Annons

600ex-rt

Produkter
(logga in för att koppla)

pitbullgeckos

Aktiv medlem
Hej!
Har tidigare fotat med med elinchrom, prophoto etc. Men har nyligen införskaffat 600EX-RT serien.
Allt funkar skitbra med radio, sync, osv.
Har fram till idag exponerat manuellt men börjar så smått förstå att det finns något som heter ETTL-II som kanske kan vara behändigt så man slipper fel exponera 20 bilder innan man hittar rätt.
Använder nästan undantagslöst en key, en fill och en rim-light. Fotar mest reptiler och amfibier i fält. Ska bli jäv... skönt att slippa dra på en massa tunga batteri, kablar och sändare som ständigt strular.

Nu vill jag veta om ni tycker ETTL funkar när ni ljusätter. Har fått hyffsad kontroll på det men är inte riktigt nöjd ännu.
Det ska tydligen vara så att man kan välja att få det som är i focus rätt exponerat utan att behöva fixa och dona med blixt styrkan eller tider trots att man inte har detta icentrum???
Tips och allmänna råd välkomnas.
Har en MarkII och fokuserar alltid manuellt samt kör i M-läget (fattar inte teknikaliteter som AV, TV och P)
 
Överlag tycker jag att TTL exponering, vare sig det heter iTTL, TTL eller ETTL har varit ett stort lyft. Jag köpte min första kamera 1985 med TTL blixtmätning (en Minolta X700) just p g a av detta. Canons T70 saknade det och ljusmätningen manuellt eller via den primitiva blixtljusmätaren är inte lika bra. Manuellt med indirekt ljus är också en stor utmaning.

Nu var TTL ett stort framsteg men sedan kom flerzonsmätning (matrix) och spotmätning med blixt vilket gav ännu bättre resultat. Användat av avståndsinformation gav bättre exponering ffa på kort håll då utan denna hann inte alltid blixtens ljusutsläppmatängas av i tid så det blev överexp. Vid knepig ljussättning som tex en ljus förgrund och mörk bakgrund är FEL knappen på 1D serien guld värd. Då används en förblixt för att bl a mäta reflektans. Detta ger en fantastisk exponeringsnogrannhet men kan kanske skrämma bort djuren.

Men, för att göra en lång historia kort är ETTL och den förbättrade ETTL2 väldigt bra, f f a för att balansera befintligt och blixtljus. Man kan d u justera exp av vlixtljuset separat med blixt exp kompensation - vilket jag ofta gör. Jag tycker Canon gärna låter blixten dominera lite väl mycket då den anväds som upplättningsblixt.
 
Tackar!

Jepp, FEL verkar fungera, har provat lite idag.
Har du fått det här med att det som är i fokus blir rätt exponerat trots att det ligger ute i ett hörn utan att först mäta med FEL-knappen? (Fel mäter i centrum men sen får man komponera om som jag förstår det), hade varit schysst att bara ljusmäta på det som är i fokus direkt lixom utan först mäta i centrum, komponera och sen finlira fous igen innan man tar bilden.

Kan ha tre grupper med detta system i ETTL läget, och det klarar jag mig på en bra bit. Lite ologiskt att man kan ställa förhållandet mellan A:B och att sedan C-gruppen ligger separat.

Såg nu att detta var ett PRO forum, moderatorn får gärna flytta det om det inte passar in här.
 
Ahhhh nu fattar jag,,,,,ETTL II mäter inte ljuset i fokusplanet OM man är för nära objektet i tex macro situationer eller kör wireless, det är därför jag inte får det att funka. Dock verkar FEL funka hur nära man än kommer och när man kör över radio-triggern.

Kommentera gärna
 
Senast ändrad:
Ahhhh nu fattar jag,,,,,ETTL II mäter inte ljuset i fokusplanet OM man är för nära objektet i tex macro situationer eller kör wireless, det är därför jag inte får det att funka. Dock verkar FEL funka hur nära man än kommer och när man kör över radio-triggern.

Kommentera gärna

Det är väldigt svårt att hinna stänga av blixten för automatiken om motivet är väldigt nära med överexp som följd. Med FEL så har exp mätningen en förblixt att utgå ifrån.
 
Det är väldigt svårt att hinna stänga av blixten för automatiken om motivet är väldigt nära med överexp som följd. Med FEL så har exp mätningen en förblixt att utgå ifrån.

Låter logiskt. Läste på nätet att det är avståndsmätningen som inte funkar om man kommer för nära och därmed sätter ljusmätningen ur spel.
 
Förblixt finns vare sig man använder FEL eller ej. Med FEL får man spotmätning av blixtljuset i centrum av bilden och separation mellan förblixt och huvudblixt. Med normal E-TTL II kommer förblixten precis före huvudblixten.
Använder du evaluerande mätning av blixtljuset (INTE samma sak som evaluerande mätning av befintligt ljus) och dessutom One Shot AF, då kommer E-TTL II att ta mer hänsyn till de zoner i bilden där du har en aktiv fokuseringspunkt.

Att du kan sätta en ratio mellan A och B beror på att de tillsammans ska belysa huvudmotivet till rätt exponering. Grupp C är däremot tänkt för bakgrundsbelysning eller liknande, alltså sånt som huvudblixtarna i grupp A och B inte når fram till, inte så kraftigt att det har någon större betydelse i alla fall.

Så typiskt blir A key, B fill och C rim, om man ska använda de beteckningarna. Tänk på att A alltid sitter på kameran, om du har en blixt där också.
 
Tack Anders!
"Använder du evaluerande mätning av blixtljuset (INTE samma sak som evaluerande mätning av befintligt ljus) och dessutom One Shot AF, då kommer E-TTL II att ta mer hänsyn till de zoner i bilden där du har en aktiv fokuseringspunkt"

Gäller detta även om Autofokusen är avstängd? Vill helst slippa den.

"Så typiskt blir A key, B fill och C rim, om man ska använda de beteckningarna"

Jepp, det lärde jag mig rätt snabbt,,,,,,,funkar inte med C som Key,,,,,,.

Vill bara hem från jobb nu och prova vidare.....
 
Mmm, vet inte riktigt. Prova att manuellfokusera på något tills du får bekräftelse i sökaren. Borde ju vara ungefär som att använda AF, kan man tycka.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.