Ratatoskr
Aktiv medlem
Är det nån somverkligen varit ute och cyklat, och gör det än, med felaktig info om pixlars vs sensorstorlekars betydelse för bildkvalitet, så är det utan Roger Clark på Clark Vision. Mitt råd är att du glömmer det han påstår och läser nedanstående länk istället och samlar info från vettigare sajter.
Emil Martinez på University of Chicago om pixlar och sensorstorlekar.
Ett klipp ur länken:
"Among the important measures of image quality are signal-to-noise ratio of the capture process, and resolution. It was shown that for fixed sensor format, the light collection efficiency per unit area is essentially independent of pixel size, over a huge range of pixel sizes from 2 microns to over 8 microns, and is therefore independent of the number of megapixels."
Detta stämmer jo oxå med vad Cambridge in Color skriver. Se länken i mitt förra inlägg.
När du tittar i okularet så en kroppad kamera så kommer du inte närmare i ditt fotsnde utan du ser bara en mindre del av motivet jämfört med en FF-kamera. På bildskärmen är det sedan pixeltätheten som ger dej den närmare upplevelsen.
Det är lika bra vi slutar för vi båda VET helt motsatta fakta.
För mig är det jag beskrivit självklart och jag har massor av expertis bakom mig precis som säkert du också har och det där med crop faktor kan jag bara inte fatta att du kan säga för det kan vem som helst som fotar med FF och DX (Nikon) se själva. Jag har båda formaten och det ser självklart inte likadant ut i okularet. Det vet alla utom du.