Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

60d med 17-55 eller 5dII med tamron 28-75?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har rätt. Min fråga var retorisk och berodde på att du tyckte att Erik "låter iofs. som ett typiskt 5D2 prospect" efter att han speciellt påpekat att han tyckte att "vridbar lcd låter bra" utifrån de specifika motiv och situationer som är vanliga i hans fotograferande.

Apology accepted :)
Allt annat i beskrivningen talade till 5D2, tilt-skärmen fick stryka på foten.

Mvh
Anders

Har en 5d MKII och använder normalt 24-105...kompleterade med en 28-75 2.8 tamron , om jag vill ha den ljusstyrkan och mitt ex är bättre än jag förväntade mig..riktigt bra faktiskt...köpte den beg här på fotosidan för lite över 2 tusen och jag får säga det att det är nog den mest prisvärda glugg jag köpt...dock tycker jag 24-105 är lite vassare

Du menar att alla som plåtar "diverse" och gillar "lite brus" ska ha en 5D2? Oavsett om de t ex har behov av en vridbar skärm?

Definitionen "alla" och "diverse" är ganska vid och på den frågan svarar jag nej. På Eriks beskrivning, ja.

Jag tolkade det som att Erik ställer höga krav på bildkvalitet i allmänhet och bra hög-iSO egenskaper i synnerhet. Om man bemödar sig med att använda stativ är man noga med resultatet. Konst, porträtt, resefoto och landskap är alla långsamma motiv som inte ställer tuffa krav på fps eller AF. Motivtypen hittas typiskt med brännvidder ca 25-100mm så någon fördel av 1.6x brännviddsförlängning föreligger inte. Inbyggd blixt kändes inte viktigt, poppa på en 220EX om så behövs, den ger både motljusupplättning och AF-assist på riktigt i svagt ljus som verkar vara en av fotosituationerna.

Eftersom Erik funderar på olika hus där bara ett av dem har tiltskärm så tolkade jag det som att det inte var ett skallkrav.

Så tänkte jag.

Tittar man på Canons rekommenderade priser ligger 60D närmare 550D än 7D. Men eftersom 60D ärså ny är "på gatan" priset högre, och då ser den samlade prisbilden konstig ut. Det rättar till sig efter jul.

Eftersom Erik funderar på olika hus där bara ett av dem har tiltskärm så tolkade jag det som att det inte var ett skallkrav.

Så tänkte jag.

Tack, det är helt korrekt uppfattat. :)
Det är klart att det vore extra behändigt med vridbar skärm, men det är inte det viktigaste. Bara att kameran har LiveView skulle vara ett hopp upp i användarvänlighet vid stativfoto från min gamla 350d. (där jag får böja mig fram och försöka titta in i den lilla sökaren för att ställa in allt.)

bengt-re sa:
Och skall du fota tavlor så skal du inte ha någon zoom alls - TS optik är perfekt för det jobbet så kan man flytta sig bort ifrån svårlösa reflexer om man inte kan påverka ljuset själv.

Nä, jag använder mest mitt 50mm 1.8 när jag fotar tavlor (eller ibland tamronen som har rätt lite distortion). 17-55 är helt hopplös för ändamålet (det enda negativa jag kan säga om den gluggen), Tack för tips om ts-optik!

Detta val är svårt! Jag är helt klart sugen både på en 60d och en 5d2, av olika skäl! Fortsätt gärna diskutera, jag är mycket tacksam!!

ANNONS