Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D: Spegeln trillade ur - vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lieden.se

Aktiv medlem
Hej!

Igårkväll lossnade spegeln på min 5D medan jag fotograferade, och skramlade omkring inne i huset. Jag tog bort objektivet, och såg att det bara var den lilla glasskivan som lossnat, i övrigt är konstruktionen intakt. Jag befinner mig i Niger, och här finns inga kameraverkstäder.
Kan man bara klistra dit glasskivan med lite karlssons klister, eller är det något speciellt man måste tänka på? Tack på förhand!

Ulf
 
Hej!

Igårkväll lossnade spegeln på min 5D medan jag fotograferade, och skramlade omkring inne i huset. Jag tog bort objektivet, och såg att det bara var den lilla glasskivan som lossnat, i övrigt är konstruktionen intakt. Jag befinner mig i Niger, och här finns inga kameraverkstäder.
Kan man bara klistra dit glasskivan med lite karlssons klister, eller är det något speciellt man måste tänka på? Tack på förhand!

Ulf

Är du säker på att det inte är mattskivan och inte spegeln. Om det är mattskivan så är det bara att snäppa tillbaks den på plats. Kolla på denna video för 40D, det fungerar på samma sätt:

http://cpn.canon-europe.com/content/masterclass/eos_40d_focus_screen.do
 
Du verkar inte vara ensam... Jag länkar till ett svar på ett annat forum med lite länkar till andra som råkat ut för samma sak. Du får väl kolla i dessa om du hittar ngn lösning, har inte läst alla... Det verkar vara klistret som håller spegeln som släpper vid hög värme/fuktighet...
Niger är varmt så det förslår, 40+ i skuggan är ingen ovanlighet. Jag har ofta haft kameran på stativ utomhus i öppet solsken, och då hettar huset upp sig så man nästan bränner fingrarna när man tar i det. Antar att Canon inte riktigt tänkt sig att deras kameror skall utsättas för sådana temperaturer ;-)
 
Jag tror inte du ska använda karlssons klister då jag har hört att ångan från den kan skada glaset på objektiven eller i kameran.
 
Följer man länkarna i Pers meddelande ovan verkar det vara ett problem som dyker upp nu och då med 5D. Och någon typ av superklister verkar vara den vanligaste metoden för självhjälp.
 
Någon typ av cyanoakrylat-baserat lim ("sekundlim") är nog att föredra framför vanligt superlim. Det härdar snabbt och håller mycket bra.
Men tillgängligheten på denna ypperliga produkt kanske kan vara ett problem i mörkaste Afrika? ;)

Följer man länkarna i Pers meddelande ovan verkar det vara ett problem som dyker upp nu och då med 5D. Och någon typ av superklister verkar vara den vanligaste metoden för självhjälp.
 
"Mörker" kan man inte klaga över i den här delen av världen, det starka solljuset gör att jag sällan behöver höja ISOt över 320, och ändå uppnå slutartider mindre än en tusendel.
Men visst har du rätt i att tillgängligheten på tekniska produkter är sämre här. Fast man är ibland överraskad vad som faktiskt finns att få tag i om man ber någon ortsbo att hjälpa till i sökandet.
 
Metallmaterialet i hållaren för spegeln har expanderat i värmen så limmet har släppt. Glaset expanderar inte lika mycket så därför har limfogen skjuvats och lossnat som en följd av det. Jag hade nog använt ett lim som är mer flexibelt, därför skall du använda ett epoxibaserat lim typ det som härdar på 10 minuter. cyanoacrylatet är alldeles för sprött när det gäller delar som kan expandera isär. Köp den asken där man ser en bil som lyfts efter 10 minuter. Det heter Superlim och är en epoxi. Det är ett tvåkomponentlim där man tar lika delar och blandar. Blanda en större mångd än det du skall använda för säkrare blandning.
 
När man limmar fast en spegel på dess hållare är det ytterligt noga med att spegeln kommer på precis exakt samma höjd över hållaren som tidigare. I annat fall blir focuseringen fel, i alla fall med manuell focusering genom sökaren. Fick själv en spegel felmonterad någon tiondels mm högre än tidigare när jag skickade en kamera för att byta till ny spegel på 80-talet. Trots att det var fabriksverkstaden för märket som monterade den låg den någon pytteliten bråkdels mm för högt över plattan. Sökarens avståndsfocusering stämde då inte med det verkliga avståndet och det skiljde ganska mycket. Om det fungerar likadant med AF när spegeln sitter på fel höjd vet jag inte?
 
Det är nog lika illa med AF. Ljuset till AF-sensorn passerar genom en delvis genomskinlig del av spegeln, reflekteras av en hjälpspegel som sitter monterad under den vanliga spegeln ner till autofokussensorns optik i bottnen på spegelhuset. Blir spegelns position fel lär inte AF fungera som det ska heller.
 
Om det fungerar likadant med AF när spegeln sitter på fel höjd vet jag inte?
Jag har inte kameran här just nu, men jag vill minnas att det var någon typ av kant på den underliggande metallbygeln som glasskivan låg an mot. Jag lade tillbaka den för hand efter det att den trillat ur och det verkade som den "hittade sin plats" av sig själv. Så det skall nog inte vara något större problem. Hör av mig hur det gick.

Mvh, Ulf
 
Hej igen!
Klistrade spegeln igår. Först funderade jag på att vänta tills jag kommer till Europa nästa gång, och då skicka kameran till Canon, men då jag vill använda kameran på en resa till Burkina i mellandagarna beslutade jag mig att ta tjuren vid hornen. Här ett par detaljbilder.
Bilden visar bygeln utan spegel. Som syns sitter spegeln en aning nedsänkt, vilket ger exakt passform. Dessutom syns en del av allt damm som blåst in i kameran, Niger är ett dammigt land ;-).
 

Bilagor

  • IMG_0005.jpg
    IMG_0005.jpg
    78 KB · Visningar: 824
Spegelns baksida. Den sitter bara fast på bygeln med de fyra runda klisterpunkterna. Konstigt att inte spegeln trillar ut lite oftare, med tanke på hur små punkterna är!

Återkommer med rapport om hur länge klistret höll.
 

Bilagor

  • IMG_0006.jpg
    IMG_0006.jpg
    75.1 KB · Visningar: 801
Canon har nu uppdaterat sin sida.

FAQ: Huvudspegeln på EOS 5D Digital SLR-kameror lossnar
Kamerans huvudspegel kan lossna och bilder kan inte ses via sökaren.

Orsak
Vi har upptäckt att huvudspegeln på vissa EOS 5D Digital SLR-kameror i sällsynta fall kan lossna på grund av försämrad vidhäftning.

Svar:

Berörda produkter:
EOS 5D Digital SLR-kameror vars huvudspegel har lossnat.

Kundsupport:
Vi reparerar och stärker spegelelementet på berörda produkter utan kostnad. Förstärkta delar kommer att fästas på höger och vänster sida av spegeln enligt bilderna.

Reparationer är möjliga från och med måndag den 9 februari 2009. Om du har en berörd produkt kontaktar du en av våra auktoriserade serviceverkstäder.

Länk: http://www.canon.se/Support/Consume...faqtcmuri=tcm:87-623626&page=1&type=important



MVH Julle.
 
Trevlig att Canon insett att deras kamera har en svag punkt. Min klistrade spegel har överlevt åtskilliga hundra exponeringar sedan jag klistrade den straxt före jul. Nedan en sådan, tagen vid gränsövergången mellan Burkina och Benin.
 

Bilagor

  • 2009-01-04-12-17-36_Benin_0005.jpg
    2009-01-04-12-17-36_Benin_0005.jpg
    22.7 KB · Visningar: 627
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.