Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
5D MKII Vs. 7D
- Trådstartare Stalkale
- Start datum
antonlindstrom
Aktiv medlem
Beror ju självklart på vad man vill fotografera. Lite som att fråga vilket som är bäst, en hammare eller en skruvmejsel? Båda är verktyg som är anpassade för att användas till olika saker.
Action och sportfotografering kan sätta större krav på fps och AF, medans landskap, porträtt m.m. inte behöver det utan istället värdesätter kvaliteterna en större sensor ger.
Mvh, Anton.
Action och sportfotografering kan sätta större krav på fps och AF, medans landskap, porträtt m.m. inte behöver det utan istället värdesätter kvaliteterna en större sensor ger.
Mvh, Anton.
Jewster
Aktiv medlem
För proffs är väll fulformat det ända alternativet? eller?
Fulformat?
;-)
antonlindstrom
Aktiv medlem
Det gjorde det inte lättare för vår diskussion
För proffs är väll fulformat det ända alternativet? eller?
Se mitt tidigare inlägg... Du ser väl i princip aldrig en proffs-snickare slå i spik med en skruvmejsel eller skruva i en skruv med en hammare?
Niklas.Hjelm
Aktiv medlem
Jag har själv en 7D och stod och valde mellan den och 5D MII, hade den inte varit så dyr då så hade jag köpt den.
Hej!
Jag och min kompis har haft ivriga diskussioner om det här
Jag hävdar att fullformat är enormt viktigt och han pekar på små saker som af-punkter och fps.
Vad tycker ni är bäst? (Speciellt ni som äger de här kamerorna)
Jag har en 60D och han en 500D.
Tack!
antonlindstrom
Aktiv medlem
Hammare och skruvmejsel är kanske inte jämförelsen jag helst gör, men okej,
trodde att fullformat var enda alternativet om man skulle göra böcker och sånt, men nu vet jag
Anledningen att jag gör metaforen är att kamerorna också är två olika verktyg avsedda för olika saker.. Det går inte att säga vilken som är bäst, utan att veta vad du ska göra med dem och hur.
ÅkeK
Aktiv medlem
Anledningen att jag gör metaforen är att kamerorna också är två olika verktyg avsedda för olika saker.. Det går inte att säga vilken som är bäst, utan att veta vad du ska göra med dem och hur.
Men båda kamerorna kan ta alla sorters bilder, även om de är olika lämpade för olika motiv.
Däremot är det svårt att skruva in en skruv med en hammare.
Kanske bättre att jämföra med en fogsvans och en sticksåg.
FilipAhlander
Aktiv medlem
Men båda kamerorna kan ta alla sorters bilder, även om de är olika lämpade för olika motiv.
Nja, en 5d mk2 är långt ifrån lika bra lämpad för att fotografera något som springer rakt mot dig exempelvis. Där får du fler skarpa bilder med en 7d.
Det är bara ett exempel. Det finns nog många fler lägen där en 7d tar bättre bilder än en 5d mk2
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Hammare och skruvmejsel är kanske inte jämförelsen jag helst gör, men okej,
trodde att fullformat var enda alternativet om man skulle göra böcker och sånt, men nu vet jag
7D (som för övrigt har samma sensor som 550D och 60D) duger alldeles utmärkt för att ta bilder til böcker. Till väldigt stora böcker om man vill det.
Jag har bara en A4-skrivare hemma. Men på den kan jag skriva ut knivskarpa bilder från min 7D. Jag har hört att man kan skriva ut knivskarpt i A3-format från en 7D, och ännu större också (men då kanske man inte kan luppgranska).
Petter ...
ÅkeK
Aktiv medlem
Nja, en 5d mk2 är långt ifrån lika bra lämpad för att fotografera något som springer rakt mot dig exempelvis. Där får du fler skarpa bilder med en 7d.
Det är bara ett exempel. Det finns nog många fler lägen där en 7d tar bättre bilder än en 5d mk2
Så här skrev jag : "Men båda kamerorna kan ta ALLA sorters bilder, även om de är OLIKA lämpade för OLIKA motiv"
Vilket ju innebär att för sport o action är 7D bättre men för porträtt o landskap är 5DII bättre. Men man kan använda båda kamerorna till alla motiv.
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Så här skrev jag : "Men båda kamerorna kan ta ALLA sorters bilder, även om de är OLIKA lämpade för OLIKA motiv"
Vilket ju innebär att för sport o action är 7D bättre men för porträtt o landskap är 5DII bättre. Men man kan använda båda kamerorna till alla motiv.
Precis - 7D är en jäkla sjysst hammare med vilken man kan slå värden med häpnad
Petter ...
antonlindstrom
Aktiv medlem
Det går inte alls. Isåfall hade ingen utvecklat eller köpt en kamera med så utvecklad AF till exempel. Ta sportfoto som exempel, 7D har inga problem att hänga med i svängarna med fps och AF det har 5D. Säger inte att det är 100% omöjligt att få ett bra sportfoto med 5D, men det är inte omöjligt att slå i en spik med en skruvmejsel heller. Det kan gå, med en duktig fotograf och lite tur.
Skruva med en hammare är svårare, men sedan är det svårare att få samma korta skärpedjup på en 7D som en 5D också.
Tackvare den mindre sensorn, superba AF och fps lämpar sig 7D även för foto av flygande fågel. Här har du en fördel till, "brännviddsförlägningen" som en crop-sensor ger gör att fågeln fyller mer av bilden.
Visst finns det de som värderar FF högt, med all rätt. Men det finns de som värderar 7D eller 1DmkIV högt också, med lika mycket rätt. En sportfotograf som är van vid crop, utvecklad AF och hög fps slår nog hellre i en spik med en skruvmejsel än byter sin kamera mot en 5dmkII.
EDIT: Som svar på ditt senaste inlägg.. Nej du kan inte fånga alla motiv med båda kamerorna. Du kan inte få en serie på 8 bilder av en händelse som sker på en sekund med en 5D till exempel.
Senast ändrad:
ÅkeK
Aktiv medlem
Det går inte alls. Isåfall hade ingen utvecklat eller köpt en kamera med så utvecklad AF till exempel. Ta sportfoto som exempel, 7D har inga problem att hänga med i svängarna med fps och AF det har 5D. Säger inte att det är 100% omöjligt att få ett bra sportfoto med 5D, men det är inte omöjligt att slå i en spik med en skruvmejsel heller. Det kan gå, med en duktig fotograf och lite tur.
Skruva med en hammare är svårare, men sedan är det svårare att få samma korta skärpedjup på en 7D som en 5D också.
Tackvare den mindre sensorn, superba AF och fps lämpar sig 7D även för foto av flygande fågel. Här har du en fördel till, "brännviddsförlägningen" som en crop-sensor ger gör att fågeln fyller mer av bilden.
Visst finns det de som värderar FF högt, med all rätt. Men det finns de som värderar 7D eller 1DmkIV högt också, med lika mycket rätt. En sportfotograf som är van vid crop, utvecklad AF och hög fps slår nog hellre i en spik med en skruvmejsel än byter sin kamera mot en 5dmkII.
EDIT: Som svar på ditt senaste inlägg.. Nej du kan inte fånga alla motiv med båda kamerorna. Du kan inte få en serie på 8 bilder av en händelse som sker på en sekund med en 5D.
Jag försökte komma fram till en liknelse som jag tyckte passade bättre, det var inte så allvarligt avsett.
Jag inga större problem att fota min springande och hoppande hund med 5DII liksom en och annan fågel, även om det kanske skulle gå lättare med en 7D.
Man ska såklart välja kamera efter vad man tänker fota mest och ta nackdelarna som den ena eller andra kan medföra i andra sammanhang, eller alternativt köpa båda.
jelu1661
Aktiv medlem
Precis - 7D är en jäkla sjysst hammare med vilken man kan slå värden med häpnad
Petter ...
Om du slår din värd häpen med en 7D blir du nog inspärrad Petter.
(nej, det finns inget vettigt att tillägga, jag håller med tidigare skribenter om att både 7D och 5DII är utmärkta proffsverktyg båda två).
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Om du slår din värd häpen med en 7D blir du nog inspärrad Petter.
(nej, det finns inget vettigt att tillägga, jag håller med tidigare skribenter om att både 7D och 5DII är utmärkta proffsverktyg båda två).
Det var Joakim Pirinens Sockerconny som sa att "med ett sjysst järnrör slår man hela världen med häpnad".
Jag tyckte det passade bra att "parafrasera" det nu när hammare och andra slagverktyg var på tal.
men visst vore det häftigt med en mix av 7:an och 5:an.
7:ans AF och snabbhet kombinerat med 5:ans FF.
Om man fick drömma.
Petter ...
antonlindstrom
Aktiv medlem
Det var Joakim Pirinens Sockerconny som sa att "med ett sjysst järnrör slår man hela världen med häpnad".
Jag tyckte det passade bra att "parafrasera" det nu när hammare och andra slagverktyg var på tal.
men visst vore det häftigt med en mix av 7:an och 5:an.
7:ans AF och snabbhet kombinerat med 5:ans FF.
Om man fick drömma.
Petter ...
Vi får väl se om det kan bli en 1Ds mkIV i framtiden