja, det är de som är sönderkomprimerade. Alla objektiv ser ju "lika oskarpa" ut, hehe. Visst, det räcker för att avgöra ungefär, men det känns ju märkligt att komprimera bilderna så hårt om de ska verka seriösa.

Sen saknar jag liksom i alla andra tester ordentliga konsekventa utlåtanden om motljusegenskaper på varje objektiv. Skärpa är inte allt.

Omar skrev:
Hej

Tex Photozone använder också Imatest men visar test resultatet på ett mer lätt överskådat sätt, siffror, stapplar, skärpe betyg etc

Tex, en bit ner.

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_28_28/index.htm

Man får tänka på att man inte kan jämföra tex Nikons 300mm f/4 mot Canon 300mm f/4, då de såklart använder olika kameror och med olika antal pixlar.

MVH

Omar

Du får indikation oavsett vilken kamera som används på hur objektivet uppträder, dvs uppmätta värden i mitten kontra kant.
Från ca 6 milj pixlar utkristalliseras hur bra eller dåligt ett objektiv är.
Så Omar
DET mao skit vilket kamerahus som används så länge skillnader kan ses från mitt till kant. De faktiska siffror som uppmäts är beroende på vad kameran har för upplösning. Men så så fort upplösningen är tillräckligt hög att visa skillnader mellan mitt och kant så är upplösningen tillräcklig-eller hur?

Mikael

Senast ändrad:
Jag litar nu längre inte på dessa tester. Kolla detta test av Sigma 30/1,4. På den stora testbilden längst ner till höger ser man klart att skärpeplanet ligger hitom kameran (kolla på marken). Ändå ger de objektivet bra betyg. Ser man inte sånt som testare av ett objektiv så är man nog diskad tycker jag.

http://www.photodo.com/topic_20.html

Du menar att i en bild där varken du eller jag vet var focus är lagd av fotografen så är därför hela testen kass? Inkluderar detta även Imatesten?

Mikael

macrobild skrev:
Du menar att i en bild där varken du eller jag vet var focus är lagd av fotografen så är därför hela testen kass? Inkluderar detta även Imatesten?
Varför skulle man lägga fokus nån annanstans än på motivet om man vill visa skärpan? Det rör sig ju om en meter fel eller så.
Då har de ju ett objektiv som felfokuserar, och det är rätt märkligt att de inte märkt det. Jag vet inte hur Imatest fungerar, men de kanske ställer fokus manuellt?

Jag är nog böjd att instämma här.

Det finns många tester som säger att Sigmas 30mm tecknar dåligt i kanterna (väldigt dåligt i hörnen). Det verkar även som många användare tycker likadant. Att det är skarpt och bra i mitten är en annan sak.

Visst, man kanske inte ska döma ut en test pga av en enstaka bild. Men nog tyder det på slarv om man lägger ut en bild som inte håller måttet.
Jag är inte hundra på att andra bilder tagna på stor öppning blir så mycket bättre.

JanOlofHärnström skrev:
Visst, man kanske inte ska döma ut en test pga av en enstaka bild. Men nog tyder det på slarv om man lägger ut en bild som inte håller måttet.
Jag är inte hundra på att andra bilder tagna på stor öppning blir så mycket bättre.
Ja, det var precis vad jag menade. Om de inte ens klarar av att se detta, hur ska de då klara av att göra ett bra test i övrigt?

Det märkliga är ju att objektivet får bra kritik trots bilden. Enligt mig ser det skituselt ut. Nog presterar det bättre än sådär på full öppning, det har jag sett på andra bilder.

Sen är det också en viktig aspekt att belysa i testet om det är felfokus inblandat tycker jag. Sånt ska man givetvis ta upp och kritisera.

macrobild skrev:
Jag skall framföra dina synpunkter till testaren
Strålande! Testare som tar del av synpunkter är mycket välkommet:)

Egentligen är det kanske larvigt att gnöla om en sån här sak, men i och med att alla dessa tester som finns på nätet ligger till grund för många människors objektivköp, så är det ju bra om de är så vettiga som möjligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar