Det beror säkert på hur hysteriskt bråttom det är och hur bra arbetsgång man har tillgång till just då; när jag kommer hem med 5-600 bilder från en match så är dom sorterade, croppade, grovt justerade map färg och vibalans och ute på webben inom en timme. Är det bara några få bilder som ska iväg till en redaktion borde det inte vara något stort problem med tiden, man har väl en känsla medan man fotograferar vilken/vilka bilder som troligen är dom man vill använda. Nu har jag förstås inte jobbat med att sända bilder direkt från platsen så jag missar väl något med hur mycket filstorleken påverkar detta, men jag ser inte att det skulle vara något stort problem att skala ner i laptopen innan man trycker på sändknappen.
Användningen påverkar säkert formatvalet och handlar det verkligen om minuter så får man anpassa sig till det, men om man inte har någon annan specifik anledning att kasta bort information direkt i kameran så ser jag inget bra skäl att inte köra största format och bästa kvalitet - minneskort och hårddiskar är rätt billiga idag.