Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

60 mm 2.8 macro eller 50 mm 1.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

andersab

Aktiv medlem
Jag hade först tänkt köpa ett Canon 50mm 1.8 (till min 350D) för att kunna ta skarpa bilder i sämre ljus.

Men jag är även väldigt förtjust i macro och har nu funderat på om jag inte ska slå till på Canon 60mm 2.8 Macro istället.

Vad tycker ni? Finns det risk att 60mm är sämre när det gäller porträtt och landskapsbilder än 50mm? Kommer jag sakna den extra ljusstyrkan som 1.8 ger?

Alla tips på vägen är välkommna :)

andersab skrev:
Jag hade först tänkt köpa ett Canon 50mm 1.8 (till min 350D) för att kunna ta skarpa bilder i sämre ljus.

Men jag är även väldigt förtjust i macro och har nu funderat på om jag inte ska slå till på Canon 60mm 2.8 Macro istället.

Vad tycker ni? Finns det risk att 60mm är sämre när det gäller porträtt och landskapsbilder än 50mm? Kommer jag sakna den extra ljusstyrkan som 1.8 ger?

Alla tips på vägen är välkommna :)

Svår fråga, men det blir skillnad självklart. 60:an ger inte sämre bilder, iaf inte märkbart (50:an är väl en bland de skarpaste). Dock är ljusstyrkan ganska märkbart mycket bättre på 50:an vilket är lite synd.

Någon som vet varför förresten, makro brukar väl vara ganska genomtänkta..

// Jocke

andersab skrev:
Först hade jag lånat olika macroobjektiv för att testa när jag är nöjd med arbetsavståndet.

Om 60 fortfarande är ett alternativ så hade jag valt bort 50/1,8

Re: Re: 60 mm 2.8 macro eller 50 mm 1.8?

Joakim A skrev:

// Jocke

Varför de inte gör dem ljusstarkare??

Heh.. har du kollat skärpedjupet vid 1:1 med f2.8.. Mindre än 2mm med 24x36..

Sen är det ju en prisfråga med..

T.ex. Sigmas 150/2.8 är ju ljusstarkt om man ser till brännvidden.. eller hur?

Re: Re: 60 mm 2.8 macro eller 50 mm 1.8?

Joakim A skrev:
Svår fråga, men det blir skillnad självklart. 60:an ger inte sämre bilder, iaf inte märkbart (50:an är väl en bland de skarpaste). Dock är ljusstyrkan ganska märkbart mycket bättre på 50:an vilket är lite synd.

// Jocke

Ett macroobjektiv är inte lika bra på oändlighet som 50mm. Objektivet är framräknat för att teckna närområdet skarpt. Ett 50mm är å andra sidan inte lika skarpt på närområdet
Om du sedan skulle se skillnad på de båda vad det gäler landskapsbilder beror på din kameras upplösning, om du har kameran på stativ, hur du exponerar bilden, mm mm

Mikael

Om jag inte nödvändigtvis behövt ljusstyrkan hos 50/1.8 hade jag köpt macrot, lätt som en plätt. 50/1.8 är inte heller fullt skarpt redan från F/1.8 så skärpan finner du först när du bländar ner lite. Jag misstänker att 60/2.8 är klart bättre på den punkten.

60/2.8 ger en del andra fördelar såsom USM(tyst och snabb fokussering). Du har FTM vilket innebär att du kan fokusera manuellt utan att slå om väljaren på objektivet. 60/2.8 lämnar också avståndsinfo till huset så blixtmätningen ska fungera lite bättre då E-TTL 2 utnyttjar den informationen. Dessutom får du rabatt på 60/2.8 med Canons kampanj. Sedan har 60/2.8 också en nyare bländare med mycket rundare öppning. Vilket ska ge bättr och lugnare bokeh. Bokeh på 50/1.8 är ingen höjdare, är det mycket små ljuspunkter tycker jag denna blir denna väldigt rörig.

Sen kan man ju säga att Canon saluför 60/2.8 som både macro- och porträttobjektiv.

Förresten, ursäkta om jag låter som en försäljare, var inte meningen från början, bara blev så. :p

Vore det inte intressantare att jämföra 50/1.4 och 60/2.8 macro istället. De kostar ju ungefär samma och båda har USM.

Vilka är bäst av dessa?

s60761 skrev:
Vore det inte intressantare att jämföra 50/1.4 och 60/2.8 macro istället. De kostar ju ungefär samma och båda har USM.

Vilka är bäst av dessa?

Vad är godast, äpple eller broccoli?

Det är ungefär den frågan du ställer...

EF 50/1.4 är med största sannolikhet bättre på längre avstånd, medans EF-S 60/2.8 förmodligen är bättre vid avstånd under metern. Hursomhelst så är skillnaderna försumbara och jämförelsen något intetsägande..

Canon EF-S 60mm macro är en mycket skarp optik både på stora och små bländare,på både korta och långa avstånd.
Köp bara 60mm macro,det är att slänga bort pengarna på att köpa bägge(tycker jag) :)

Har tyvärr inga bilder att visa än från 60:an(som jag tycker passar här)

(Bifogar linstest från Canon själva,den kanske man får ta med en nypa salt)

MVH Leif

Bilagor

• efs60_mtf_chart.gif
    efs60_mtf_chart.gif
    4.5 KB · Visningar: 966
Leffen skrev:
Köp bara 60mm macro,det är att slänga bort pengarna på att köpa bägge(tycker jag) :)

Men 1,4:an är hela 2 bländarsteg ljusstarkare och även om skärpan på största bländaren inte är på topp så kan du ju vid sämre ljusförhållanden och samma ISO-inställning/filmkänslighet fotografera på 1/30 bl. 1,4 där du med macron får använda 1/8 för att få rätt exponering. Det betyder i regel att du missar bilden med den senare men att du kan få ett någorlunda skarpt resultat med den tidigare.

Att jämföra dessa optiker är, som Jesper skriver, att jämföra äpplen med broccoli. Vill du kunna fotografera både närbilder och få skarpa bilder med handhållen kamera i sämre ljusförhållanden (utan blixt) så bör du köpa båda.

Det finns ju en hel del bilder här på FS tagna med 60mm/2.8..

Titta in hos mig tex, eller hos Karin Åberg som också har gluggen.

Ja...och vad visar mtf-kurvorna oss då?

Jo, för det första så kan vi ignorera de svarta linjerna, eftersom dessa visar hur objektivet är på full öppning och eftersom det är olika bländare så går kurvorna inte alls att jämföra.

De blåa linjerna ger oss en mer korrekt jämförelse, eftersom detta anger egenskaperna vid f8.

De tunna blåa linjerna är de som är intressanta i första skedet (vi kommer till de tjockare senare). De tunna visar nämligen objektivets upplösningsförmåga (sk. resolving power). Ju närmre den heldragna och den streckade linjen är varandra, desto finare är bakgrundsoskärpan (background blur).

Eftersom EF-S bara teckanar ut APS-C sensorer, så får vi kapa diagrammet för EF-objektiv vid 15mm (eg 13mm som mtf-kurvorna för EF-S är).

Så då gör vi det..och jämför de blåa tunna kurvorna mellan EF 50/1.4 och EF-S 60/2.8.
Resultatet är jämnt, mycket jämnt. Dvs. skillnaden är inte synbar i ena ledden, men i andra ledden är skillnaden desto större (/den streckade tunna blåa linjen. Där skiljer det 0,2 i bildkanten, och det är enligt uppgift synbart för t.ex. pixelpeepers.

De tjocka linjerna då? Jo det är objektivets förmåga att återge kontrast och linjeseperation. Här är skillnaden så minimal att det inte är synbart för blotta ögat, ens för pixelpeepers.

Kom ihåg att detta är på bländare 8..

Man kan bara konstatera med dessa mtf-kurvor att både EF 50/1.4 och EF-S/2.8 är riktigt bra objektiv.

Sådär slut på dagens nördinlägg från mig.

Ursäkta att jag bara citerar den lilla del jag vill anmärka mot.
Jeppe skrev:
jämför de blåa tunna kurvorna mellan EF 50/1.4 och EF-S 60/2.8.
Resultatet är jämnt, mycket jämnt.
Inte i centrum, där påstår Canon att skillnaden är enorm. 50/1,4 har i Canons diagram ett MTF-värde på ca 0,86 (vilket redan det är högre än de 0,83 som är det teoretiskt sett högsta möjliga värdet för ett helt perfekt objektiv mätt i vitt ljus vid 30 c/mm och f/8 med etablerade testmetoder). 60/2,8 har ett fantasivärde på ca 0,95 i mitten, d v s det skulle då inte komma ner till ”ynkliga” 0,86 förrän vid kanske 70-80 c/mm eller något ditåt. Enligt Canons kurvor kan man alltså delförstora upp mitten från 60/2,8 2 – 3 ggr mer än 50/1,4 vid f/8, det är det väl ingen som tror ett ögonblick på.

Jag bör kanske återigen poängtera att detta gäller mittvärdena, jag struntar totalt i resten av kurvan eftersom redan mittvärdena tydligt visar att det är något mycket, mycket lurt med kurvorna. De har absolut ingenting med den etablerade definitionen av MTF-värden att göra, Canon har helt enkelt konstruerat en egen hemmasnickrad definition som ger högre värden. Dessutom har de vid någon tidpunkt bytt ut sin förra definition av MTF-begreppet från något som gav misstänkt höga värden, men som åtminstone låg inom någorlunda rimliga gränser (t ex kurvorna för normalgluggarna ovan och många andra lite äldre konstruktioner), till dagens fullständigt marknadsföringsanpassade glädjekurvor (t ex 60/2,8, men det finns många fler exempel bland nyare objektiv).

Det som retar mig mest är egentligen att de ju inte behöver trixa på detta sätt, deras objektiv skulle stå sig gott i konkurrensen även om de publicerade normala MTF-kurvor. 60/2,8 är med all säkerhet ett mycket bra objektiv som inte behöver ”hjälp” från sådana här tvivelaktiga marknadsföringsknep.

Sammanfattningsvis delar jag helt Jespers tro att skillnaderna är mycket små vid f/8, men INTE p g a att dessa underliga kurvorna skulle visar detta, utan för att jag är övertygad om att båda objektiven är mycket bra, d v s att prestandan vid f/8 i huvudsak begränsas av diffraktionen.

OBS!!! Detta är inget generalangrepp mot kvaliteten hos Canons objektiv utan mot det sätt Canon använder sina MTF-kurvor (ett absolut minimikrav vore att de, när de nu gör dessa gigantiska avsteg från etablerade metoder, tydligt och klart förklarade hur de gått till väga vid sina beräkningar).

Jeppe skrev:
Sådär slut på dagens nördinlägg från mig.
Dito, det är för fint väder för att sitta inne vid datorn längre. Jag var bara tvungen att skriva av mig lite först, de där MTF-kurvorna har retat mig länge :)

Ja, precis.. det är ju simulerade kurvor i en(alltför) perfekt värld. Men kanske om ma nu ska jämföra, just för jämförelsens skull, så får man väl hoppas att Canon gör samma fadäs på alla sina "mätningar".

Nej, tacka vet jag Hasselblads maskin, som bl.a. FOTO använder sig av.

Oj, det här blev på en teknisk nivå som jag inte känner mig hemma på :)

Men tack för svaren, det känns ändå som att jag bara ska köpa 60mm 2.8 trots allt. Även om 50mm 1.8 är billigt så är det ändå en tusenlapp som man kan ha roligare för.

En sista fråga, finns det tillfällen då 60mm 2.8 kan prestera sämre än kitobjektivet till 350D??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar