Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

60d med 17-55 eller 5dII med tamron 28-75?

Produkter
(logga in för att koppla)

Omnicolor

Aktiv medlem
60d eller 5dII, det är frågan.....
Jag funderar nämligen på att uppgradera min 350d, och jag har ett 17-55 2.8 som jag i så fall skulle använda på en 60d. MEN jag har också ett Tamron 28-75 2,8 liggande som skulle funka utmärkt på en 5dII.

Jag ser att man kan få beg. 5dII för runt 15.000, och en variant vore ju att sälja min 17-55 (snyft).

Kombon 5d+tamron blir faktiskt lite lättare än 60d+canon! (40g skillnad)

Vad skulle ni välja?

Objektivet är viktigare än huset och 17-55 är bra mycket bättre än 28-75, som dessutom är rätt svagt på en fullformatare. Jag hade aldrig tvekat utan köpt en 60D. För att göra en 5D mkII rättvisa behöver du bättre objektiv än 28-75 om du vill ha skärpa utanför mitten. Ett 24-105 funkar däremot bra på en 5D mkII.

60d eller 5dII, det är frågan.....
Jag funderar nämligen på att uppgradera min 350d, och jag har ett 17-55 2.8 som jag i så fall skulle använda på en 60d. MEN jag har också ett Tamron 28-75 2,8 liggande som skulle funka utmärkt på en 5dII.

Jag ser att man kan få beg. 5dII för runt 15.000, och en variant vore ju att sälja min 17-55 (snyft).

Kombon 5d+tamron blir faktiskt lite lättare än 60d+canon! (40g skillnad)

Vad skulle ni välja?

Det beror ju helt på vad man ska ha kameran till, vilken typ av bilder man tar.
Jag fotar en del konst i jobbet (målningar), så det blir ganska mycket stativfoto (så vridbar lcd låter bra). Annars används kameran för diverse porträtt av familjen, resefoton, landskap... Diverse, helt enkelt.
En sak dock - jag använder nästan ALDRIG blixt. (förutom för att lätta upp någon i motljus nån gång) så jag fotar väldigt mycket på hög ISO. Lite brus är alltså stort plus.

Jag fotar en del konst i jobbet (målningar), så det blir ganska mycket stativfoto (så vridbar lcd låter bra). Annars används kameran för diverse porträtt av familjen, resefoton, landskap... Diverse, helt enkelt.
En sak dock - jag använder nästan ALDRIG blixt. (förutom för att lätta upp någon i motljus nån gång) så jag fotar väldigt mycket på hög ISO. Lite brus är alltså stort plus.

Låter iofs. som ett typiskt 5D2 prospect. Du får nog ta och sälja din 17-55IS.

Köp en 5DII. Då får du en riktig kamera och kan sedan uppgradera optiken inför en framtid som med all sälkerhet kommer att innebära fullformat. 60D är säkert en jättebra kamera, men jämfört med 5D är det ändå lite på "låtsas".

60d kostar i dagsläget ungefär som 7d vilket är för mig obegripligt. Om du inte är efter vridbar skärm får du med 7d bättre sökare, autofokus, metallhus istället för plast, rejälare reglage, sannolikt bättre slutare (amatör/hobbykameror har i regel lite billigare slutare, har inte grävt i detaljerna just kring detta). Detta inte att säga att 7D nödvändigtvis är ett bättre val än 5Dii. Fotar du action, mer tele dessutom är 7D nog ett bäätre val, värdesätter du tunnt skärpedjup och max pixelskärpa och kan avstå lite AF prestanda är 5D ett bra val. En beg 28-70/2,8L kan fås för runt 5000:- och är inte nämnvärt sämre överlag än 24-70L. Nu tror ju många på att 24-70L kommer att ersättas med en IS variant då 1Ds iv släpps vilket kan bli i denna månad och det innebär att då denna når handeln i antal sent i höst lär 24-70L bli billig på beg marknaden - kanske 6000-7000:-. Man kan då under tiden köra en billigare Tamron och sälja den sen med rel liten förlust.

Både Erik men framför allt Erland (som ställde den dumma frågan) vet att 5D2 inte har vridbar skärm.
Du har rätt. Min fråga var retorisk och berodde på att du tyckte att Erik "låter iofs. som ett typiskt 5D2 prospect" efter att han speciellt påpekat att han tyckte att "vridbar lcd låter bra" utifrån de specifika motiv och situationer som är vanliga i hans fotograferande.

Tamron 28-75 är inte så dåligt! men visst är valet av normalzoom ett av de stora problemen med 5DmkII. Det skall vara 2.8 och då blir det i princip Tamron 28-75 och EF 24-70/2,8 L USM kvar. Eller så skippar man zoom och kör bara med fasta brännvidder (vilket jag gör nu) men det är lite störande ibland att inte ha någon bra normalzoom.

hur som helst så får du bättre valuta för pengarna med en 5D mkII. Och skall du fota tavlor så skal du inte ha någon zoom alls - TS optik är perfekt för det jobbet så kan man flytta sig bort ifrån svårlösa reflexer om man inte kan påverka ljuset själv.

ANNONS