JTR
Medlem
Hej! Helt ny både här och på systemkamerafronten. Jag köpte min första systemkamera för två veckor sedan, en 60D. För några dagar sedan inhandlade jag ett fast 50mm 1,8 eftersom jag hade provat ett sådant och tyckte att det var mycket "bang for the buck". Igår sent på kvällen skulle jag ta några kort och då började det hända konstiga saker: batteriet var precis fulladdat och det började med att det inte gick att fokusera automatiskt, den låste ingenting. Jag slog om till MF och och knäppte några kort, men sedan fick jag upp ett "Err 01" att kommunikationen mellan kamera och objektiv var felaktig. Jag bytte till mitt 17-85 som följde med kameran och då funkade allt. Bytte tillbaka till 50mm och då funkade allt igen, tog några kort, och slog sedan av kameran.
Nu på morgonen skulle jag ta kort igen och då var kameran helt död och den var varm på tumgreppet. Den har alltså dragit ur all ström under natten (50mm objektivet satt på). Nu håller jag på att ladda upp batteriet och jag har försiktigt topsat kontakterna på båda objektiven med kemiskt ren bensin.
Har något liknande hänt någon annan? Vad kan det vara tror ni?
(ursäkta mitt första, långa inlägg...)
Nu på morgonen skulle jag ta kort igen och då var kameran helt död och den var varm på tumgreppet. Den har alltså dragit ur all ström under natten (50mm objektivet satt på). Nu håller jag på att ladda upp batteriet och jag har försiktigt topsat kontakterna på båda objektiven med kemiskt ren bensin.
Har något liknande hänt någon annan? Vad kan det vara tror ni?
(ursäkta mitt första, långa inlägg...)