Annons

5D MkII - Le tråd du film

Produkter
(logga in för att koppla)
Så bra då. AV-läget har du ju redan nu, och 30 fps kommer du också att få behålla. Eller rättare sagt kommer 30 fps att ändras till 29,97 fps, men det är knappast något som bör störa dig.[/QUOTE
Varför besvärar de sig med att sänka hastigheten med tre hundradelar för?

Det finns andra som vet varför det är så och kan förklara, men tydligen är det 29,97 fps man egentligen menar när man säger 30 fps. För oss vanliga dödliga spelar det nog ingen som helst roll.
 
Ok det lät ju bra :)
Men vad är det som gjort folk så "tända" på ~24 och ~25fps? Är det inte bättre med så hög som möjligt? 25 kan jag förstå för det är väl i det PAL använder.
 
Ok det lät ju bra :)
Men vad är det som gjort folk så "tända" på ~24 och ~25fps? Är det inte bättre med så hög som möjligt? 25 kan jag förstå för det är väl i det PAL använder.

Jag tänkte ungefär som du tidigare, men har fått tänka om.

Jag sitter just nu och ska leverera film på DVD och då är det ju 25 fps som gäller. Antingen kastas var sjätte bildruta bort vilket blir mer eller mindre fult, eller så går allt lite för långsamt. Just nu väljer jag att sakta ned materialet, då det är filmat under vattnet och ingen kommer märka någon skillnad. Med det blir en hel del extra arbete jämfört med om kameran hade levererat i 25 fps direkt.

Varför 24 fps är så fantastiskt får du fråga cineasterna om. För mig är det PAL som är målet.
 
Varför 24 fps är så fantastiskt får du fråga cineasterna om. För mig är det PAL som är målet.

24 är bara tradition, när filmmakarna gick över från handvevat till maskinell framdragning av filmen testade man sig fram till att ögat inte kunde uppfatta de enskilda bilderna om man gick upp till 24 bilder/s. Tidigare hade 16-18 bilder/sekund använts och då flimrar eller hackar bilden (tänk stumfilm). Övergången från 16-18 till 24 skede under 1920-talet (med ljudfilmen) och då var det ingen som tänkte på kompatibilitet med nätfrekvenser och annat tjafs...

Sedan finns det många som tycker det ser snyggare ut än video med 25 bilder/sekund, fast egentligen är det inte hastigheten utan i fall bilden är sammanflätad (interlaced, 2 halvbilder som visar varannan linje utav en enskild bild, halvbilderna växlar med 50 bilder/sekund) eller progresiv (hela bilden visas alltid i ett stycke). Det vill säga innebörden av "i" respektive "p" i videobeteckningarna 1080p, 576i och så vidare.
 
Videoinspelning med 5.1 ljud

Hej

kommer förhoppningsvis köpa en 5d mark II med tiden, gillar alla positiva saker att filma med den, men hur ska jag göra om jag vill spela in i 5.1 ljud, 5d II har ju bara en mic ingång.

några smarta lösningar ?
hittade för några dagar sen när jag letade bra små 5.1 mickar tex
http://www.holophone.com/products_porta_mic.html
, men då måste man ju koppla till nått externt(dator) och video / ljud för sig, blir säkert lite osynk osv..

/Erik
 
Hej

kommer förhoppningsvis köpa en 5d mark II med tiden, gillar alla positiva saker att filma med den, men hur ska jag göra om jag vill spela in i 5.1 ljud, 5d II har ju bara en mic ingång.

några smarta lösningar ?
hittade för några dagar sen när jag letade bra små 5.1 mickar tex
http://www.holophone.com/products_porta_mic.html
, men då måste man ju koppla till nått externt(dator) och video / ljud för sig, blir säkert lite osynk osv.

Du länkade själv just till en sådan "smart lösning", micken du hänvisar till spelar in med Dolby Prologic II. Det vill säga fem ljudkanaler kodade till en vanlig stereosignal, uppspelningsbar direkt i vanliga hemabioanläggningar. För kameran och utrustningar som inte kan avkoda Dolby Prologic ser det ut som en vanlig stereosignal (och kan spelas upp som en sådan), men med utrustning med Dolby Prologic avkodare (dvs. alla hemmabioanläggningar) får du ut sourround ljud.

Men du får inte fem diskreta ljudspår, även om du kan avkoda signalen till fem kanaler i efterhand (center, left, right, back och sub om jag minns rätt). Nackdelen är förstås att du får sämre kanalseparation och dynamik mot att ha fem separata kanaler från början. (Sedan ger systemet egentligen bara fyra kanaler, sub tar bara basinformationen från de andra kanalerna.)
 
Du länkade själv just till en sådan "smart lösning", micken du hänvisar till spelar in med Dolby Prologic II. Det vill säga fem ljudkanaler kodade till en vanlig stereosignal, uppspelningsbar direkt i vanliga hemabioanläggningar. För kameran och utrustningar som inte kan avkoda Dolby Prologic ser det ut som en vanlig stereosignal (och kan spelas upp som en sådan), men med utrustning med Dolby Prologic avkodare (dvs. alla hemmabioanläggningar) får du ut sourround ljud.

Men du får inte fem diskreta ljudspår, även om du kan avkoda signalen till fem kanaler i efterhand (center, left, right, back och sub om jag minns rätt). Nackdelen är förstås att du får sämre kanalseparation och dynamik mot att ha fem separata kanaler från början. (Sedan ger systemet egentligen bara fyra kanaler, sub tar bara basinformationen från de andra kanalerna.)

Tack för svar..

det va just det jag blev lite fördersam över att det bara va en port där också, men är en 5.1 mic..
men då förstår jag grejen..

frågan är ju hur bra/dåligt det blir(kvalite)?

och att man kan avcoda den i datorn och plocka fram 5.1 där för att sen göra en dvd, alternativt dvdrip med ac3..

/Erik
 
Tack för svar..

det va just det jag blev lite fördersam över att det bara va en port där också, men är en 5.1 mic..
men då förstår jag grejen..

frågan är ju hur bra/dåligt det blir(kvalite)?

och att man kan avcoda den i datorn och plocka fram 5.1 där för att sen göra en dvd, alternativt dvdrip med ac3..

/Erik

svarar lite på mina egna frågor..

verkar faktiskt vara en riktigt smart och smidig lösning, tydligen fått bra kritik för sin kvalite också, och verkar finnas encode/decode software..

en bra review som förklarar lite mer
Holophone PortaMic 5.1 Surround Microphone Reviewed
http://www.videomaker.com/article/14526/

får bli en sån samtidigt som jag köper 5d mark II
 
Men att söla ner det så mycket gör väl ingen som helst skillnad? En liten anekdot är att en kompis hade 2 versioener av en film ntcs VHS och pal vhs och på ntcs så hade personerna mycket gällare röster.
 
Ohh den kan ju ta semesterfilmerna till en helt ny nivå :)

nu vet jag inte om du menade mina inlägg om 5.1 ljud, men jag är tveksam om nån köper ett helt system(kamera, minneskort, mick, vindskydd) exkl objektiv för ca 30 000kr för att filma lite på semestern..
jag kommer inte göra det i allafall

för övrigt men den kommande firmware så har dom ju fixat till dom största "problemen", 24/25bps, manuel gain control och om jag förståt det rätt lite bättre ljudkvalite också(48 istället för 44KHZ)
mycket trevligt
 
nu vet jag inte om du menade mina inlägg om 5.1 ljud, men jag är tveksam om nån köper ett helt system(kamera, minneskort, mick, vindskydd) exkl objektiv för ca 30 000kr för att filma lite på semestern..
jag kommer inte göra det i allafall

Japp jag menade lite halvt ironiskt att det skulle ta semesterfilmer med 5,1 till en ny nivå :)
 
Tack för svar..

det va just det jag blev lite fördersam över att det bara va en port där också, men är en 5.1 mic..
men då förstår jag grejen..

frågan är ju hur bra/dåligt det blir(kvalite)?

och att man kan avcoda den i datorn och plocka fram 5.1 där för att sen göra en dvd, alternativt dvdrip med ac3..

/Erik

Senkommet svar:

Dolby Prologic är mer eller mindre standard för tv-utsändningar i stereo (de med surround ljud), användes också för vhs-video så väl som dvd-film. Så kvaliteten är bra nog för de flesta ändamål, om Prologic inte räcker till så använder du förmodligen mer avancerade mikrofoner ändå.

Det går utmärkt att skapa en dvd-video med Prologic-ljud, du behöver alltså inte omkoda ljudet till AC3 först, ljudet går att använda direkt från kameran. Ett av skälen till den ändrade samplingsfrekvensen (från 44.1 till 48 kHz) i den uppdaterade firmwaren för 5D Mk2 var antagligen att få direkt kompatibilitet med dvd-video formatet.
 
Vart hittar man info hur man hanterar videofunktionen? Eller någon här som vill och har lust att förklara...

Vad ska jag använda för slutartid?

Vilken ska jag välja 24/25 fps? Materialet kommer bli Dvd till att börja med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.