Leffson
Avslutat medlemskap
Jag är inte den som brukar "hänga" på forumsidor (länge sedan jag uppdaterade) men måste göra ett inlägg om min erfarenhet av nya 5D mark III. Jag är yrkesfotograf med Malmö som utgångspunkt och jobbar med reportage och projekt och bl a upphandlad fotograf åt Malmö högskola. Har jobbat med Canon i ca 20 år. Har haft olika kameror i 1D serien och 5D serien. Fick min nya mark III:a för 14 dagar sedan och kom hem efter första jobbet och fick en smärre chock. 8 av ca 50 bilder som hjälpligt gick att använda. Fokuseringen helt tokig. Hem å testa och upptäcker att kameran fokuserar olika på höger och vänster sida av centrum. Höger sidas fokuseringspunkter hamnar längre bak och vänster sida hamnar längre fram - konsekvent! Dessutom exponerar kameran ca 1 steg för lågt (jämfört med t ex mark II). Samma med all optik men tydligast med 35mm f1,4. Jag lämnar in kameran på Intervision i Malmö och den skickas till Göteborg och så fick jag tillbaka den i tisdags och den är FORTFARANDE likadan!! Samma fokuseringsproblem. Och jag lovar, jag vet hur man testar och använder autofokus! Dessutom samma underexponering. Inte det fel som Canon åtgärdar om sjätte siffran i serienumret är 1 eller 2 (nån form av felexponering vid svagt ljus) utan helt enkelt underexponering i de flesta situationer.
Är det någon mer som stött på dessa problem eller har jag lyckats pricka in ett riktigt måndagsex?
Ganska besviken får jag erkänna!
//Leif
Är det någon mer som stött på dessa problem eller har jag lyckats pricka in ett riktigt måndagsex?
Ganska besviken får jag erkänna!
//Leif