Annons

5D MKII Vs. 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du slår din värd häpen med en 7D blir du nog inspärrad Petter.

(nej, det finns inget vettigt att tillägga, jag håller med tidigare skribenter om att både 7D och 5DII är utmärkta proffsverktyg båda två).

Aha - nu såg jag att du gjorde ordskoj med att jag slarvat i stavningen.
Värden är det bäst att inte slå. Inte ens med häpnad.

Petter ...

När jag bytte från 7D till 5DMkII upplevde jag ett lyft i bildkvalitet som jag inte sett i något tidigare husbyte - eller för den delen med något av de övergångar från EF-S till L objektiv jag gjort tidigare.

Men det är min personliga åsikt och lutar nog rätt mycket på hur jag fotar och hur jag uppskattar den renhet och skärpa som 5DMkII levererar i vältagna bilder. HögISO är en annan paradgren för 5DMkII, men är bara en del av storyn - iaf för mig.

För 10x15 eller tidningstryck spelar det dock mindre eller ingen roll. Däremot tycker jag (möjligen konstigt nog) mina webupplösta "storbilder" blir betydligt bättre med 5DMkII, men det beror också på hur man skärper vid nedskalning.

Så här skrev jag : "Men båda kamerorna kan ta ALLA sorters bilder, även om de är OLIKA lämpade för OLIKA motiv"
Vilket ju innebär att för sport o action är 7D bättre men för porträtt o landskap är 5DII bättre. Men man kan använda båda kamerorna till alla motiv.

Ska du ta den här typen av bilder så får du väl ställa fokus i förväg och vänta på att personen du ska fotografera når en viss punkt. Gör du det med en 7d kan du följa med fokusen och plocka en bildsekvens och därefter välja.
Tycker inte att femmans resultat finns med ens på samma karta i dylika situationer.

Och för att återknyta till frågeställningen TS hade:
AF och af-punkter är inga småpunkter, AF-systemet i 7d är så pass avancerat och AF-systemet i 5d2'an är så pass efter i jämförelse så det är av avgörande betydelse hur pass mycket man kommer behöva använda sitt AF-system.
Skall du fota bröllop kommer du ta mycket bättre bilder med en 5d2.
Skall du fota sport kommer du ha enormt större nytta av en 7d.

Senast ändrad:
Ska du ta den här typen av bilder så får du väl ställa fokus i förväg och vänta på att personen du ska fotografera når en viss punkt. Gör du det med en 7d kan du följa med fokusen och plocka en bildsekvens och därefter välja.
Tycker inte att femmans resultat finns med ens på samma karta i dylika situationer.
.

Har du provat och jämfört 5DII och 7D eftersom du uttalar dig så tvärsäkert?

Senast ändrad:
Du märker ingen större skillnad så länge du inte når ytterligheterna. Dvs med lite stillsammare motiv och på låga till medelhöga iso tror jag att ytterst få märker någon större skillnad.

På riktigt höga iso skiner 5D medan 7D är klart bättre med snabba motiv. Observera att det INTE betyder att 7D är oanvändbar på iso6400 och 5D är det i en sporthall. Bara att de har sina områden där den ena är bättre än den andra.

5D är bättre på att ge möjligheter till kort skärpedjup medan 7D är det omvända.

Man har en av varje man väljer verktyg efter uppgiften. Än finns inte den ultimata kameran som är bäst på allt.

Inom en inte allt för avlägsen framtid är fullformataren ett minne blott!

Det finns kanske en marknad för totalt fem datorer världen över, och ingen kommer nånsin att behöva mer än 640kB arbetsminne. Och mobiltelefonen är bara en meningslös statuspryl, och internet är bara en fluga.

ANNONS