Annons

60D drar batterier avstängd?

Produkter
(logga in för att koppla)

ChristerHe

Medlem
Tjo!
Batterierna på min 60D laddar ur sig löjligt fort numera, även när jag stänger av kameran...

Nån som råkat ut för liknande?

Jag har provat att låta den ligga både avstängd och i viloläge och på nåt dygn så är batteriet helt slut. Tidigare har jag kunnat låta den ligga i viloläge flera veckor utan problem...???
 
Du har inte råkat få saltvatten, fett eller något annat som leder ström in i batterifacket och "kortsluter" batteriet ?? Annars låter det skumt för i läget OFF är väl batteriet mekaniskt avskärmad från kamerans elektronik.

Jag antar att du har testat batteriet så att det inte laddas ur när det ligger för sig själv.
 
Du har inte råkat få saltvatten, fett eller något annat som leder ström in i batterifacket och "kortsluter" batteriet ?? Annars låter det skumt för i läget OFF är väl batteriet mekaniskt avskärmad från kamerans elektronik.

Jag antar att du har testat batteriet så att det inte laddas ur när det ligger för sig själv.



Japp, två olika batterier med samma problematik så jag tror inte att batterierna är felet... och det är orginal batterier.

Men jag ska prova att ta av silicon skalet för att vara säker på att inga knappar ofriviligt är fast tryckta eller så. Sen fram med ficklampan för att se om det är nåt onormalt i batterifacket. Men det känns inte riktigt rimligt...fast bättre att kolla en gång extra...
 
Sökte runt lite och det finns några andra som har råkat ut för liknande problem. De har försökt felsöka på flera olika vis och några har kommit fram till att det är batteriet, några att det varit fel på batterifacket (kortslutning) och några (lite mer intressant) har kunnat härleda den höga strömförbrukningen till objektivet som sitter på. De som har härlett det till objektivet har i de fall som jag läst haft ett tredjeparts objektiv påmonterat.
Så om du inte redan har gjort det, så testa att ha bara huset med uppladdat batteri över natten och kolla sedan.
 
Ohmmäta ?

Frågan är om du har möjlighet att ohm-mäta kameran i läget OFF. Normalt så borde det vara flera Mega-ohm. Då gäller det att du kan komma åt + och - inne i batterifacket.

Låt oss räkna, Canon batteriet är på 7,6V och 1800 mAh. Låt oss anta att det laddas ur på 24 timmar med konstant urladdningsström, som i så fall blir ca 70 mA. I så fall skulle kamerans resistans bli U/I = 7,6V/70mA = 100 ohm, dvs väldigt lågt motstånd.

Egentligen så borde det vara avbrott i läget OFF och flera Megaohm i "viloläget".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.