Annons

5d mk2 utan garanti!

Produkter
(logga in för att koppla)

wasor

Ny medlem
hej!
det är så att jag ska köpa en begagnad canon eos 5d mark II men den är helt ny och fortfarande i original förpackningen. personen som säljer kameran har köpt den i japan och jag upptäckte igår att canon inte har någon världsgaranti på sina kameror eller har jag fel? men om det nu stämmer så känns det kanske lite osäkert att köpa den, inte för att kameror brukar bara sluta fungera men det skulle ju endå kännas skönt att ha den där garantin hemma om nu något skulle hända!
vad säger ni är det vart att chansa och köpa kameran med 24-105 objektivet till lite mer en vad jag skulle få ge för bara kamerahuset här i Sverige och hoppas man klarar sig utan någon garantin?
 
hej!
det är så att jag ska köpa en begagnad canon eos 5d mark II men den är helt ny och fortfarande i original förpackningen. personen som säljer kameran har köpt den i japan och jag upptäckte igår att canon inte har någon världsgaranti på sina kameror eller har jag fel? men om det nu stämmer så känns det kanske lite osäkert att köpa den, inte för att kameror brukar bara sluta fungera men det skulle ju endå kännas skönt att ha den där garantin hemma om nu något skulle hända!
vad säger ni är det vart att chansa och köpa kameran med 24-105 objektivet till lite mer en vad jag skulle få ge för bara kamerahuset här i Sverige och hoppas man klarar sig utan någon garantin?

Är garantin värd 5000kr för dig?

Skulle din privatekonomi överleva maximal otur?

isf: köpköpköp =)

Sen har man ju desstuom hemförsäkring som täcker trasiga prylar rätt bra =)
 
Hemförsäkring i all ära, men lär väl knappast täcka eventuella fabrikationsfel, vilket är den uppgift ett garantiåtagande har?

Är ju knappast så man säger till försäkringsbolaget att kameran dött pga fabrikationsfel. Betydligt sannolikare att man råkat tappa den och den dött av det.
 
Här är två trådar igång om m2an. Ett stort problem är att den från fabrik är felkallibrerad och måste lämnas in för kallibrering ihop med optiken man har! Har själv hämtat min egen i dag som felfocuserade med samtliga objektiv, desutom rejält! Om så är fallet med den kamera du ska köpa så kanske en god ide skulle vara att kolla vad priset för en kallibreng av kameran hos Intervision kostar. I den tråden Micke och Lennart startat hittar du mer uppgifter.
Lycka till hälsar Lasse
 
skulle aldrig köpa ett hus utan garanti... felfokus och allt jävulskap som kan gå fel...
(möjligtvis om priset låg på ca halva nypriset i sverige)
 
Enligt uppgift från Canon så gäller samma garanti på 5D mk2 oavsett var i världen den är köpt, iallafall tillsvidare. Dvs. Du kan fortfarande få tex. fokusjustering gjord i Sverige på garantin även om kameran är köpt i Japan.
 
njae, du har ju säkert råkat dunka till kameran lite iaf så kan mycket väl vara därför den bråkar. Lite lagom i grå-zonen sådär ;)

Och helt hypotetsikt förstås dessutom.

Och så gäller det att ha ett rejält rymligt samvete. Och skulle försäkringsbolaget kolla så gäller det ju att vara van att ljuga.
 
Här är två trådar igång om m2an. Ett stort problem är att den från fabrik är felkallibrerad och måste lämnas in för kallibrering ihop med optiken man har!

Fan också. Jag som använt min med fabrikskalibrering sen januari. Men det kanske inte gäller folk med två ögon.
 
Fan också. Jag som använt min med fabrikskalibrering sen januari. Men det kanske inte gäller folk med två ögon.
Ja jag skrev nog lite otydligt! Helt säkert kan väl inte alla 5d m2 vara dåligt kallibrerade? Förhoppningsvis är det stora flertalet som de ska? Vad jag ville med mitt inlägg var att skicka trådskrivaren vidare till de andra diskutionerna! I dem framkommer att ett stort antal 5d m2 är felkallibrerade. Vad detta har med brukarens ögon att göra förstår jag inte riktigt? Kameran i alla fall 5d m2 har väl bara ett öga. Mitt ex kallibrerades om av Intervision och alla objektiven lade focus fel. Detta blev helt tydligt när jag körde dem på största bländare vilket gjorde att jag fick sortera bort ett antal bilder som jag nog skulle valt framför de jag nu levererade.
 
Är ju knappast så man säger till försäkringsbolaget att kameran dött pga fabrikationsfel. Betydligt sannolikare att man råkat tappa den och den dött av det.

Men det är bedrägeri och sådant som ger oss höjda premier - att ens föreslå detta är vidrigt.
 
Men det är bedrägeri och sådant som ger oss höjda premier - att ens föreslå detta är vidrigt.

Försäkringsbolag är vinstgivande företag med andra ord får premien betala skaderna. Kanske Ess inte har hunnit med att skaffa hus bil båt osv osv som ska försäkras? Eller så tycker han det är fullkomligt på sin plats att vi andra är med och betalar hans trasiga kamera?
det där med att lura försäkringsbolag skulle vara ok är nog ganska kortsiktigt tänk eftersom premierna bara höjs. Men det kan man kanske skita i bara man själv får en ny kamera? Eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.