Annons

5D mkII eller 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Pall

Aktiv medlem
Inte en alltför spännande rubrik, men jag har funderat lite på brännviddsförlängningen. Har beställt en 5D och till den använda bla ett 300/2,8 med 2x konv, alltså 600 mm. För att få längre brännvidd funderar jag kring att komplettera med en 40D för att då få maximalt 960 mm med brännviddsförlängningen. Eller är det så att man kan uppnå samma resultat med 5D:n och i PH beskära bilden till motsvarande utsnitt som för 960mm (tack vare 21mp)? Eller blir det bättre med en 40D?
 
Bra fråga

Inte en alltför spännande rubrik, men jag har funderat lite på brännviddsförlängningen. Har beställt en 5D och till den använda bla ett 300/2,8 med 2x konv, alltså 600 mm. För att få längre brännvidd funderar jag kring att komplettera med en 40D för att då få maximalt 960 mm med brännviddsförlängningen. Eller är det så att man kan uppnå samma resultat med 5D:n och i PH beskära bilden till motsvarande utsnitt som för 960mm (tack vare 21mp)? Eller blir det bättre med en 40D?

Det är frågan. Kvar får man ju lite färre pixlar (ca 8 Mpix) men frågan är ju om kvalitén blir bättre med t.ex. lägre brus osv. Hoppas någon testat och kan svara. Kameran har ju nyare teknik vad gäller sensorn så visst borde det ge bättre resultat vad gäller brus och skärpa?!
 
2x konverter ger sällan bra bildkvalitet....synd på ett så fint objektiv tycker jag. Jag hade valt en 1.4x istället.
 
Det är frågan. Kvar får man ju lite färre pixlar (ca 8 Mpix) men frågan är ju om kvalitén blir bättre med t.ex. lägre brus osv. Hoppas någon testat och kan svara. Kameran har ju nyare teknik vad gäller sensorn så visst borde det ge bättre resultat vad gäller brus och skärpa?!




Har provat med 350D mot 5DmkII på 200mm i dagljus ISO 200. Dom ligger helt på par när mkII bilden är förstorad gällande detaljupplösningen.

Sen stämmer det faktist att 2x-convertern ställer till det även i goda förhållanden. 1,4 faktorn känns lite lite men den ger prestande i dagsljus och AF och bildkvalitet är oförändrat, bl 4-5,6.

Jag tänker i samma banor som du och det finns inget bra svar. Om man är på gång att köpa en bra backupkamera och samtidigt en teleconverter, så kanske det lönar sig att slå till på en 40, eller 50D, istället.

Det är ställt utom allt tvivel att cropkameran är att föredra om nu inte telet räcker till och du måste besskära. Men hur ofta händer det?

Circapriser för att erhålla dubbel brännvid från mitt 70-200 med mkII;
Converter 3,500 kr
Crophus 6,000 kr (kommande 500D med 15MP, motsvarande 38MP i ff)
Lins 400mm 10,000

Personligen vill jag hellre ha en ny lins än ett extra kamerahus, men jag förstår de som ser kamerahuset som ett attraktivt alternativ
 
Jag har en 2x konverter och nedbländat ett steg blir kvalitén helt ok. Min tanke med frågan var närmast om det blir lika bra kvalité att beskära bilden från 5D till motsvarande 1,6 i brännviddsförlängning på en 40D eller om det blir bättre att investera i en kamera till för just telefotografering (oavsett brännvidd).
 
Jag har en 2x konverter och nedbländat ett steg blir kvalitén helt ok. Min tanke med frågan var närmast om det blir lika bra kvalité att beskära bilden från 5D till motsvarande 1,6 i brännviddsförlängning på en 40D eller om det blir bättre att investera i en kamera till för just telefotografering (oavsett brännvidd).

OK,

Teorin säger att det är först en 26MP FF kamera kan croppas ned till en 10MP APC.

Teorin säger att du din autoiso på mkII i skymning går upp och ger dig snabbhet, vilket är attraktivt i telefotografering.
 
Jag har kombinationen 5D MK2 och 50D + 300/2,8 + 1,4x och 2x

Till fågelfoto använder jag helst 50D med tanke på bilder per sekund och jag har inga problem att få bra kvalité även med 2x konvertern.

Christer
 
JO, men om 5D mkII är aningen sämre i just det fallet, men oändligt bättre (nåja..) i vidvinkel eller normalobjektivfallet så gör det väl inte 5D mkII till en sämre kamera? Had ejag stått inför valet och inte skall fotoa sport så hade jag alla gånger valt 5D mkII om jag hade bortsätt ifrån pengarna. Gamla 5D med sin normalare uplösning är en annan sak, där är den klart sämre att ha som sportkamera just för att fov/pixel är så pass mycket större där - dock är det ändå en kamera som jag gärna hade haft i väska... :)
 
Canon 1DsIII, Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM, Canon 2.0x + 1.4x, 1/200 f/11, iso 1600, handheld. Serengeti, Tanzania.

Det var en dj-vel att vara stadig på handen! :)

Fina bilder!

Ooops, missade att det var IS - då är det ju inte riktigt så anmärkningsvärt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.