Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5d (mark 1 - 2) Af

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Hej! Ni som kör med 5d.
Hur säker upplever ni att autofocusen är, jämfört med 1d -serien.
Autofocusen är ju rätt basic på 5d. Men endå kör pressfotografer och yrkesfolk med 5d. Jag hör iaf inte att folk klagar...

Det är många som klagar. Det är bara att läsa lite på nätet.
Men om det sen är befogat eller ej, det är kanske en annan sak.

Det är många som klagar. Det är bara att läsa lite på nätet.
Men om det sen är befogat eller ej, det är kanske en annan sak.

AF i 5D är tagen från 20D och är Ok men 1D-hus har bättre AF.
Min 5D jagade fokus i svagt ljus medan min 1D Mk IIn satte fous på direkten. Även 1Ds II känns snabbare o säkrare i AF än 5D. Jag har ingen erfarnehet av 5D II.

AF i 5D är tagen från 20D och är Ok men 1D-hus har bättre AF.
Min 5D jagade fokus i svagt ljus medan min 1D Mk IIn satte fous på direkten. Även 1Ds II känns snabbare o säkrare i AF än 5D. Jag har ingen erfarnehet av 5D II.

Aha! Det var intressant att höra!
Jag har en 20d en 1d mk 2n
och en 1ds mk 2
plus en 50d.

20d är minst rolig.
Däremot alla andra av mina är riktigt grymma.
Det trista är bara att 50d är så känslig för front och backfocus

"känslig"? Hur menar du nu?
Fokuserar den fel alltså? Men du kan ju mikrojustera på 50D??

Jo den går att microjustera, men har man en zoom-optik så löser det inte hela problemet..
Själva objektiven brukar ha backfocusfel rätt ofta.

Det brukar vara mycket mindre bekymmer med sådant på de kamerorna med större sensor.

Inte helt on topic men jag lånar tråden. Är intresserad av beg. 5D och vill ha råd inför köp. Såg en programvara till pc för att kolla exp samt fråga efter inköpsdatum, hur den använts. Hur kan jag testa kameran ytterligare innan köp?

Inte helt on topic men jag lånar tråden. Är intresserad av beg. 5D och vill ha råd inför köp. Såg en programvara till pc för att kolla exp samt fråga efter inköpsdatum, hur den använts. Hur kan jag testa kameran ytterligare innan köp?
Möjligtvis till 5DII, inte 5D. Själv sitter jag och väntar på 5DIII.

Det finns ingen programvara där du själv kan kolla antal exponeringar på en 5d, det kan bara en märkesverkstad göra. Kolla om blixtskon är blank eller svart, Många kameror har gått jättemkt i studio och ser jättefina ut, men har gått otroligt mkt, men blixtskon brukar avslöja. Kolla serienumret på kameran, sista tillverkningsåret (2008) börjar det med en 3:a, näst sista med en 2:a och så vidare. En som börjar på 0 eller 1 skall kosta betydligt mindre, en äldre kamera. Dessutom bättre lcd på de med 2 och 3 i början, de bytte till en bättre något år efter lanseringen.

Jag har haft 5D2 i ett år nu och det enda jag kan störa mig på ibland är AF i dåliga ljusförhållanden.
Exempelvis i sånt här gatuljus: http://bilder.erikhammar.se/. Där är det ibland lite lotto om den fokuserar eller bara surar... :)

Jag kan mycket väl tänka mig att jag uppgraderar till trean förutsatt att de fixar AF. Prestandan i övrigt i dåligt ljus är ju som bekant mysig.

Hej! Ni som kör med 5d.
Hur säker upplever ni att autofocusen är, jämfört med 1d -serien.
Autofocusen är ju rätt basic på 5d. Men endå kör pressfotografer och yrkesfolk med 5d. Jag hör iaf inte att folk klagar...

Själv plåtar jag nästa bara sport, och då framförallt lagsporter.
Under några månader lånade jag en 5D mkII.

Den modellen har för övrigt samma AF-sensor som 5D "mkI", men bättre algoritmer.
Skillnaden i AF mot 1D serien är högst påtaglig vad det gäller sportfoto.

Dessutom saknas ett antal inställningsmöjligheter för AF som finns på 1D-serien.

Personligen kom jag inte alls överens med 5D mkII just pga AF-prestanda.

Visst är bildkvaliten fantastisk.
Men för mig som "sportplåtis" så hjälper det inte mycket när på tok för många bilder blir felfokuserade.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto