Annons

5d mk ii vs. 7d vs 1ds mk ii

Produkter
(logga in för att koppla)

Katitzi91

Ny medlem
Jag har nu bestämt mig för att byta upp mig från min nuvarande 400D till en bättre kamera. Valet står mellan en 5D MK II, 7D eller en 1DS MK II. Jag skulle nu vilja veta för och nackdelar med respektive kamera. Jag funderar då på att köpa antingen en ny 7D eller en begagnad 5D MK II eller 1DS MK II.
 
Med den paletten har du valt kameror som är ungefär så olika de kan bli, om det fortfarande ska stå Canon EOS på dem. Att bara beskriva skillnaderna är nog meningslöst. Läs om dem på The digital picture istället.
Annars är det som att säga att jag ska köpa ett fortskaffningsmedel, jag funderar på personbil, traktor eller lastbil. Vilken som passar bäst beror helt på vad du vill göra.

Om du ger någon antydan om vad du speciellt tänker ge dig på att fotografera, blir det lättare att kommentera om någon av de föreslagna modellerna lämpar sig bättre än en annan.
 
Vi kan väl göra ett försök till en liten sammanfattning av de olika kamerorna:

1DsMK2: Har några år på nacken och därför bl.a. sämre ISO-egenskaper och sämre skärm samt saknar helt film-funktion och Live-view. Har däremot en FF-sensor med upplösning som fortfarande står sig idag, för sin tid kanske den bästa tillgängliga autofokusen och ett hus om är byggt som en stridsvagn.

5Dmk2: En lättare version av 1Dsmk2 utan den vassa AF'n men med mycket bra ISO-egenskaper och bättre skärm samt live-view och filmfunktion. FF-sensor med 20+ Mp. Lågt antal b/s, ungefär lika med 1Dsmk2 om jag inte minns helt fel.

7D: APS-C sensor med goda ISO-egenskaper och upplösning (även om den kanske inte riktigt når upp till bildkvalitén hos 5D2 om man skall in på detalj). Har däremot betydligt högre hastighet (7-8b/s) och en AF som ligger någonstans mittemellan 1D-husen och 5Dmk2.

Kort kan man sammanfatta det så här:

1DsMK2: När den kom kanske en av de bästa studio/porträtt/landskaps-kamerorna som fanns men det har hänt en hel del sedan dess. Inget för sport/action-fotografen men bra för fotografering i bra ljusförhållanden eller när tid finns för stativ, studio eller landskap.

5Dmk3: Samma användningsområde som föregående men modernare sensor och funktioner, dock något klenare hus och sämre AF men inget som stör i praktiken.

7D: Sport/action-kamera för entusiasten. Bra fart, ok AF och bra ISO/Upplösning.

Slutsummering: Såvida du inte absolut vill ha ett 1D-hus kan du sortera bort 1DSmk2, vill du fotografera action eller annat som kräver hög fart (fåglar kanske) välj 7D, annars välj 5Dmk2.

Iaf min åsikt på frågan :eek:)

/Micke
 
Vi kan väl göra ett försök till en liten sammanfattning av de olika kamerorna:

1DsMK2: Har några år på nacken och därför bl.a. sämre ISO-egenskaper och sämre skärm samt saknar helt film-funktion och Live-view. Har däremot en FF-sensor med upplösning som fortfarande står sig idag, för sin tid kanske den bästa tillgängliga autofokusen och ett hus om är byggt som en stridsvagn.

5Dmk2: En lättare version av 1Dsmk2 utan den vassa AF'n men med mycket bra ISO-egenskaper och bättre skärm samt live-view och filmfunktion. FF-sensor med 20+ Mp. Lågt antal b/s, ungefär lika med 1Dsmk2 om jag inte minns helt fel.

7D: APS-C sensor med goda ISO-egenskaper och upplösning (även om den kanske inte riktigt når upp till bildkvalitén hos 5D2 om man skall in på detalj). Har däremot betydligt högre hastighet (7-8b/s) och en AF som ligger någonstans mittemellan 1D-husen och 5Dmk2.

Kort kan man sammanfatta det så här:

1DsMK2: När den kom kanske en av de bästa studio/porträtt/landskaps-kamerorna som fanns men det har hänt en hel del sedan dess. Inget för sport/action-fotografen men bra för fotografering i bra ljusförhållanden eller när tid finns för stativ, studio eller landskap.

5Dmk3: Samma användningsområde som föregående men modernare sensor och funktioner, dock något klenare hus och sämre AF men inget som stör i praktiken.

7D: Sport/action-kamera för entusiasten. Bra fart, ok AF och bra ISO/Upplösning.

Slutsummering: Såvida du inte absolut vill ha ett 1D-hus kan du sortera bort 1DSmk2, vill du fotografera action eller annat som kräver hög fart (fåglar kanske) välj 7D, annars välj 5Dmk2.

Iaf min åsikt på frågan :eek:)

/Micke

stämmer rätt bra tycker jag:) jag har haft 1ds mark 2 o 5D mark 2 och 5D 2 är bättre på allt typ utom af. Till det jag fotade funkade 5D 2 af helt ok. Jag fotade lite surf/resebilder o annat det var inga problem. Däremot var jag riktigt nöjd med 1 ds mark 2 på lägre iso o i början gillade jag (riktiga) kameror som 1ds mark 2 o tex D3x. Idag går alla stora hus fetbort.
Många av mina bilder på hemsidan är tagna med tex 1 ds mark 2 o då tex bilderna från capo verde, en del spanien, turkiet.
Dom flesta från thailand är tagna med 5D mark 2.
Jag hade valt 5D mark 2 pga den lättare kameran,bättre display,sensor rengöring, bättre iso egenskaper.
Men vill du ha en tung kamera som tål det mesta o kör aldrig på högre iso så funkar 1ds mark 2 men 5D 2 är bättre anser jag.
 
5D mk II vs 7d vs mk II

Ni som undrade vad jag ville använda kameran till så är det nog mest till att fotografera fåglar och hästar. Även fast jag gärna fotar porträtt men inte i lika stor utsträckning som fåglar och hästar. Så jag letar väl mera efter en actionkamera än något annat.:)
 
Ni som undrade vad jag ville använda kameran till så är det nog mest till att fotografera fåglar och hästar. Även fast jag gärna fotar porträtt men inte i lika stor utsträckning som fåglar och hästar. Så jag letar väl mera efter en actionkamera än något annat.:)

Av de uppräknade kamerorna är ert absolut en 7D som är valet isf...
 
Ni som undrade vad jag ville använda kameran till så är det nog mest till att fotografera fåglar och hästar. Även fast jag gärna fotar porträtt men inte i lika stor utsträckning som fåglar och hästar. Så jag letar väl mera efter en actionkamera än något annat.:)

Av de uppräknade kamerorna är ert absolut en 7D som är valet isf...
 
Jag har nu bestämt mig för att byta upp mig från min nuvarande 400D till en bättre kamera. Valet står mellan en 5D MK II, 7D eller en 1DS MK II. Jag skulle nu vilja veta för och nackdelar med respektive kamera. Jag funderar då på att köpa antingen en ny 7D eller en begagnad 5D MK II eller 1DS MK II.


Har haft min 7D nu i tre år och är väldigt nöjd.Har testat den i alla möjliga miljöer och allt funkar.
Klart att kanske fullformat är mysigt och flashigt, men om det handlar om att ta bilder, så välj 7D.
Om inte för kraften, så för byggkvalitet. LOVE IT!

//Björn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.