Annons

60D beter sig konstigt

Produkter
(logga in för att koppla)

JTR

Medlem
Hej! Helt ny både här och på systemkamerafronten. Jag köpte min första systemkamera för två veckor sedan, en 60D. För några dagar sedan inhandlade jag ett fast 50mm 1,8 eftersom jag hade provat ett sådant och tyckte att det var mycket "bang for the buck". Igår sent på kvällen skulle jag ta några kort och då började det hända konstiga saker: batteriet var precis fulladdat och det började med att det inte gick att fokusera automatiskt, den låste ingenting. Jag slog om till MF och och knäppte några kort, men sedan fick jag upp ett "Err 01" att kommunikationen mellan kamera och objektiv var felaktig. Jag bytte till mitt 17-85 som följde med kameran och då funkade allt. Bytte tillbaka till 50mm och då funkade allt igen, tog några kort, och slog sedan av kameran.

Nu på morgonen skulle jag ta kort igen och då var kameran helt död och den var varm på tumgreppet. Den har alltså dragit ur all ström under natten (50mm objektivet satt på). Nu håller jag på att ladda upp batteriet och jag har försiktigt topsat kontakterna på båda objektiven med kemiskt ren bensin.

Har något liknande hänt någon annan? Vad kan det vara tror ni?

(ursäkta mitt första, långa inlägg...)
 
... det där lät faktiskt inte särskilt kul, i synnerhet när det handlar om helt nya grejer som inte är helt gratis heller. :\ Jag har själv haft en trasslande 350d (Err 99) som ledde till att jag nyligen köpt en 60D och jag har egentligen bara en sak att säga och som jag VERKLIGEN hoppas att du tar till dig:

LÄMNA IN SKITEN! Ta kontakt med Canon och lämna in huset och dina två objektiv ihop med en felbeskrivning så att det blir rätsida på grejerna. Har faktiskt hört mycket positivt om Canons garantihantering och när grejerna är så nya och det uppenbarligen finns något fel så är det bara .. jättedumt att inte ta itu med det på studs och dessutom kanske få allting kalibrerat och fint i samma veva.

Lycka till!

Jocke
 
Ja, det får nog bli så. Allt verkade vara lugnt, något fel på 50mm-objektivet, för min 17-85 smattrade på fint... ett tag... Helt plötsligt vägrade även den att fokusera och nu är det "err 01" och kameran är helknepig. Fan, grejerna är ju spritt nya! Får skicka in hela rasket :(
 
..
LÄMNA IN SKITEN! Ta kontakt med Canon och lämna in huset och dina två objektiv ihop med en felbeskrivning så att det blir rätsida på grejerna.

Jag tycker inte att du skall ta kontakt med Canon direkt utan vänd dig till butiken där du köpt din utrustning. Det är de som skall ha problemen med att hantera din reklamation och kostnaderna för att skicka iväg den samt retur till dig. Fel som uppstår inom de 6 första månaderna anses ha varit där när du köpte din utrustning.
 
Nä, vid närmare eftertanke så varför ska jag lida för att jag har fått ett måndagsexemplar? Köpte grejerna på Rajala och det är alltid lika spännande att få tag i dem... Tjejen jag pratade med idag angående objektivet var lagom tillmötesgående, men jag ska på dem imorrn (om de svarar på telefon...). Jag bor ju ca 25 mil från butiken så det är ju inte bara att svänga in heller... Jag ska väl rimligtvis inte behöva betala en spänn för det här!

// JTR
 
Som sagt, lämna in..

Vet folk som kört på att lämna tillbaka på öppet köp eller via distansköpslagen också, för att sedan köpa en ny och få den snabbare.. Tveksamt hur lagligt/moraliskt det är visserligen..

Nu i semestertider får du räkna med långa reparationstider tyvärr.

För övrigt så fixar Rajala med att skicka in, eller om du kontaktar Intervision eller Canon RCC själv och får fraktseldar.

Mvh.
 
Fick tag i Rajala här på morgonsidan och de skickar adresslapp. Hade kontakt med Intervision igår när det "bara" verkade vara knas med 50mm och de sa att jag fick räkna med minst tio dagar. Lite surt allt detta då jag är inne i en intensiv lärperiod och det är väsentligen lättare att försöka få till hyggliga kort med en kamera (tänker inte starta upp min Ixus 70 :)

// Jonas
 
Fick tag i Rajala här på morgonsidan och de skickar adresslapp. Hade kontakt med Intervision igår när det "bara" verkade vara knas med 50mm och de sa att jag fick räkna med minst tio dagar. Lite surt allt detta då jag är inne i en intensiv lärperiod och det är väsentligen lättare att försöka få till hyggliga kort med en kamera (tänker inte starta upp min Ixus 70 :)

// Jonas

10 dagar är nog att vara nöjd med.. För några veckor sedan fick jag tillbaka min kamera från garanti rep (plus några gluggar som kalibrerades), tog inte mindre än en månad, preliminär tid var 14 dagar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.