ANNONS
Annons

5Dmk2 videoflöde för PC (Pinnacle & Premiere)

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Ett omständigt, men väl fungerande sätt att få in filerna direkt in i Premiere (CS3) eller Pinnacle Studio Ultimate 12.1. Den här metoden hittade jag på dpreviews forum. Den ersätter ljudet, så att båda programmen accepterar .mov-filerna direkt. OBS! Det är mycket enklare när du har programmen framför dig. Att bara läsa stegen kan ge panikångest.

Du behöver 3 program, båda tre är gratis, MPEG Streamclip1.2, YAMB och MP4Box-0.4.5.

Här är originallänkarna:

http://yamb.unite-video.com/download.html
http://www.squared5.com/svideo/mpeg-streamclip-win.htm
http://kurtnoise.free.fr/mp4tools/ (du ska välja MP4Box 0.4.5)

Första gången man kör Yamb så måste du visa var Mp4Box finns. Settings -> Advanced Settings. Navigera till Mp4Box.exe filen (om sökvägen inte stämmer redan).

Streamclip:

1. File -> Open File -> Välj filen du vill konvertera (original .mov från kameran)
2. File -> Export Audio. Ändra format till MP4 AAC, tryck OK. Det skapas en liten ljudfil.

Yamb:

1. Tryck på Editing -> Klicka "Click to extract streams from AVI/MP4/MOV/TS files" -> Välj din originalfil igen -> Markera raden under "Description", den som börjar med H.264 -> Klicka Next. Yamb skapar en videofil med ändelsen .h264 i samma mapp där din originalfil låg.

Tryck på Finish, Yamb frågar om du vill avsluta, svara nej. Du kommer till huvudmenyn igen.

2. Tryck på Creation -> Klicka "Click to create an MP4 file with multiple audio, video.." -> Tryck på Add (lägg till) och välj .h264 filen från föregående steg -> Tryck på Add igen och välj ljudfilen .m4a som du skapade med Streamclip.

Markera raden för .h264 filen och klicka på Properties (Egenskaper). I "frame rate" fältet skriver du 30 -> Klicka Ok och sen Next.

Nu skapas det en .mp4-fil som både Premiere och Studio Ultimate accepterar direkt. Nyckeln här är att kvalitén är som originalet. Detta är enda sättet jag hittat, utan ny hårdvara.

Hur många filer (gigabyte) Premiere/Pinnacle klarar har jag inte testat (än). Jag laddade in en 415MB fil utan problem in i båda programmen. Det beror säkert på prestandan till stor del.

Om man har filer utan ljud, så behöver man bara göra Yamb-delen. Extrahera .h264-videon ur originalet och gör en .mp4 av det. Du behöver alltså bara trycka Add en gång och välja .h264-filen (ganska logiskt när man ser det, det finns inget ljud).

Jag har inte testat videoklipp utan ljud i Premiere, men Pinnacle ville inte ha originalen. Antagligen samma sak med Premiere.

Pelle, menar du PC-versionen av CS4?

Remus, menar du att det går att ta in filerna rakt av, på PC-versionen av AE CS3 eller att det fungerar även med AE efter konverteringen? (jag hade inte testat After Effects)

Jag kör Vista64, after effects cs3.
Jag drar in bara mov filen i ett nytt projekt o sedan börjar editera den.
Sedan kan man rendera (eller exportera) till olika andra format.
Kolla på videocopilot.net, de har många bra flash tutorials.

/Remus

Pelle, menar du PC-versionen av CS4?

Remus, menar du att det går att ta in filerna rakt av, på PC-versionen av AE CS3 eller att det fungerar även med AE efter konverteringen? (jag hade inte testat After Effects)

Jag kör Vista64, after effects cs3.
Jag drar in bara mov filen i ett nytt projekt o sedan börjar editera den.
Sedan kan man rendera (eller exportera) till olika andra format.
Kolla på videocopilot.net, de har många bra flash tutorials.

/Remus

Tack! Jag ska kolla videocopilot igen, jag har kollat en del på deras videon om hur man dyker in i 2D-bilder. Jag är helt ny på AE och programmet skrämmer mig lika mycket som Photoshop 3 gjorde första gången jag använde det =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar