ANNONS
Annons

5D MkII multi-controller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag är på väg att beställa ett undervattenshus (till kameran som jag ännu inte fått). I specarna står att man kommer åt allt på kameran utom "the muli-controller".

Missar jag något konkret funktionsmässigt om jag inte kommer åt den, eller vad är den till för?

Det är leveranstid på uv-huset och jag behöver det rätt snart, så jag kan inte vänta på att canons tumme ska lossna och jag får min kamera, utan jag behöver beställa det på stört.

Dpreview.com brukar ha utförligt beskrivet vad knapparna gör och hur menyerna används.

Jag har försökt läsa mig till svaret där, men utan att ha tillgång till kameran blir det både teoretiskt och snårigt. Jag förstår att knappen i första hand verkar vara någon genväg eller snabbkontroll av vissa funktioner. Men om det finns något som man bara kan styra med den och inte på något annat sätt lyckas jag inte läsa mig till.

Ingen som fått kameran som vet?

På den första 5D'n använder jag joysticken sällan. Där används den för att titta runt i bilden, i inzoomat läge och möjligen nåt annat. Den behövs inte vid fotograferingen till nåt viktigt.

Den nya 5D'n har live view, kanske nåt man gör med joysticken där?

Det står ju i manualen vad den kan användas till. Det borde vara lätt att titta i manualen för dom funktionerna och se om/hur man kontrollerar dom utan multicontrollern.

Det som är smidigt att göra med den lilla joysticken är att väja fokuspunkt men det kan man också göra med stora ratten. Jag talar om gamla 5D och 40D men det är säkert likadant på 5D mkII.

Kort sagt, du behöver inte joysticken när du fotar och jag gissar att du kör med mittpunkten när du badar ändå.

Det som är smidigt att göra med den lilla joysticken är att väja fokuspunkt men det kan man också göra med stora ratten. Jag talar om gamla 5D och 40D men det är säkert likadant på 5D mkII.

Kort sagt, du behöver inte joysticken när du fotar och jag gissar att du kör med mittpunkten när du badar ändå.

Tack för att du både förstod frågan och kunde svaret. Nu kan jag beställa skalet och ändå sova gott.

Jag använder oftast mittpunkten, men det finns lägen då annat gäller och det vill jag ju inte diskvalificera mig från. För snabba hajar med vidvinkel i fritt vatten kör jag med alla punkter aktiverade, och vid fisk från sidan försöker jag fånga ögat i en enda aktiverad sidopunkt.

Tack för att du både förstod frågan och kunde svaret. Nu kan jag beställa skalet och ändå sova gott.

Jag använder oftast mittpunkten, men det finns lägen då annat gäller och det vill jag ju inte diskvalificera mig från. För snabba hajar med vidvinkel i fritt vatten kör jag med alla punkter aktiverade, och vid fisk från sidan försöker jag fånga ögat i en enda aktiverad sidopunkt.

Hoppas att vi syns på Kungsholms snart :)
Det går i stort sett lika bra att välja fokuspunkt med ratten så du missar inte den möjligheten.

Min joystick slutade fungera när det kom vatten i den. Då upptäckte jag att det enda man inte kan göra, vid vanlig fotografering, är att panorera omkring i en bild som man tittar på i displayen, om man har förstorat bilden.

Om man använder Live view gäller samma sak för förflyttningen av förstoringsramen.

Vilken tur att du berättar för mig var den sitter. Det löste ju allt på en gång.
Ironiskt va? I så fall tråkig gnällig inställning när någon försöker bidra med något till din frågeställning. Jag ska nog undvika försöka hjälpa dig om det är så uppskattningen blir av dig när man ger av sin tid men kanske riskerar att inte bara bidra med sådant du inte redan vet. Om man läser ditt svar ironiskt så är det iaf väldigt otrevligt.

Svaret var inte ens hälften så dumt som det han svarade på. Att det inte var frågan om att leta upp multikontrollern, utan att få reda på vad man inte kan göra om man inte kan komma åt den, torde varit uppenbart för även den klenbegåvade.

Gyllander fjantade sig och fick svar med samma mynt. Du begrep tydligen inte alls.

Svaret var inte ens hälften så dumt som det han svarade på. Att det inte var frågan om att leta upp multikontrollern, utan att få reda på vad man inte kan göra om man inte kan komma åt den, torde varit uppenbart för även den klenbegåvade.

Gyllander fjantade sig och fick svar med samma mynt. Du begrep tydligen inte alls.
Vad bra att du lyckades förstå precis vad Gyllander hade för avsikt med sitt svar. Jag tycker man minst lika gärna kan tolka det som att han inte riktigt förstod vad som efterfrågades, och vad Henrik redan visste och inte. Och då tycker jag man kan låta bli att hugga på någon bara för att man har möjligheten, och istället försöka vara lite trevlig. :)

Vad bra att du lyckades förstå precis vad Gyllander hade för avsikt med sitt svar. Jag tycker man minst lika gärna kan tolka det som att han inte riktigt förstod vad som efterfrågades, och vad Henrik redan visste och inte. Och då tycker jag man kan låta bli att hugga på någon bara för att man har möjligheten, och istället försöka vara lite trevlig. :)

Jo, visst hade jag kunnat vara trevligare än jag var. Anledningen till att jag svarade som jag gjorde var nog lika mycket ett resultat av vem som skrev inlägget som vad det innehöll. Just Gyllander verkar vara så sugen på att få sin nya kamera att han inte kan låta bli att ta varenda chans som finns att skriva i trådar om den. Oavsett om han har något att tillföra, eller har något han undrar över. Det är han i och för sig inte ensam om, men nu var det han som skrev i "min" tråd. Om han skrev som han gjorde för att han inte förstod frågan, ville "fjanta sig", eller hade något annat mystiskt skäl vet jag inte. Jag engagerade mig inte så mycket heller.

Jag tycker att det är lika oförskämt att skita i att läsa/lyssna innan man svarar, som att svara på svaret på det sätt som jag gjorde. Här på fotosidan finns det en massa bra information och bra diskussioner. Det finns andra som inte är lika bra. Oftast låter jag bara bli det jag inte tycker är bra, men nu gjorde jag det inte. För mig var det ingen stor sak, Gyllander brukar som jag förstått det skaka av sig det mesta så jag tror inte han lägger för stor vikt vid det heller. Hoppas du kan gå vidare också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar