Ursäkta att jag bara citerar den lilla del jag vill anmärka mot.
Jeppe skrev:
jämför de blåa tunna kurvorna mellan EF 50/1.4 och EF-S 60/2.8.
Resultatet är jämnt, mycket jämnt.
Inte i centrum, där påstår Canon att skillnaden är enorm. 50/1,4 har i Canons diagram ett MTF-värde på ca 0,86 (vilket redan det är högre än de 0,83 som är det teoretiskt sett högsta möjliga värdet för ett helt perfekt objektiv mätt i vitt ljus vid 30 c/mm och f/8 med etablerade testmetoder). 60/2,8 har ett fantasivärde på ca 0,95 i mitten, d v s det skulle då inte komma ner till ”ynkliga” 0,86 förrän vid kanske 70-80 c/mm eller något ditåt. Enligt Canons kurvor kan man alltså delförstora upp mitten från 60/2,8 2 – 3 ggr mer än 50/1,4 vid f/8, det är det väl ingen som tror ett ögonblick på.
Jag bör kanske återigen poängtera att detta gäller mittvärdena, jag struntar totalt i resten av kurvan eftersom redan mittvärdena tydligt visar att det är något mycket, mycket lurt med kurvorna. De har absolut ingenting med den etablerade definitionen av MTF-värden att göra, Canon har helt enkelt konstruerat en egen hemmasnickrad definition som ger högre värden. Dessutom har de vid någon tidpunkt bytt ut sin förra definition av MTF-begreppet från något som gav misstänkt höga värden, men som åtminstone låg inom någorlunda rimliga gränser (t ex kurvorna för normalgluggarna ovan och många andra lite äldre konstruktioner), till dagens fullständigt marknadsföringsanpassade glädjekurvor (t ex 60/2,8, men det finns många fler exempel bland nyare objektiv).
Det som retar mig mest är egentligen att de ju inte behöver trixa på detta sätt, deras objektiv skulle stå sig gott i konkurrensen även om de publicerade normala MTF-kurvor. 60/2,8 är med all säkerhet ett mycket bra objektiv som inte behöver ”hjälp” från sådana här tvivelaktiga marknadsföringsknep.
Sammanfattningsvis delar jag helt Jespers tro att skillnaderna är mycket små vid f/8, men INTE p g a att dessa underliga kurvorna skulle visar detta, utan för att jag är övertygad om att båda objektiven är mycket bra, d v s att prestandan vid f/8 i huvudsak begränsas av diffraktionen.
OBS!!! Detta är inget generalangrepp mot kvaliteten hos Canons objektiv utan mot det sätt Canon använder sina MTF-kurvor (ett absolut minimikrav vore att de, när de nu gör dessa gigantiska avsteg från etablerade metoder, tydligt och klart förklarade hur de gått till väga vid sina beräkningar).
Jeppe skrev:
Sådär slut på dagens nördinlägg från mig.
Dito, det är för fint väder för att sitta inne vid datorn längre. Jag var bara tvungen att skriva av mig lite först, de där MTF-kurvorna har retat mig länge