Annons

5D Mark II, AF-punkter, elektronikfel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan -73

Medlem
Min 5D Mark II beter sig lite underligt tycker jag avseende AF-punkterna i samband med fokusering. Kameran inställd på att fokusera med hjälp av den mittersta av AF-punkterna. När jag fokuserar lyser även den understa av AF-punkterna till ca 20%. Har provat att inte ha de aktuella, centrum och understa, AF-punkterna inom samma plan men det gör ingen skillnad.

Provade även om det uppstod samma "fenomen" med 30D och det gjorde det inte utan där lyser bara den AF-punkt som är vald.

Är det service som gäller?
Hälsningar Stefan

På min kamera så lyser mittenpunkten upp punkterna runt om lite, jag har tänkt på det men det är ju inget som påverkar egentligen.

Det är högst antagligen glasskivan i sökaren där belysningen till vald punkt avges som ligger lite snett... Man får läckströmmar till "fel" lysdioder. Din AF-funktion "fungerar" precis som den ska - enligt Canon - ändå, det är bara markeringen av vald punkt som spökar lite.

två val:

- Ge kameran en ordentlig dj*vel, det hjälper.
- lämna in den, det tar bara ett par minuter att fixa på verkstaden.

Ska du ändå lämna in den, be att dom kollar kalibreringen på AF samtidigt.

...tack, det blir till att lämna in kameran till Intervision S-holm. Har bra erfarenhet därifrån av tidigare problem som de hjälpt mig med.

Talade nyligen med Intervision ang min kamera och de gör inget åt "problemet". Synd bara att kameran skall behöva ligga på deras hylla i nästan 3 veckor innan man får besked och de skickar kamera åter.

Så nästa gång jag sänder iväg en kamera/objektiv för ev service skall jag först kolla deras beläggning, det var även vad Intervision rekommenderade.

Beklagar - tråkigt att höra... Får helt enkelt hoppas att det inte blir värre då. Håll koll på garantitiden, och glöm inte att fråga igen innan tiden isf gått ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar