Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D mark II vs. 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

photopiiic

Avslutat medlemskap
Hallå hallå! Jag är i spar-processen till en ny kamera och är verkligen sugen på en 5d mark, men det jag undrar över är vad skillnaderna är mellan tvåan och trean?

Fick höra för några dagar sedan att tvåan sänkts rejält i pris och det fick mig att tänka om. Är det mer värt att köpa tvåan än trean? Finns det några andra kameror ni kan rekommendera i ungefär samma prisklass? Tipsa mig gärna! :)

Hallå hallå! Jag är i spar-processen till en ny kamera och är verkligen sugen på en 5d mark, men det jag undrar över är vad skillnaderna är mellan tvåan och trean?

Fick höra för några dagar sedan att tvåan sänkts rejält i pris och det fick mig att tänka om. Är det mer värt att köpa tvåan än trean? Finns det några andra kameror ni kan rekommendera i ungefär samma prisklass? Tipsa mig gärna! :)

Jag skulle nog säga Mk2 och satsa på bra optik till den. Du lär inte bli besviken. I skrivande stund tar Cyberphoto 26990:- för Mk3 och 14390:- för Mk2. Det ger mer att satsa på optiken.

Naturligtvis så hänger det även på vad du fotar. Är det sport och action så är en Mk3 aldrig fel...

Canon EOS 6D har allt som 5D Mark II har (utom CF-kort), och har tom bättre bildkvalitet än 5D Mark III samt inbyggd wifi och gps.

Läs Fotosidans test av 6D här

Tack för svaret! Det jag undrar över nu är följande.
- På EOS 6D stod det att den kan uppvisa moaré när man filmar, hur är filmfunktionen på en mark II?
- Är 6D fullformat?

Om jag nu velar mellan en EOS 6D, och Mk2 , vilken skulle du rekommendera?
Jag fotar mest musik, porträtt och natur.

/ Olivia :)

- På EOS 6D stod det att den kan uppvisa moaré när man filmar, hur är filmfunktionen på en mark II?

Jag har inte grävt så djupt i skillnaderna, men 6D ska inte vara sämre. 6D kan ge videofiler med större datamängd.

- Är 6D fullformat?

Ja. 6D är allt som 5D Mark II är plus lite till. 5D Mark III är en mer proffsanpassad kamera med bland annat snabbare serietagning och liknande menyer, autofokus och hantering som toppmodellen 1D X.

6D är bättre i alla lägen. Särskilt när det gäller autofokus och bildkvalitet på höga ISO. Men Mark II är också bra och kan köpas till bra pris begagnad. Jag skulle inte köpa en ny Mark II:a nu när 6D finns.

- Är 6D fullformat?

/ Olivia :)

Har haft 5DII, 5DIII och har nu 6D.
Det enda jag med 6D saknar mot 5D är snabbare AF, fler bilder per sekund, hörlursuttag och dubbla minneskort, annars är allt lika utom att 6D är lite mindre, har WiFi (riktigt användbart) och har bättre möjlighet att fokusera med mittpunkten när det är riktigt mörkt.

6D upplever jag som bättre på allt mot 5DII, UTOM att 6D tyvärr har rätt mycket moiré, betydligt mer än båda 5D:eek:rna...

Så, är filmning eller snabbt sportfoto viktigt, spar till 5DIII, annars ta 6D och ett trevligt objektiv..

Jag har inte grävt så djupt i skillnaderna, men 6D ska inte vara sämre. 6D kan ge videofiler med större datamängd.

Ja. 6D är allt som 5D Mark II är plus lite till. 5D Mark III är en mer proffsanpassad kamera med bland annat snabbare serietagning och liknande menyer, autofokus och hantering som toppmodellen 1D X.

6D är bättre i alla lägen. Särskilt när det gäller autofokus och bildkvalitet på höga ISO. Men Mark II är också bra och kan köpas till bra pris begagnad. Jag skulle inte köpa en ny Mark II:a nu när 6D finns.

Tack så jättemycket!! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar