Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D vs 1Ds mkII

Produkter
(logga in för att koppla)

aksello

Aktiv medlem
Hej, vilken av dessa kameror Canon Eos 1Ds mk2 vs Canon Eos 5D (mk1?)
skulle ni satsa på, till en amatörfotograf som vill ha en billig fullformat (5-10tkr) ?

5D:http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10031
1Ds mk2: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10297

Det är alltså dom två det står mellan, så gärna massa info eller åsikter om dessa kameror men inte massa andra. Vi har redan canon linser och annat som kommer fungera med dessa, där av valet.
Att dom nyare kamerorna har t.ex. filmfunktioner är inte heller relevant.
Tacksam för svar
 
Är det viktigt att den är smidig att bära med sig? Hur viktigt är det med snabb och precis autofokus?

Jag fattar att 1Ds mk2 är större, tyngre och klumpigare än 5D utan batterigrepp, det har jag i åtanke. Men om man får bättre hållbarhet och bättre bilder så kan jag tycka att det är värt det.
AF är viktigare, är den mycket bättre på 5D? det hänger väl lite på linsen också, alltså motorns snabbhet.
 
Jag fattar att 1Ds mk2 är större, tyngre och klumpigare än 5D utan batterigrepp, det har jag i åtanke. Men om man får bättre hållbarhet och bättre bilder så kan jag tycka att det är värt det.
AF är viktigare, är den mycket bättre på 5D? det hänger väl lite på linsen också, alltså motorns snabbhet.

De preferenser du räknar upp pekar klart på en 1DsMkII. AF är bättre, byggkvalitet högre. Därmed inte sagt att 5D har dålig byggkvalitet. De 4 extra MP i en 1DsMkII ger inte så dramatiska fördelar, men totalt sett så har den lite bättre upplevd upplösning. Ingen av kamerorna har speciellt snabb serietagning, men 1DsMkII:s följande AF på rörligare föremål är effektivare.

5D med BG och 1DsMkII får ungefär liknande vikt. Displayen på en 5D är dock lite tydligare. 2,5" mot 2".

Jag har haft båda så det är mitt personliga tyckande.

MVH//Lennart
 
Kan bara hålla med Lennart. Har själv 1Ds och 1DsII. Det enda som talar emot 1DsII är vikten. Allt annat är minst lika bra eller bättre med 1DsII jf med 5D. Då de var nya kostade 5D ca 20-25000:- och 1DsII ca 60000:- . Nu kostar 5D beg 5-6000:- och 1DsII ca 9000:- - en löjligt liten skillnad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.