Annons

5d mkII som stänger av sig..

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, har ett litet tekniskt problem som jag hoppas någon av er kan lösa :)
Jag har en 5d mkII som dör då och då.
När detta händer så svarar inte on/off knappen utan man måste ta ut batteriet och stoppa in det igen.

Har kollat kontaktytorna i kameran och på batteriet, allt ser bra ut..
Kameran blinkar till när jag öppnar och stänger batteriluckan men måste ändå ta ut å in batteriet för att kunna starta kameran.

Någon här som haft samma problem och vet vad det kan bero på?

Senast ändrad:
Bytte moderkort och efter det har den fungerat prickfritt. Är CPN medlem så i mitt fall tog det några dagar då var den tillbaka i tjänst igen.

Så gjorde min 5D3 med det ena av de två sprillans nya batterierna!
Reklamerade och fick ett nytt :)
/erik

Ett annat batteri fungerade inte tyvärr..
Har börjat märka att kameran slår av och på sig själv. Alltså jag behöver inte ta ut och in batteriet för att den ska starta igen.
Verkar vara nåt glapp nånstans.

Min kamera uppför sig väldigt konstigt..
Nu kan jag bara använda kameran med batteriluckan ÖPPEN.
När den är stängd går den alltså inte igång.
Kan det vara så simpelt att byta ut luckan eller är det nån typ av brytare som inte svarar när luckan är stängd eller liknande?

Det finns en brytare som normalt sett ska stänga av kameran så snart du öppnar batteriluckan. Motsvarande brytare finns till minneskortsluckan.

Med lite mer information nu så låter det helt klart som att kameran är trasig. Reparation eller parentation lär vara nästa steg.

Med lite tur nu så ska problemet vara löst :)
Jag kollade brytaren till batteriluckan och märkte att den var "ur läge" som ni ser på vänstra bilden. Petade till den med en liten skruvmejsel, då var det bara stänga luckan och köra.

Förhoppningsvis funkar det här i fortsättningen, så slipper jag lämna in den!

/Tobias

Bilagor

• IMG_5171.jpg
    IMG_5171.jpg
    148.8 KB · Visningar: 27
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar