Deee eee myckeee skyddad verkstad runt ämnen som berör saker som inte eee så bra här.....Men massa försvarande och förklarande och bortsopande av ansvar för företaget Canon ... Ja det är ett företag och inte eran bästa polare som har det lite trassligt.. Och kameror är produkter. Mekaniska manicker.. Inte familjemedlemmar...
För detta ämne som denna topic berör har snudd blivit en ickefråga under topicens gång.. . Och jag med min oerhört låga erfarenhet ser detta som snudd det största som hänt i kameravärlden på ett år...Även om det inte var en stor grej i possetiv bemärkelse. Vilket givet hade varit klart roligare..
En Övre entusiast semi/pro kamera som fallerar i stort antal... En kamera som kunderna inte ens får levererade. Där kunder står i kööer o väntar så kameran är gamal då folk för dom...
Och den har en risk på ca 25% att stanna och till o med bli obrukbar för alltid för den möter lite väder enligt dessa resenärer.... Detta i en typ av väder vi har som vardagsväder i Sverige...
Asså.. Dax att bli konsumenter här anser jag.. Och jag menar inte detta med minsta lilla märkestrams... Utan bara med öppna ögon...
Givetvis är detta något som inte stämmer.... Ni som står i kö bör noga tycker då jag ställa på Canon och få svar samt så av vad dom kommer göra om ni får fel på era.. Skall ni få köpa nya för halva priset? Eller får ni dom rep på garanti? Eller vad?
Att handla en sådan dyr produkt med så vilt blinkande rödlampor runt dess kvalitet och funktion och bara köra på utan ens knappt höja ögonbryna eller ens vilja se detta som en alvarlig sak e för mig ofattbart....
Som sagt. Det eee myckeee skyddad verkstad här just nu....Och jag säger det i största välmening och inte med skadeglädje eller sådant larv..
Jag tänker utifrån konsumentsynsätt enbart...
Ja det kanske är dax att bli konsument Tobbe!
Det är inte ovanligt med garantivillkor. Nästan alla tillämpar detta. Det innebär att tillverkaren frånskriver sig garantianspråk om kunden visat sig bryta mot dessa villkor. Det går t.ex. förmodligen inte att gå till telefonshoppen med en telefon man tappat i toaletten och kräva en ny eller att de fixar den gratis.
Om vi drar parallellen till dina kära bilar så kan vi tänka oss en vanlig personbil som ägaren kör över ett vad ställe i en bäck. Vattenståndet är kanske lite väl högt men va fan, bilar är väl till för att köras... Vattnet når över hålet i motorblocket för oljestickan och vatten rinner in i motorn som skär en kort bit senare, då ju vatten inte smörjer så värst bra. Ska denna bilägare fritas ansvar för att han trott att han hade en amfibiebil och få en garantirep av motorn? Ingen hade ju sagt till honom att det var en viss nivå upp till oljestickan - i alla fall vad han kan minnas och vilken bilsäljare har egentligen koll på sånt?
Eller ägaren till en nyinköpt sprillans öppen snipa med inombordare som åker på semester till Thailand 3 veckor och sedan finner båten i marvatten och hela motorn dränkt. Tror du han får en gratis motorgenomgång om han talar om som det är att han glömt att båten saknar självläns?
Eller båtmotorägaren som monterar en propeller med för låg stigning. Motorn övervarvar och skär och en av vevstakarna går av och slår sönder motorblocket eller i ett annat fall kanske det går lite bättre och det blir bara hål i en av kolvarna. Ska tillverkaren stå för fiolerna i dessa fall tycker du?
Det enklaste sättet att bli blåst på en garantireparation är väl annars att bryta en plombering man inte får bryta. I vissa fall står det uttryckligen att om man bryter plomberingen så är garantin förverkad.
Jag läste recensionen av Canon 5D Mk II på Dpreview och jag tycker inte Canon gör något vidare stort nummer av sin vädertätning. Jag hittar inte ens något under "specifications" eller så är jag helt blind. Instämmer med tidigare talare som också undrade vad 10mm regn under 3 minuter egentligen betyder för det är verkligen inte glasklart ur ett användarperspektiv (står på första sidan längst ner). Visst finns det en översikt över tätningar i kameran men den hjälper ingen att förstå hur bra eller dåligt detta fungerar och vilka krav dessa tätningar möter.
Jag tycker fortfarande detta med vädertätning är oerhört luddigt. Jag tror alla som inte vill ha problem gör bäst i att inte ha någon övertro på vädertätningen och hantera sina kameror som man gjorde förr då tätning knappt var påtänkt. Det är faktiskt skillnad på vattentät och vädertätad. Dessutom är ju inte objektiven täta i väldigt många fall. Hanterar man sin vädertätade kamera som om den vore vattentät, så tycker jag som Bengt att då får man faktiskt ta sitt ansvar. Jag äger inte ett enda objektiv som ens är vädertätat. Hur många vattentäta finns det överhuvudtaget till respektive kameramärke. Inget är väl bättre än sin svagaste länk..... eller hur?
Man ska inte räkna med att man ska få en vädertätad kamera reparerad om man använt den som om den var vattentät. För är den vattentät ska man väl i princip kunna hoppa i polen med den. Jag tror inte tillverkaren Canon menat att "10 mm regn i 3 minuter" är detsamma som vattentät. Ja fan vet vad det betyder omsatt till vardag. Vid skador som uppfattas som onormala så går nog konsumenten på pumpen för det mesta tyvärr, allt annat är bara bonus, sen är det upp till var och en och leva därefter....
Det som är det verkligt allvarliga felet med denna kamera är f.ö. inte vädertätningen utan AF-problemen. Missa inte den tråden om ni har en 5D Mk II. Där däremot tyder det mesta på att väldigt många kunder har allvarliga problem och Canon misslyckats ordentligt med att leverera.