Annons

5D vs 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

couardise

Ny medlem
Jag har länge levt med min 350D, men känner mig redo för någonting större. Lever på studentbudget så vill helst inte lägga ut mer pengar än nödvändigt. Foto är en hobby, inget mer.
Min fråga är således, är det - för mig - värt att lägga pengarna på den "nya" 5D, eller kan jag lika väl köra på den gamla? Är skillnaderna värda pengarna?

Jag har länge levt med min 350D, men känner mig redo för någonting större. Lever på studentbudget så vill helst inte lägga ut mer pengar än nödvändigt. Foto är en hobby, inget mer.
Min fråga är således, är det - för mig - värt att lägga pengarna på den "nya" 5D, eller kan jag lika väl köra på den gamla? Är skillnaderna värda pengarna?
För första gången igår insåg jag begränsningen med min 5D, och det var när jag skulle fotografera ryttare medelst följsam autofokus. Det pallade den inte med, till skillnad från min 7D. Nackdelen med 7D är däremot den cropade sensorn. 5DII ligger mellan 7D och 5D i autofokus.
Annars har jag inte haft några större problem. Kommer du från en 350D är du heller inte kräsen när det gäller bildskärmen eller knapparna.

Aaah, du har en 350D och vill växa in i nåt nytt! Jag var i samma läge för några år sedan och den 20D jag skaffade då var ett lyft. Vilket är lite konstigt egentligen för på papperet är sensorerna ungefär likvärdiga. Det var en "kvalitetskänsla" (lite diffust, jag vet) som gjorde mig glad och som verkligen satte igång fotograferandet med lite mer allvar bakom. Att 20D var större, lite mer passande för mina händer och det ganska stora (tyckte jag då) 24-105/4L-objektiv som jag skaffat, medförde att det balanserade bättre.

Nästa steg var tänkt att vara just en 5D. Jag tycker att jag läst på ganska mycket och fattade att den var en lämplig apparat, inte minst prismässigt. Så råkade det bli så att jag hittade en köpare för min 20D+10-22-objektiv så jag kunde slå till på en 5D mark II på ebay, vilket var långt utanför vad jag tänkte från början. Övergången till fullformat är något jag INTE ångrar! Mitt 24-105 sitter på mest hela tiden.

Så min rekommendation till dig som student är att satsa på en 5D! Jag tror inte att användarglädjen mellan 5D och 5D mark II motsvarar prisskillnaden. Även om jag är väldigt nöjd med min mark II så var övergången till fullformat den stora skillnaden. Och vad jag läst om 5D skulle jag nog (egentligen...) varit lika nöjd med den.

Om du går från 350 till 5D så räcker mark 1 för att du skall uppleva ett fantastiskt lyft. I verkligehtens fotograferande är skillanderna mellan mk 2 och mk 1 omärkbara om du inte jobbar med riktigt stora bilder.
Nu kommer alldeles säker pixelpeeparna att vakna och gasta om högiso och brus i skuggorna och en massa mumbo jumbo.
Du får en 5d för 5-600o kronor och det är ett absolut fynd. Mk2 kostar mer än det dubbla och är inte dubbelt så bra. Jag har bägge och jobbar som yrkesfotograf.

Jag kör med 5D Mark II hus idag men har haft Mark I hus tidigare.

Kan rekommendera dig att köpa den gamla Mark I:an.

Tar fantastiska bilder, och pengarna du sparar på att inte köpa
Mark II:an lägger du på bra gluggar istället..

Gluggarna är faktiskt viktigare i många fall än själva kamerahuset.

MVH Julle.

Gamla 5d har samma autofokus som den nya, ingen skillnad som står ovan

Det är en vanlig missuppfattning.
Visserligen har den samma AF modul men den har snabbare processor och bättre AF algoritmer som gör att den funkar betydligt bättre. Jag har använt båda kamerorna massor och mkII är betydligt säkrare i AF.

Kan trådstartaren hitta en 5D till ett bra pris blir det ett stort lyft från 350D.

Har haft båda. 5D är riktigt bra. 5D Mk2 är ännu bättre.

ISO skiljer mycket. Båda kamerorna ger mkt fina bilder. Mk2 känns lite smidigare och har väldigt bra batteritid.
Med MYCKET bra objektiv på så blir det bara bättre och bättre.
Jag hade nog köpt Mk2, kanske kan man vänta på lägre pris när Mk3 kommer.
Men för ca 6000:- är 5D ett klipp.

ISO skiljer mycket. Båda kamerorna ger mkt fina bilder. Mk2 känns lite smidigare och har väldigt bra batteritid.
Med MYCKET bra objektiv på så blir det bara bättre och bättre.
Jag hade nog köpt Mk2, kanske kan man vänta på lägre pris när Mk3 kommer.
Men för ca 6000:- är 5D ett klipp.

Kommer Mk3 snart eller?

Och till alla er andra: jag bryr mig faktiskt inte jättemycket om autofokusens processor ..

Jag bytte upp mig från Mk I till Mk II för några månader sedan och är mycket nöjd. Mk I är fantastiskt bra. Jag rekommenderar den varje dag i veckan utan att tveka.

Den enda verkliga skillnaden i brushantering beror på mer megapixlar. På pixelnivå är de likvärdiga.

Jag vet inte skillnaden på af-modul och liknande mellan kamerorna men jag får fler keepers med Mk II. Kortare "blackout" mellan exponeringarna skulle jag gissa på.

Jag köpte mig en begagnad (6 mån gammal) 5D för snart 2 år sedan och är fortfarande lika nöjd med den! Eftersom jag mest fotar natur och landskap lider jag inte av autofokusens eventuella brister. Lägg mellanskillnaden på lite trevlig optik istället!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto