Annons

5D mark Ii eller 7D, för filmning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
5D mark vs eller 7D, för filmning?

Jag går i tankarna på att byta kamera så jag får möjlighet att filma. Har ingen erfarenhet av filmning men har några saker här under året som skulle vara riktigt kul att dokumentera, bland annat en fiskeresa ut i vildmarken.
Funderar lite på vilket hus man skall satsa på, 5D mark II eller 7D? Vad säger ni som kan? vad skiljer dessa två åt när det gäller att filma? Finns det något som man skall tänka på vid valet av hus som man inte kan läsa sig till?

Det skall ju såklart fotad i massor på resan också och vet ju att bägge husen ger mycket bra resultat då.

Har en tanke till angående filmning, hur svårt är det igenteligen? Kan man som nybörjare får ett så bra resultat att det är värt att satsa på ett av dessa hus istället för en enkel video kamera?

/sebastian

Senast ändrad:
Jag har en 7D och satsar på att filma kombinerat med bildtagning på min kommande resa. På youtube hittar många exempel på kvaliten och kapaciteten på dessa kameror så jag är taggad av detta. Men det finns några saker att tänka på och det är kamerans inställning och det finns rätt många olika förslag att gå efter. Dessutom att använda sig av ngn s k LCD Viewer för skärmen, svårt att se skärpan annars med mera. Se även under forumtråden "filma med din digitalkamera"

Jag hade tänkt mig för både en och två gånger innan jag hade använt en digitalkamera för att filma en resa. Jag har en 7D själv och har filmat en hel del och det är verkligen inte enkelt.
Det finns t. ex ingen autofokus vid filmning. Man får ställa skärpan innan man börjar filma. Om du zoomar under filmning tappar du skärpan, om du inte försöker hitta den manuellt. Fast jag skulle inte vilja se en film där filmaren ligger och jagar skärpa under tagningen. ;)

Om du däremot ska sätta kameran på stativ och filma relativt orörliga motiv så blir det riktigt bra. Kvalitén på filmerna är grymma!

Får man inte autofocus med någon av kamerorna?
Tanken är att ha den på stativ för att fånga miljön men också att fånga när killarna får fisk, så det skulle ju såklart vara bra om det gick att på frihand och ha focus såklart.

Om man nu inte skall satsa på en av dessa för filmning, vad skall man köpa istället då?

Jag har en 7D och satsar på att filma kombinerat med bildtagning på min kommande resa. På youtube hittar många exempel på kvaliten och kapaciteten på dessa kameror så jag är taggad av detta. Men det finns några saker att tänka på och det är kamerans inställning och det finns rätt många olika förslag att gå efter. Dessutom att använda sig av ngn s k LCD Viewer för skärmen, svårt att se skärpan annars med mera. Se även under forumtråden "filma med din digitalkamera"

Men autofocus har man inte möjlighet till?

Nej, du kan inte få autofokus på någon av kamerorna. En stor nackdel om du ska filma "som vanligt." Vet man om det går det ju att filma med vissa begränsningar.
Stativ behövs inte men jag upplever att det är lättare att få skakningsoskärpa jämfört med en videokamera eftersom systemaren är lite marigare att hålla på ett bra sätt.

Personligen anser jag att systemkamerorna är utmärkta att filma med, så länge man håller sig till professionell filmning. Med detta menar jag miljöer och ekonomiska omständigheter där man har tillgång till stativ, "steadycam", motiv som tar regi, kan ta om sånt som blev fel och kan utrusta kameran med ljudinspelningsutrustning (går inte att ha hörlurar till en systemkamera!), rejälare monitor, kuggkransar på objektiven för fokus- och zoominställning och en rigg som bär upp allt detta.

För spontanfilmning, som är det som de flesta amatörer ägnar sig åt, finns det smidigare alternativ.

DSLR är bra på två saker när det gäller filmning, dels för kontrollerad mijö med stativ, förberedelser, skärmar och prylar där de kan prestera extremt bra. Sen är det även bra för att spela in en kort "skärpsnutt" - liten bländare, hög ISO så kan du filma som med mobilkameran ungefär - blir ungefär lika bra också iofs, men ändå - man får en film.

"Normal filmning" är dedikerade videokamror så mycket bättre på - enklare att hålla, af, smidigare, mer anpassad ergonomi för filmning.

Skall jag filma utan stativ så tar jag 10 gånger av 10 kompaktkameran eller videokameran då det blir bättre och enklare att lyckas.

Filma med DSLR och få det bra kräver mycket jobb - ETT undantag är iofs skate fimning med fisheye - du behöver inte af och kameran SKALL luta, fara och ha sig - det fungerar faktist riktigt bra även utan stora förberedelser.

Personligen anser jag att systemkamerorna är utmärkta att filma med, så länge man håller sig till professionell filmning. Med detta menar jag miljöer och ekonomiska omständigheter där man har tillgång till stativ, "steadycam", motiv som tar regi, kan ta om sånt som blev fel och kan utrusta kameran med ljudinspelningsutrustning (går inte att ha hörlurar till en systemkamera!), rejälare monitor, kuggkransar på objektiven för fokus- och zoominställning och en rigg som bär upp allt detta.

För spontanfilmning, som är det som de flesta amatörer ägnar sig åt, finns det smidigare alternativ.

Min svåger jobbar med TV-produktioner. De köpte två 7D som de använder för reportagefilmning. Bildkvalitet är det inga problem med. Men de är besvikna över att skärpedjupet blir väldigt kort, och att fokus är meckigt. Egentlgien behöver man vara två fotografer bakom kameran - en som bara sköter fokusen.

Petter ...

Jo AF funkar i filmläget, men det är LiveView-AF som är långsam och jagar fram och tillbaka.vilket inte är önskvärt under filmning.
Dessutom fungerar det inte kontinuerligt på de kameror som nämns, utan en gång varje gång man trycker på AF-ON. Så man får ge ett fokuseringskommando varje gång man vill ändra fokus. Vilket väl i och för sig är tur, för kameran själv vet aldrig vilket håll den ska skruva på, så den provar sig fram.

Kort skärpedjup vid filmning med systemkamera är lite grejen med det hela. Passar det inte motivet har man fel utrustning.

Dessutom fungerar det inte kontinuerligt på de kameror som nämns, utan en gång varje gång man trycker på AF-ON. Så man får ge ett fokuseringskommando varje gång man vill ändra fokus. Vilket väl i och för sig är tur, för kameran själv vet aldrig vilket håll den ska skruva på, så den provar sig fram.

om man har AF inställd på "servo" så kan man hålla AF-ON nertryckt hela tiden och då fokuserar det hela tiden. Men som sagt - det åker och åker och hittar fokus ibland - i praktiken funkar inte AF.

Kort skärpedjup vid filmning med systemkamera är lite grejen med det hela. Passar det inte motivet har man fel utrustning.
Precis. men det kanske inte är alla som tänker på det när de köper en systemkamera med filmningsmöjlighet. Så jag informerade om det i den här frågetråden.

Petter ...

Om man nu absolut ska videofilma med en systemkamera (av Canon-sorten) så föreslår jag EOS 60D eller EOS 600D. Båda har vridbar skärm, vilket kan underlätta en del när man filmar. Båda har samma sensor som EOS 7D så bildkvaliteten bör bli densamma. EOS 5D har större sensor och man får då (vid samma bildvinkel och motivavstånd) kortare skärpedjup, vilket kan se snyggt ut, men som också gör det svårare att filma.

Men som flera andra här i tråden föreslår jag hellre en kompaktkamera eller en liten videokamera för spontanfilmning.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto