Annons

5D vs 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

iFlash

Aktiv medlem
Hejsan! Har fotat med 40D ett bra tag och känner mig redo för ff! Frågan är om 5D är rätt val? Kommer jag bli possitivt ellet negativt överraskad av bilderna? Kavlite, brus etc.
Tankar? Det jag gillar med ff är skärpedjupet, större sökare, bättre bildkvalite mm.

Har båda två kamerahusen och fördelen jag kan komma på med 5D är just kortare skärpedjup om man tycker om detta samt aningen mindre brus i bilderna. Störra sökare är också bekvämare att använda.

Nackdelarna jag funnit med 5D (Mark I) är att den inte har live-view, och inte heller någon meny för att styra blixtinställningar från kamerahuset. Du kan inte heller använda eventuella EF-S objektiv om du har dessa samt att du blir av med 1.6x "förlängningen" som man oftast vant sig vid med cropsensorn. Displayen bak på kamerahuset är också av äldre (sämre) typ.

Då mitt favoritobjektiv är Samyang 85 f/1.4 tyckte jag att det var värt att gå upp till 5D (förutsatt att man monterat i mattskivan Ee-S), detta då kamerahuset kan utnyttja större del av bildcirkeln som objektivet ger, får "mer" bakgrundsoskärpa och att man får större sökare vid manuell fokusering.

Föredrar 5D framför 7D t.o.m. Större sökare och kortare skärpedjup. Men kameran är inte snabb. Både 40D och 5D bandar vid ISO H (3200).

Magic Lantern har släppts till 5D vilket ger gafflingsmöjlighet på 9 bilder, grym timelapsefunktion, snabbzoomning i visningsläge och fokuskontroll. Fokuskontrollen är ruskigt bra när man har en så pass liten skärm. Du ser ett exempel här med de gröna prickarna.

Med manuell fokusskiva kan man dessutom börja leka med manuella objektiv på allvar, tack vare den stora sökaren.

Tack för svar!

Om jag skulle "byta upp mig", kommer jag märka skillnad i bildkvaliten? hur stor är skillnaden? Tänker att både 5D och 40D har ett par år på nacken. Dock verkar det inte finnas billigare fullformat att få tag på i dagens läge?

I gluggväg har jag ej några EF-S linser endast EF så kommer inte behöva sälja av objektiv eller så.

Ingen som sitter på en 5D och vill byta till sig en 40D? ;)

Gick från 40d till 5d för fyra år sedan, bästa jag gjort, en gång fullformat, och man tittar aldrig tillbaka. Har en mark3 nu, men även en classic, omodern, men ger underbara filer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar