Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D3 inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Vad kör ni med för inställningar på era Mark IIIor?

T.ex som

"- Move focus to back button
- Set to record separately, RAW to CF, S1 JPEG
- Make sure all my lens has Lens aberration correction enabled"

Inte pillat så mycket med såna grejer personligen men tänkte börja lite smått :3

Ute på tävlingar så har jag två programmerade lägen C1 och C3 med följande:

C1: Av-läge med spotfokus och bländare 5 för prisutdelningar etc. Det ger lite längre skärpedjup om pristagarna står lite olika långt från kameran. Spotfokus för att kunna sätta skärpan exakt. Har även programmerat skärpedjupskontrollknappen (på framsidan av kameran bredvid objektivet) till att skifta från fast fokus till servofokus i kombination med AF-ON. Många bilder per sekund. Jag har auto-ISO max 6400 och min-tid satt till 1/125.

C3: M-läge med auto-iso max 6400. 1/500 eller snabbare och bländare 1/2.8-2.0. AF-fokus med tummens AF-ON och utökat antal punkter. Jag har flyttat ändringen av antal fokuspunkter från M-Fn till främre rullhjul. Max bilder per sekund. Olika "hempunkt" för fokuspunkterna har jag olika beroende på om kameran horisontellt eller stående.

Mycket text, många inställningar, mycket personligt.

Ute på tävlingar så har jag två programmerade lägen C1 och C3 med följande:

C1: Av-läge med spotfokus och bländare 5 för prisutdelningar etc. Det ger lite längre skärpedjup om pristagarna står lite olika långt från kameran. Spotfokus för att kunna sätta skärpan exakt. Har även programmerat skärpedjupskontrollknappen (på framsidan av kameran bredvid objektivet) till att skifta från fast fokus till servofokus i kombination med AF-ON. Många bilder per sekund. Jag har auto-ISO max 6400 och min-tid satt till 1/125.

C3: M-läge med auto-iso max 6400. 1/500 eller snabbare och bländare 1/2.8-2.0. AF-fokus med tummens AF-ON och utökat antal punkter. Jag har flyttat ändringen av antal fokuspunkter från M-Fn till främre rullhjul. Max bilder per sekund. Olika "hempunkt" för fokuspunkterna har jag olika beroende på om kameran horisontellt eller stående.

Mycket text, många inställningar, mycket personligt.

Jag testade själv att ställa in "C" inställningarna, sparade dem men när jag stängde av/satte på kameran igen så försvann dem :/

Jag testade själv att ställa in "C" inställningarna, sparade dem men när jag stängde av/satte på kameran igen så försvann dem :/

Har du gjort så här:

Ställ in kameran på P,Av,Tv,M eller B.

Ställ in de inställningar du vill ha.

Gå in på menyn och till "Kamerans Användarinställning".

Klicka på "lagra".

Välj C1, C2 eller C3.

Nu när du går in på det C-läge du valt att spara inställningarna till så kommer de att vara där om kameran fungera som den ska, tänk dock på att om du tex ändrar ISO i ett av lägena så måste du spara om annars kommer den inställningen att försvinna när du startar om kameran.

Har för mig att man kan autospara ändrade inställningar när man t.ex. är i läge C1 och ändrat något. Då behöver man inte spara "manuellt". Om vill ha det så eller inte är en smaksak.

Jag har lagt in funktionen att spara till C1-3 på "Min meny". Menyn kan man få till att dyka upp direkt när man trycker på knappen MENU. Då kan man snabbt ändra sina favoritinställningar utan att behöva stega runt i alla menyer. Där har jag också funktionerna:
- ISO-inställningar
- Styrning av separat Speedlite
- Registrera funkt+kort/mappval
- Formatera kort

Senast ändrad:
Jag har nyligen skaffat mig en 5d mk3 och är givetvis intresserad
av att höra vad ni andra har för favoritinställningar bland annat om ni använder "Min meny"
och/eller har ändrat några custom settings?

Har ni ändrat några andra inställningar från de övriga vanliga menyerna?

Motivera gärna varför ni har ändrat till just det ni ändrat.
Alltid kul att få lite inspiration.. kanske kan jag effektivisera mitt fotande med lite annorlunda inställningar
än default så att säga.

bland annat om ni använder "Min meny" och/eller har ändrat några custom settings?

Under Min meny har jag:
LCD Ljusstyrka
Exp. Komp./AEB
Batteri-info
Formatera kort
Egen kamerainst.
Egen VB

Fokus bara med AF-ON knappen. Ovant första dagen. Sedan vill man aldrig byta tillbaka.

Joysticken på Direktval AF-punkt så man kan flytta af enklare

På knappen M-Fn har jag satt vattenpasset. Toppen för att enkelt få horisonten rak.

C1: Av. AI Servo och AF-case 2. ISO auto. (grundläge för action)
C2: M. 1/125. f 8. ISO 100. (startläge för studioblixt)
C3: Av. Uppfälld spegel. f8. Självutl på 2 sek. ISO 100. (För stativfoto)

Samt den viktigaste inställningen på hela kameran:
Utlös slutaren utan kort "OFF". Man gör inte gärna den missen två gånger...

Under Min meny har jag:
LCD Ljusstyrka
Exp. Komp./AEB
Batteri-info
Formatera kort
Egen kamerainst.
Egen VB

Fokus bara med AF-ON knappen. Ovant första dagen. Sedan vill man aldrig byta tillbaka.

Joysticken på Direktval AF-punkt så man kan flytta af enklare

På knappen M-Fn har jag satt vattenpasset. Toppen för att enkelt få horisonten rak.

C1: Av. AI Servo och AF-case 2. ISO auto. (grundläge för action)
C2: M. 1/125. f 8. ISO 100. (startläge för studioblixt)
C3: Av. Uppfälld spegel. f8. Självutl på 2 sek. ISO 100. (För stativfoto)

Samt den viktigaste inställningen på hela kameran:
Utlös slutaren utan kort "OFF". Man gör inte gärna den missen två gånger...

Tack så hemskt mycket för dina inställningar!
Har nu knappat in det mesta för att testa vad jag tycker om dessa.

Men hur Fixar jag C3-inställningen? hur registrerar jag uppfälld spegel?
Slutaren utan kort är det första man sätter på off på alla nya kameror man skaffar :)

Någonting mer du kan komma på i något ur någon av de andra alla menyer?
Hur har ju gjort med minneskort t.ex? endast CF-kort + RAW eller använder du även ett SD-kort där du lagrar t.ex S1 Jpeg? eller kanske ett eye-fi kort för att visa bilder på en surfplatta?

Filmar du något med kameran?
Använder du batterigreppet?

Men hur Fixar jag C3-inställningen? hur registrerar jag uppfälld spegel

Lämna C3 med programratten. Sätt den på det läge du vill använda tex Av, Tv...
Gå in i menyn och leta fram Mirror lockup. Sätt på Enable. Skruva sedan fram självutlösaren på tex 2 sekunder. När du trycker på avtryckaren så fälls nu spegeln upp direkt och exponeringen sker efter två sekunder.
Glöm nu inte att registrera inställningen på C3.

Hur har ju gjort med minneskort t.ex? endast CF-kort + RAW eller använder du även ett SD-kort där du lagrar t.ex S1 Jpeg? eller kanske ett eye-fi kort för att visa bilder på en surfplatta?
Lite olika. Ibland registrerar jag samma bild på båda korten. Tex om jag inte har möjlighet att tanka ner bilderna på datorn regelbundet. Annars har jag SD-kortet som en extra resurs ifall CF skulle fyllas. Något annat än RAW är aldrig aktuellt. Eye-fi har jag inte testat, har ofta kameran med kabel till Lightroom istället.

Filmar du något med kameran?
Lite då och då. Aldrig privat. Det blir så stort projekt att filma med systemkamera eftersom man behöver stativ eller rigg och extern ljudupptagning. 5DIII filmar otroligt bra men ärligt talat så är det inte speciellt användarvänligt!

Använder du batterigreppet?
Använder det mindre och mindre. Bra för batteritiden och även för stadigt grepp när man fotar länge men det blir så jäkla tungt.

Har nu fotat en hel del i studio..
Men tusan vilken djungel med autofokusinställningar.
Om jag ska använda endast en punkt.. typ mittenpunkten eller ett flertal.

Jag har ju alltid endast använt mittenpunkten.. fokuserat på ögat och sen komponerat om.
Men jag har sett att en del dom bara knäpper av bilderna utan att komponera om.
Verkar som att det viktiga då inte är att sätta fokus på ögat på ett porträtt.

Känner mig faktiskt lite vilsen gällande allt detta.
Hade vart kul om det gick att spara inställningarna till en fil och ladda över på datorn.
Så att man kunde ladda in andras inställningar och prova med.

Att testa sig fram känns ju mest logiskt men... ja jag vet inte :)
jag gillar bäst att testa vad andra har för något och juistera därefter.

Men jag har sett att en del dom bara knäpper av bilderna utan att komponera om.
Verkar som att det viktiga då inte är att sätta fokus på ögat på ett porträtt.

Det är då man använder joysticken för att flytta den aktiva autofokuspunkten. Har man fokuspunkten i överkanten så är det nog svårt att hinna se om fotografen fokuserar om för varje bild.

Annars får du ha en mindre bländare så inte fokuseringen blir så där millimeternoga.

Har nu fotat en hel del i studio..
Men tusan vilken djungel med autofokusinställningar.
Kör man med One Shot AF finns det inte så hysteriskt med olika inställningar att göra. Många gäller bara för Servo AF.
Hade vart kul om det gick att spara inställningarna till en fil och ladda över på datorn.
Så att man kunde ladda in andras inställningar och prova med.
Krävs en 1DX eller liknande för att det ska gå.

Jag förstod nog inte riktigt problemet.

Om du fotar porträtt så är det väl one-shot fokus som gäller. Då är det väl bara att prova sig fram mellan spot-fokus och normal enpunktsfokus. Det är ganska enkelt att byta mellan dessa. Det borde väl även gå att lagra dem på C-lägena om du vill ha enkelt att byta mellan dem. Eller vilka andra inställningar tänker du på?

Jag tycker det fungerar bättre med att alltid flytta fokuspunkten med joysticken än att fokusera om.

Jag brukar aktivera funktionen som gör att kameran lagrar punkten olika för stående och liggande format vilket jag tycker underlättar just när man fotar porträtt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar