Annons

60D eller D7000???

Produkter
(logga in för att koppla)
Att du tycker att den borde kosta 8k är orimligt med tanke på vad jag nyss skrev vad föregpende hus kostar i samma serie. Den ligger ju under de andra! 8k är vad 550D och den serien bör ligga på och det gör den väl? Där har jag ingen koll, men 400D kostade nog där nånstans när jag köpte den. Tänk på att det jag skriver är rek. pris och inte gatupris.

/Stefan

Det är väl tämligen ointressant vad en kamera kostade för 1 månad sedan, 1 år eller 5 år sedan. Eller vad gamla modeller kostade när de lanserades. Vill man sälja idag måste man konkurrera på dagens marknad. Och då är 60D inte värd mer, sorry Canon...
 
Det är väl tämligen ointressant vad en kamera kostade för 1 månad sedan, 1 år eller 5 år sedan. Eller vad gamla modeller kostade när de lanserades. Vill man sälja idag måste man konkurrera på dagens marknad. Och då är 60D inte värd mer, sorry Canon...

Det är klart det är! Det är så marknaden fungerar.

Men tolkar jag dig rätt så tycker du att 60D borde säljas för 8000 rek pris,. Dvs ev 6-7000 kr i butik.
Lillebrorsan 550D borde kosta 6000 kr rek.pris och 4-5000 i butik?

Lite humm om hur markande fungerar blir så att de säljer mer kamera än vad de kan producera, men tjänar mindre än om de säljer färre för mer pengar och klarar leveranserna.
Finns alltid en baalnsgång.

Jag själv tycker att 60D inte levde till vad jag förväntade av en efterföljare till 50D. Men jag lovar det blir en storsäljare ändå för det lite under det rek. pris som ges. Dbs jag tror 2000 kr under rek pris för den billigaste internetaffären

/Stefan
 
60D lär ju ha ett hus i delvis plast.

Skulle vara mycket intressant att få se tester där skillnaden i bildkvalitet syns
mellan metallhus och plasthus.

Jag menar förstås att nikon är i metall och canon i plast, om det inte framgick. Självklart syns det inte på bilden, om du nu trodde det, vilket material huset är gjort av. Däremot är kunden beredd att betalar mer för hus i metall jämfört med hus i plast, det påverkar alltså priset vilket samtalet handlade om.
 
Däremot är kunden beredd att betalar mer för hus i metall jämfört med hus i plast, det påverkar alltså priset vilket samtalet handlade om.
Precis. Det är säkert därför de allra exklusivaste och dyraste modellerna av supersportbilar som Koenigsegg och Ferrari till stor del är byggda av plast.
 
Precis. Det är säkert därför de allra exklusivaste och dyraste modellerna av supersportbilar som Koenigsegg och Ferrari till stor del är byggda av plast.

Nej, de är byggda av magnesiumlegeringar, titan, kolfiber och läder vilket är dyrare än stål, plast och galon som din V70 är byggd av.
 
Men tolkar jag dig rätt så tycker du att 60D borde säljas för 8000 rek pris,. Dvs ev 6-7000 kr i butik. Lillebrorsan 550D borde kosta 6000 kr rek.pris och 4-5000 i butik?

Nej, det var inte det jag skrev eller menade. Jag pratar om marknadspris i Sverige från ledande e-handlare, det pris som konsumenterna jämför när de står inför ett val att köpa produkt X eller Y.

Även 550D kit för 7700kr fick det lite tuffare att konkurrera när D3100 kit säljs för 5750kr. Jag tycker att 550D kan försvara den merkostnaden, men Canon kommer nog att känna av det i sin försäljning.
 
Nej, de är byggda av magnesiumlegeringar, titan, kolfiber och läder vilket är dyrare än stål, plast och galon som din V70 är byggd av.
Nu är du ute och cyklar. Kolfiber kan man inte bygga bilar (eller något annat) av. Kolfiber är inget annat än extremt tunna trådar av kolatomer.

Däremot används kolfiber ibland som armering, alltså förstärkning, när man bygger t ex bilkarosser av plast. Så gör, som sagt, bl a Koenigsegg i några av sina exklusivaste modeller.

För övrigt är det en ganska obegåvad slutsats att alla andra skulle ha lika trista bilar som du har.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.